Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bytte styrbox 9-3 -00 T5. Bilen startar inte.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72

    Bytte styrbox 9-3 -00 T5. Bilen startar inte.

    Har letat igenom de flesta trådar ang. detta problem utan att hitta något bra.

    Som sagt, bytte till originalbox idag som jag köpt från bildemontering. Rätt box är det enligt alla siffror, B204E, 154hkr. Den förra boxen var en BSR Steg 1.

    Lossade minuspolen på batteriet och bytte box, vred om nyckeln och bilen startade igång under en sekund men dog genast, sen gick den inte att starta. Motorn går runt och inga andra fel indikeras när man vrider nyckeln till tändningsläge.

    Några inlägg handlar om att man ska låsa-låsa upp bilen ett par gånger andra om att nyckeln ska vridas x antal gånger. Har inte prövat detta eftersom det blev så j-a kallt ute på parkeringen nu.

    Vad ska jag göra? Åka till Saab för inkoppling av TechII?
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Tech 2 är lösningen på dina problem !

    Du kan pröva att låsa/låsa upp tills fan löser av, det hjälper inte....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tech 2 är lösningen på dina problem !

    Du kan pröva att låsa/låsa upp tills fan löser av, det hjälper inte....

    Man tackar! Konkret och bra.
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72
    Jaha. Nu står bilen på Saab och vill inte starta. Inte heller med min BSR-box som jag körde dit eländet med.

    Tech2 visar felkod: P1640 vilket enligt Saab indikerar att det är Twice/VSS som troligtvis havererat (?) eftersom de inte lyckas gifta-ihop styrboxen med Twice/VSS.

    Vad f-n gör man?
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    89
    måste bara fråga vad är Twice/VSS ?
    SAAB 9-5 Aero 03
    Medlemsnr. 6060

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    840
    Citat Ursprungligen postat av MooSEN
    måste bara fråga vad är Twice/VSS ?
    Det är de boxarna/datorerna i bilen som har hand om olika stöldskydd om jag inte missminner mig helt.

    VSS är startspärren.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72
    Kod P1640 var visst "Main Relay Circuit No Voltage To Control Module Pin 1 "
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 104
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Citat Ursprungligen postat av MooSEN
    måste bara fråga vad är Twice/VSS ?
    Det är de boxarna/datorerna i bilen som har hand om olika stöldskydd om jag inte missminner mig helt.

    VSS är startspärren.
    Är det inte immobilisern som är startspärren och vvs är stöldskydd??? eller så är det som du säger..
    Sen så är det väl så om du ska byta styrbox med vvs/stöldskydd så måste den "skiljas" och "giftas" med en Tech2... Det behöver man inte med orginalboxen. Den är ju redan programmerad in i bilen... Rätta mig om jag har fel MrBoost..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Citat Ursprungligen postat av Mattias9-3
    Kod P1640 var visst "Main Relay Circuit No Voltage To Control Module Pin 1 "
    Bra verkstad du har varit på

    Den där kodförklaringen verkar vara till Trionic7

    Eftersom du säger att du har en Trionic5 bil så är kodförklaringen: "Immobilisering (VSS) Ingen kod ifrån VSS/Twice"..

    Jag skulle tro att det har begåtts nåt fel vid immobiliseringen helt enkelt. Är definitivt inte så haj på det där men de ggr jag har gjort det så har det i princip "gått av sig självt", bara i med Tech2:an och knappa typ.. Be dem försöka med båda boxarna igen ? Påminn de om att du har en Trionic5 bil också, det kanske hjälper en hel del

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Mattias9-3
    Kod P1640 var visst "Main Relay Circuit No Voltage To Control Module Pin 1 "
    Bra verkstad du har varit på

    Den där kodförklaringen verkar vara till Trionic7

    Eftersom du säger att du har en Trionic5 bil så är kodförklaringen: "Immobilisering (VSS) Ingen kod ifrån VSS/Twice"..

    Jag skulle tro att det har begåtts nåt fel vid immobiliseringen helt enkelt. Är definitivt inte så haj på det där men de ggr jag har gjort det så har det i princip "gått av sig självt", bara i med Tech2:an och knappa typ.. Be dem försöka med båda boxarna igen ? Påminn de om att du har en Trionic5 bil också, det kanske hjälper en hel del
    Nja, jag får nog förtydliga lite. Kod P1640 stämmer men förklaringen hittade jag på http://www.iequus.com. Du har rätt AeroRydde "Immobilisering (VSS) Ingen kod ifrån VSS/Twice" ska det naturligtvis vara. De på verkstan verkar iaf ha utfört den här proceduren förut.

    Hur vanligt är det att Twice/VSS går sönder? På verkstan säger de att det verkar vara det som är felet.
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    619
    Medlem#
    5772
    Vet inte om det här hjälper dig men när jag installerade larm på min bil i höstas så uppstod en del komplikationer. När jag var in till verkstan för att få det inprogrammerat och fjärrarna inlärda med Tech II så startade bilen plötsligt inte efteråt, efter en del funderande felsökande och telefonsamtal blev de tipsade om att det kunde förekomma ett fel i programmet på Tech II an. Kort sagt de bytte programmkort i den till en äldre version och gjorde om proceduren och bilen startade direkt. Vill minnas att det även sattes en felkod vid start försöken något om fel eller fel kod i kommunikationen mellan Twice och Trionic. Startmotorn gick men den tände alldrig detta också en og 9-3 med T5 motor.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72
    Intressant! De fick alltså byta programvara i Tech2?
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    619
    Medlem#
    5772
    Japp bara ett kort de drog ur och bytte till ett annat.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72
    Upp
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72

    Problemet löst!

    Visst var det så att programvaran behövde nedgraderas på Tech2. Bilen startade efter att Tech2 fått en äldre programvara (tack dr Boost)

    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

Liknande ämnen

  1. Bytte styrbox, men startade ej OG9-5 B2x5
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2020-05-12, 01:06
  2. bytte instrumentbräda, nu startar ej bilen 9-5 99a
    Av sheridan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 23:13
  3. Bytte bränslefilter, nu startar den inte. 9-5 2.2TID
    Av vuggo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 00:41
  4. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •