Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 74

Ämne: Ljudanläggning 9-3 SS

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    16

    Ljudanläggning 9-3 SS

    Tja, det kanske har avhandlats förut, men jag har inget funnit i den vägen.

    Har inköpt en st 9-3 SS Aero -03, riktigt kul bil. Ljudanläggningen är en 300w. Valde en bil med detta för att få ett kraftfullt ljud, vilket jag haft med AS 3 både i min ng 900 och 9-5. Vilken blåsning.....det låter riktigt illa, eller dåligt, inget tryck i ljudet.

    Tydligen ngt som är ett problem med -03. Lyssnade på en -06, vilken skillnad med "samma" system.

    Vet att det finns flera uppgraderingar mjukvarumässigt, gör det ngn skillnad??
    Vad skiljer en -03 mot en -06??
    Har man bytt fysiska komponenter?
    Går det att byta ut/uppgradera delar av systemet i en -03 och iså fall vilka??

    Tacksam för svar

    MVH Marcus
    Saab 900 Aero -91
    Saab 9-5 Aero -03
    Saab 9-3 Aero -04 Cab

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Kanske är läge att klistra en tråd om ljudanläggningarna i SS? Alla som köper en 9-3 SS inser ju snabbt hur värdelös stereon är och vill uppgradera.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    jag skulle nóg slänga ut några tusenlappar åt en ny stereo och högtalare klart ´värt det när man köper en sån fin bil!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    www.nardik.se har kanonpris på Infinitys Kappa/Reference som passar 9-3 SS/SC. Har inte hunnit prova i min bil än men andra säger att det lyfter ljudet.
    Inte trodde jag att det skilde i anläggningarna mellan årsmodellerna. Kanske är ett steg som lagt av?

    Kolla min andra tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=130108
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Har för mig att folk uppdaterat mjukvaran och fått bättre ljud på SS.

    Vet inte om det hjälper, men du kan ju testa...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Har för mig att folk uppdaterat mjukvaran och fått bättre ljud på SS.

    Vet inte om det hjälper, men du kan ju testa...
    Jag fick uppdaterad mjukvara i min '03 och det blev skillnad. Det blev inte bra, men bättre.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av moose
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Har för mig att folk uppdaterat mjukvaran och fått bättre ljud på SS.

    Vet inte om det hjälper, men du kan ju testa...
    Jag fick uppdaterad mjukvara i min '03 och det blev skillnad. Det blev inte bra, men bättre.
    Vilket system har du? jag upplevde nämligen samma sak med mitt 150W system. Låter bättre efter nånslags uppdatering.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av moose
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Har för mig att folk uppdaterat mjukvaran och fått bättre ljud på SS.

    Vet inte om det hjälper, men du kan ju testa...
    Jag fick uppdaterad mjukvara i min '03 och det blev skillnad. Det blev inte bra, men bättre.
    Vilket system har du? jag upplevde nämligen samma sak med mitt 150W system. Låter bättre efter nånslags uppdatering.

    Har också 150W. Anledningen till uppdateringen var nåt skumt fel med att bas och diskant nollställde sig hela tiden.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Stereon i 9-3ss är ingen direkt hit... ganska klent ljud.
    Uppgradering av mjukvaran har dock gjort skillnad på en del bilar.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    vart ser man va man har för mjukvara då? är det enbart mjukvaran som styr ljudet om uppdateras?
    tycker det låter skumt att man kan få bättre ljud med hjälp utav mjukvaruuppdatering. det är ju fortfarande samma komponenter i ljudet..

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    16
    Läser man instruktionsboken ser man bland annat att det finns en "automatisk Loudness", kanske är referenserna för detta man ändrar bl.a.
    Ren gissning....
    Flera frågor kvarstår dock, har ngn bytt tex slutsteg och fått ett bättre ljud??
    Ljudet är inte det sämsta, utan man saknar helt klart trycket i anläggningen, jämfört med AS 3 i de äldre bilarna.
    Saab 900 Aero -91
    Saab 9-5 Aero -03
    Saab 9-3 Aero -04 Cab

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Mjae, trycket är det inget fel på tycker jag (iaf inte i kombin, men SS:en upplevde jag som tamare), men känslan av att ljudet verkade komma ifrån högtalarlådor gjorda i papp var ingen höjdare.
    Ska i allafall försöka med att byta ut dom främre högtalarna och se vad det kan ge.

    Sen har jag inte spelat så högt att basarna slagit igenom för jag slutade skruva på volymreglaget när jag hörde hur fruktansvärt "billigt" det lät.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    16
    Nej, just det, kombin är ju en senare årsmodell och de har tydligen gjort om det mesta i bla -06, lyssnade själv på en sådan och det är ett helt nytt ljud. Detta var en av de frågor jag har, vad de bytt ut i de nyare bilarna??

    Trots att de har en högtalare mindre i kombin, det sitter tretton stycken i SS och 12 i SC.

    Helt klart är att man gjorde en dålig anläggning i -03, redan i de efterföljande årsmodellerna gjorde man om lite grann och i -06 sitter ännu en förbättrad variant, men vad är förbättrat?
    Utseendemässigt är det lika, men vad är utbytt??
    Saab 900 Aero -91
    Saab 9-5 Aero -03
    Saab 9-3 Aero -04 Cab

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Framsystemet låter okej i frugans -03;a. Men de små mikroskopiska s.k. högtalarna i hatthyllan e ju rena skämtet. Låter som min första fickradio från -67. Men vi åker sällan fler än 2 i den så då duger det. I Aero-kombin skulle ja vilja ha nån form av extra bas bak nånstans utan att göra åverkan på bilen. Nåt tips? Och ursäkta trådlånet.

    Göran( han me glassen ni vet )
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Framsystemet låter okej i frugans -03;a. Men de små mikroskopiska s.k. högtalarna i hatthyllan e ju rena skämtet. Låter som min första fickradio från -67. Men vi åker sällan fler än 2 i den så då duger det. I Aero-kombin skulle ja vilja ha nån form av extra bas bak nånstans utan att göra åverkan på bilen. Nåt tips? Och ursäkta trådlånet.

    Göran( han me glassen ni vet )
    Kombin har ju en extra bas (som tillval, eller STD i nåt stereopaket?) som ligger i reservhjulsbaljan.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Framsystemet låter okej i frugans -03;a. Men de små mikroskopiska s.k. högtalarna i hatthyllan e ju rena skämtet. Låter som min första fickradio från -67. Men vi åker sällan fler än 2 i den så då duger det. I Aero-kombin skulle ja vilja ha nån form av extra bas bak nånstans utan att göra åverkan på bilen. Nåt tips? Och ursäkta trådlånet.

    Göran( han me glassen ni vet )
    Kombin har ju en extra bas (som tillval, eller STD i nåt stereopaket?) som ligger i reservhjulsbaljan.
    Ingår i Prestige 300
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    16
    Nu har jag beslutat mig för en lösning:

    Det kommer att bli en gjuten baslåda i utrymmet till höger i bagaget, när man öppnar.
    Där finns en lucka, köper en ny, gjuter med glasfiber till en stabil låda och monterar en 10".
    Slutsteget får plats till vänster och på detta vis har vi skapat lite mer tryck utan att stjäla utrymme i bagaget.

    Om det finns intresse kommer bilder och beskrivning inom kort?!
    Saab 900 Aero -91
    Saab 9-5 Aero -03
    Saab 9-3 Aero -04 Cab

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    hemsk gärna bilder och bra info
    Saab 900 2.0t Projekt 2009
    http://www.garaget.org/?car=73088

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Nu har jag petat in Infinitys Kappa i framsytemet. Inget jättelyft, men diskanten blev helt klart bättre och det går att spela högre utan att det låter skit. Jag lät dessutom orginaldiskanterna sitta kvar.
    Provade två sedaner, den ena med 300 systemet och den andra med 150.
    Det märkliga var att 300-systemet i kombin var ljusår mycket bättre än i sedanen. Kan det ha att göra med 10-tummaren istället för basarna i hatthyllan i ss:en?
    Vidare så lät ljudet för bedrövligt med 150-systemet. Där tror jag VERKLIGEN att Infinitys Kappa-högtalare hade gjort susen.

    Bara en allmän reflektion från mig...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    25
    tycker basen i kombin verkar väldigt lågt uppskruvad. Det lät på sätt och vis bättre i 9-5 -02 med as2 än vad as3 i sportkombin gör. det är en sprillans bil, någon vecka gammal.

    går det verkligen inte att skruva upp ljudet på själva subben något? och vart finns loudness som en del pratar om???
    WmB-WhäseR

Liknande ämnen

  1. Vad har viggen för ljudanläggning org.
    Av Gerling i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 21:53
  2. Kontrollknappar för ljudanläggning 9-3 Aero 04 AUT
    Av Rajjan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 23:40
  3. Orginalmonterad ljudanläggning 9-3 SC
    Av tallbo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 23:04
  4. Skillnader på färdator och ljudanläggning! NG900
    Av Chrisse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •