Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: behöver era kloka tankar innan ikvällen (saab 9-5 aero)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590

    behöver era kloka tankar innan ikvällen (saab 9-5 aero)

    nu är det så att jag hittat en ny bil nämligen en 9-5 aero 01:a som jag kan få till ett förmånligt pris.
    kollade på bilen idag och den är mycket fin i lacken, dock ingen skinn inredning, men annars så finns all utrustning även backvarnare.
    Den har gått över 20000 mil ( långa mil sthlm - norrland) men går mycket fint i motorn, inte ett enda oljud. inget olje läckage kunde jag se heller. växellådan växlar fint och det är lätt att få in alla växlar.

    men nu till mitt "problem" kollade oljan och det var en väldigt låg nivå på oljestickan endast lite längst ner på klumpen så att säga.
    Vet att 9-5orna dricker olja i stort sätt men hur kan den gå så tyst?? inga fläckar eller liknande under bilen heller?
    fullservad på saab. Många service kvitton mm.

    Är grymt sugen på denna bil men undrar just över detta med oljan har läst på forumet och visst verkar det som vissa 9-5or förbrukar olja som bensin nästan iaf.

    tycker ni jag skall stå över denna bil för jag tror jag tar den ändå

    så nu vill jag ha era kloka tankar runt detta

    mvh lusse
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    349
    Är serviceboken Ok så ska det väl inte vara några större problem. Har läst här tidigare att oljestickorna på 9-5 kan skilja i längd så att samma oljevolym kan visa sig ända upp på stickan på en bil, men bara visa halvfull på en annan. Inte säkert att det är det i detta fallet, men ett oljebyte innan affär borde väl visa hur landet ligger.
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    så länge den har oljetryck brukar den inte låta illa. Om det var länge sen den serverades och oljan kollades skulle jag inte oroa mig allt för mycke. Är det blårök skulle jag leta vidare.

    Skulle i 9 fall av 10 köpt ett landsvägslok istället för en 18åringskörd statsbil med många många kallstarter. Så länge bilen är servad rätt o priset är rätt skulle jag slå till. turbon går lätt att byta ifall det skulle vara den som är slut
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av Kombi-Husse
    Är serviceboken Ok så ska det väl inte vara några större problem. Har läst här tidigare att oljestickorna på 9-5 kan skilja i längd så att samma oljevolym kan visa sig ända upp på stickan på en bil, men bara visa halvfull på en annan. Inte säkert att det är det i detta fallet, men ett oljebyte innan affär borde väl visa hur landet ligger.
    jodå allt är ok inga lampor som lyser heller. kollade på en annan 9-5:a och upplevde den stickan som längre än på den jag tittade på idag. finns det nya stickor att byta till som är av rätt längd??
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    så länge den har oljetryck brukar den inte låta illa. Om det var länge sen den serverades och oljan kollades skulle jag inte oroa mig allt för mycke. Är det blårök skulle jag leta vidare.

    Skulle i 9 fall av 10 köpt ett landsvägslok istället för en 18åringskörd statsbil med många många kallstarter. Så länge bilen är servad rätt o priset är rätt skulle jag slå till. turbon går lätt att byta ifall det skulle vara den som är slut
    jodå olje tryck hade den och ingen rök fanns varken vit eller blå rök syntes. låg bra i temperatur oxå. ingen oljelampa lyste iaf.

    turbon laddade mycket finnt inga problem.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Håller med övriga om det där med serviceboken. Har den fått vevhusventen uppgraderad?
    Angående den låga oljenivån, hur länge sedan var det den blev servad? Finns ju dom som inte ens funderar på oljenivån när dom får bilen servad hos verkstad, mao. är det längesen den blev servad, så e det kanske inte så farligt med den låga nivån, men om servicen ägde rum för 100 mil sedan, så ska du nog fundera om.


    Lycka till!





    Ps: Glöm inte ett ordentligt kvitto
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Håller med övriga om det där med serviceboken. Har den fått vevhusventen uppgraderad?
    Angående den låga oljenivån, hur länge sedan var det den blev servad? Finns ju dom som inte ens funderar på oljenivån när dom får bilen servad hos verkstad, mao. är det längesen den blev servad, så e det kanske inte så farligt med den låga nivån, men om servicen ägde rum för 100 mil sedan, så ska du nog fundera om.


    Lycka till!





    Ps: Glöm inte ett ordentligt kvitto
    nje det var ca 2000 mil sedan har endast gått långa mil så den skall in på service nu.
    kvitto kommer fixas har redan skrivit ut från konsumentverket

    förresten besiktar man bara bilar som är under 5 år vartanat år?? eller hur funkar det där. skall kolla på bilprovningens hemsida, har ju bara haft gamla saabar
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Håller med övriga om det där med serviceboken. Har den fått vevhusventen uppgraderad?
    Angående den låga oljenivån, hur länge sedan var det den blev servad? Finns ju dom som inte ens funderar på oljenivån när dom får bilen servad hos verkstad, mao. är det längesen den blev servad, så e det kanske inte så farligt med den låga nivån, men om servicen ägde rum för 100 mil sedan, så ska du nog fundera om.


    Lycka till!





    Ps: Glöm inte ett ordentligt kvitto
    nje det var ca 2000 mil sedan har endast gått långa mil så den skall in på service nu.
    kvitto kommer fixas har redan skrivit ut från konsumentverket

    förresten besiktar man bara bilar som är under 5 år vartanat år?? eller hur funkar det där. skall kolla på bilprovningens hemsida, har ju bara haft gamla saabar
    Då kanske man kan räkna med att bilen har förbrukat knappt en liter på 2000mil, vilket verkar helt normalt.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Håller med övriga om det där med serviceboken. Har den fått vevhusventen uppgraderad?
    Angående den låga oljenivån, hur länge sedan var det den blev servad? Finns ju dom som inte ens funderar på oljenivån när dom får bilen servad hos verkstad, mao. är det längesen den blev servad, så e det kanske inte så farligt med den låga nivån, men om servicen ägde rum för 100 mil sedan, så ska du nog fundera om.


    Lycka till!





    Ps: Glöm inte ett ordentligt kvitto
    nje det var ca 2000 mil sedan har endast gått långa mil så den skall in på service nu.
    kvitto kommer fixas har redan skrivit ut från konsumentverket

    förresten besiktar man bara bilar som är under 5 år vartanat år?? eller hur funkar det där. skall kolla på bilprovningens hemsida, har ju bara haft gamla saabar
    Då kanske man kan räkna med att bilen har förbrukat knappt en liter på 2000mil, vilket verkar helt normalt.
    verkar vara så har läst på mig lite mer nu och detta verka stämma in iaf. inget klet eller liknande runt oljehålet etc

    jaha snart kommer man väll glidandes i en 9-5 aero
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 251
    Hej!

    Lycka till med ditt köp!

    Såhär gick det för mej:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=97240

    men idag är jag nöjd *peppar peppar*
    slå till om det känns rätt!

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av FinnUbbe
    Hej!

    Lycka till med ditt köp!

    Såhär gick det för mej:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=97240

    men idag är jag nöjd *peppar peppar*
    slå till om det känns rätt!

    Mvh Ubbe
    en olyklig historia som slutar lyckligt till slut iaf, skönt det. joppas jag slipper något sånt första året iaf. men det blir vi varse om

    mvh lusse
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Så det verkar som om du ska lusläsa serviceboken och kolla så inga intervaller har glidit isär mer än vad som är tillåtet, så skyddar den förlängda motorgarantin dig nog ganska bra...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Köp bilen och bli en lycklig ägare till en SAAB, är bilen servad med rätt intervaller så blir det förhoppningsvis inga problem.

    Själv har jag oxå en 9-5 Aero -01, eller rättare sagt frugan har den .

    Köpte den i slutet av februari och alla servicar var skötta och den har gått 14 000 mil nu, så jag passade på att byta olja och filter mellan service intervallerna. Vilket jag även rekommenderar för att minska risken för oilsludge.

    Lite nyfiken på vad du får ge för den , själv fick jag ge 125.000:- med nya 17" vinterdäck,ny vindruta, nybesiktad, bromsar och skivor bytta runt om mm.

    Lycka till,
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Köp bilen och bli en lycklig ägare till en SAAB, är bilen servad med rätt intervaller så blir det förhoppningsvis inga problem.

    Själv har jag oxå en 9-5 Aero -01, eller rättare sagt frugan har den .

    Köpte den i slutet av februari och alla servicar var skötta och den har gått 14 000 mil nu, så jag passade på att byta olja och filter mellan service intervallerna. Vilket jag även rekommenderar för att minska risken för oilsludge.

    Lite nyfiken på vad du får ge för den , själv fick jag ge 125.000:- med nya 17" vinterdäck,ny vindruta, nybesiktad, bromsar och skivor bytta runt om mm.

    Lycka till,
    Victor
    fick ge 70000 helt ok enligt mig
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Grattis till en fin bil!!!


    Priset verkade ju jävligt bra också
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Grattis till en fin bil!!!


    Priset verkade ju jävligt bra också
    tackar tackar , ja kan inte klaga på priset. men det finns vissa skavanker.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    ge oss lite bilder!!!!
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Grattis till en fin bil!!!


    Priset verkade ju jävligt bra också
    tackar tackar , ja kan inte klaga på priset. men det finns vissa skavanker.
    Grattis till en fin bil. Men du bör vara beredd på att den kan komma att kosta dig ett några tusenlappar i service och reparationer dom första månaderna. Ofta kan det finnas vissa småfel som föregående ägare dragit sig för att åtgärda, eftersom denne ändå tänkt sälja bilen.

    Åkte själv på en 11k mila service på 10000kr och 2 veckor före det en på 3000kr för att vevhusventilationen frusit igen och bilen tryckte ut olja.

    Trots detta måste jag säga att jag är mycket nöjd med bilen. Drar ingen olja och går bara bättre och bättre för varje dag. Fick tändkassetten samt SID:en utbytta på goodwill, + att jag har fått en massa rabatt på andra grejer när jag handlat. Så att SAAB skulle skita i sina kunder stämmer absolut inte.

    Byt olja var 1000:e mil och växellådsolja var 5000:e så har du en pålitlig vän för en lång tid framöver.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    ge oss lite bilder!!!!
    kommer nästa vecka. håll till godo

    mvh lusse
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

Liknande ämnen

  1. Behöver tips innan bilen ska lackeras ang slipning
    Av xor i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 11:54
  2. Går i 9000 köpar tankar. Behöver råd.
    Av Haggis i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 09:55
  3. Val av bilstereo, kloka synpunkter..
    Av Airflow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •