Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 900s LTT -90 16v chip trim frågor

  1. #1

    Saab 900s LTT -90 16v chip trim frågor

    Tja..

    Har nu läst lite här på forumet om chip trim till Saab 900s LTT -90 16v

    Har nu några frågor:

    * Finns det olika chip till dessa bilar.. å vilket är då bäst?
    * Vad får man för ökad efect med chip trim ? (ca altså)
    * Räcker det med att bara sätta in ett chip eller ska man ha mera saker vid trim av dessa bilar?
    *blir det bättre efekt vid chippning än vid "pys" trim?
    *Är det värt att sätta in ett APC system i dessa bilar eller funkar cipp lika bra?
    * Någon som har några bra siter som säljer dessa chip eller någon privat person som har något liggande?
    *Något man bör tänka på när man trimmar?

    Tack för att du läste mina frågor
    SAAB 9-5 2.3t -01

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Okej.
    1.Finns vad jag vet två alternativ på chip.
    Speedparts och "chipmats"(heter 2984 här på forumet om jag inte minns fel)

    2.Du får ingen ökad effekt av enbart chip då bränsleinsprutningen är separat på og900.

    3. Ja du behöver mer grejer för att trimma bilen. En intercooler från en og900 fullturbo tillsammans med ett APC system vara ett bra första steg.
    Sen är väl det enklaste att forstätta med 9000 intercooler i fronten och ett 3" system.

    4. Det blir inte bättre effekt med pystrim.
    APC är ganska lättinstallerat plus att det ger dig säkerhet ifall bilen skulle spika och sänker då laddtrycket. Med pystrim är det hej och godnatt ifall detta händer. Alltså kan du ligga närmare gränsen för vad motorn klarar av med APC jämfört med pystrim=mer effekt.

    5. Som sagt, http://www.speedparts.se har chip. Mats PM:ar du enklast här på forumet.

    6. Du bör väl fråga dig vad du vill ha ut av bilen rent effektmässigt. Duger orginal effekt från fullturbon ca 160-175 hk?
    Värt att tänka på är även att koppling, vxl-låda tar mer stryk mm.
    /Henrik

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Okej.
    1.Finns vad jag vet två alternativ på chip.
    Speedparts och "chipmats"(heter 2984 här på forumet om jag inte minns fel)

    2.Du får ingen ökad effekt av enbart chip då bränsleinsprutningen är separat på og900.

    3. Ja du behöver mer grejer för att trimma bilen. En intercooler från en og900 fullturbo tillsammans med ett APC system vara ett bra första steg.
    Sen är väl det enklaste att forstätta med 9000 intercooler i fronten och ett 3" system.

    4. Det blir inte bättre effekt med pystrim.
    APC är ganska lättinstallerat plus att det ger dig säkerhet ifall bilen skulle spika och sänker då laddtrycket. Med pystrim är det hej och godnatt ifall detta händer. Alltså kan du ligga närmare gränsen för vad motorn klarar av med APC jämfört med pystrim=mer effekt.

    5. Som sagt, http://www.speedparts.se har chip. Mats PM:ar du enklast här på forumet.

    6. Du bör väl fråga dig vad du vill ha ut av bilen rent effektmässigt. Duger orginal effekt från fullturbon ca 160-175 hk?
    Värt att tänka på är även att koppling, vxl-låda tar mer stryk mm.
    Vad har chipmats för priser samt hur får man tag i han?
    SAAB 9-5 2.3t -01

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Som sagt. Sök upp användare 2984 här på forumet och PM:a honom.
    Han tar typ samma som Speedparts har jag för mig.

    För vidare trimtips och beskrivning av inkoppling av APC system mm kan du ju kolla in denna sidan.

    http://popeye.rty.nu/
    http://popeye.rty.nu/2002/apc_S.htm
    /Henrik

  5. #5
    Tack för hjälpen.. fick tag i "chipmats"

    Ska nu modifiera min SAAB :P
    SAAB 9-5 2.3t -01

  6. #6
    Sitter nu å letar efter ett APC system.. kan man ta en 9000 APC eller måste det va en 900 APC? om någon vet så skriv gärna vilken databox variant jag ska ha..

    och är det värt det extra meckandet som blir om man sätter i en 9000 ic istället för en 900 ic?
    SAAB 9-5 2.3t -01

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    Citat Ursprungligen postat av dizzy_dan
    Sitter nu å letar efter ett APC system.. kan man ta en 9000 APC eller måste det va en 900 APC? om någon vet så skriv gärna vilken databox variant jag ska ha..

    och är det värt det extra meckandet som blir om man sätter i en 9000 ic istället för en 900 ic?
    Om jag inte missminner mig kan man ta en APC från dom äldre 9000 innan dom fick DI men där är jag lite osäker . lättast är ju att ta från en 900t16 gärna lite nyare .
    själv hade jag bara strul med min apc så den åkte ut ganska fort och körde flera år utan och det enda som rasa var växel lådor


    angående 900ic eller 9000ic ska du inte ladda så speciellt mycket typ runt 1bar räcker en 900ic men ska du ha mer så är en 9000ic att föredra
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Den största skillnaden med 9000 och 900 ic är ju att effekten håller i sig bättre med 9000 ic:n. Med 900 ic finns ju risken att det mattas snabbare. Märkte jag av redan med orginal effekt i min aero. Iofs något uppställt tryck ihop med chip kanske inte ger samma symptom då det finns mera soppa.
    /Henrik

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 turbo 2.0 -92 Laddtrycks och chip-frågor
    Av Griffonrider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 02:27
  2. vad behövs för trim/chip på en LTT saab 9000 cde -96
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 12:05
  3. Chip trim från Saab
    Av nejo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •