Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Antagligen as2 eller 3 Bytt! JVC "Bilder"

  1. #1

    Antagligen as2 eller 3 Bytt! JVC "Bilder"

    Hej
    Efter en lång egenomsökning härpå forumet så startar jag en ny tråd för jag hittar inget om detta..
    Det är så att jag har bytt ut orginal stereon mot en bra jvc stereo.
    då såg jag att de fanns 3 olika ja "pluttar" som man sätter i orginal stereon men de finns endast plats för två av dessa i min JVC.
    Det är ju en brun, grå och råsa och den råsa kan man ju inte koppla in?!
    jag anntar att denna råsa är till högtalarna i dörrarna Tex..

    Så frågan är då alltså finns de någon sorts adapter, eller måste jag leva utan dessa underbara högtalare? saknar dom väldigt!!
    Någon som har fixat de på något sätt?

    Tacksam för svar.. (SaaB 9-3 02:a)

    Tack på förhand

    MvH KC

    (ursäkta om de e luddigt skrivet)

    Editerade Bilder se om ni bli klokare.. dålig kvalete dock men kameran e cp..
    1: http://img210.imageshack.us/my.php?imag ... 0886jq.jpg
    2: http://img210.imageshack.us/my.php?imag ... 1110ac.jpg

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 509
    Medlem#
    9481
    vad gäller det för bil?

    i ng900 och Og 9-3 så går dörrhögtalarna på ett eget steg som ej funkar med eftermarknadsstereo, jag har iaf inte hört någon som kört de så.

    fattar inte vad du menar med rosa kablar, men kanske förklarar sig med vad de är för bil, på ng900 och og9-3 är det en svart ganska grov kabel som går till ett slutsteg som driver dörrhögtalarna, det går även en grov kabel till cdväxlare, iaf på vissa bilar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Ooohh sorry..
    De gäller en 9-3 02 SE sportedition..
    det e stora kopplingar om man säger och den svarta och bruna kopplar man till sterion (JVCn) sen blir en råsa kvar..?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99
    köp ett större flerkanaligt steg :P

  5. #5
    ingen som vet lösning?? konstigt.. då får jag väl försöka själv då..

  6. #6
    Så här var det iaf i min bil:

    En "plutt" är matningen till stereon och för att styra elantennen, dom kablarna är lite grövre och den ska in längst ner på din stereo.

    Den rosa plutten är för bilens högtalare som sen går ner till bilens slutsteg. Följer du den rosa pluttens kablar hittar du en kontakt som du kan koppla ta isär och plugga i din nya stereo.

    Men då driver du högtlarna direkt från din stereo och inte från det gamla steget.

  7. #7
    okey rick men de måste gå koppla in så steget driver de högtalarna i dörrarna som vanligt?
    Bara koppla in stegets plus kabel till plus? eller något liknande.. ska kicka lite på de idag och löser jag de så ska jag fixa bilder å förklaringar men hjälp gärna..

    Okej kollat lit han inte med så mycke men de sitter ett steg där iaf..

    to be continue

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Du har 2st. 8 poliga isokontakter och 1st. 10 polig.

    Jag har inte kopplat nåt i en 9-3:a iofs, men jag förutsätter att den 10-poliga även i en 9-3:a hanterar bus-signaler från bla fjärr och visning i sid mm..


    Alla spänningsmatning mm ligger i dom 2 åttapoliga. Den ena har ström-matning mm och den andra har antingen låg eller högnivå beroende på hur systemet är uppbyggt (har iofs för mig att alla 9-3or har högnivå)..


    Skulle spontant tro att brädan och bakhögtalarna matas på en 8-poliga iso-kontakten för högtalare (hövnivå) och att dörrarna fram matas av ett steg.. Har du inte detta steg så finns det eventuellt ett kontaktstycke nånstans (där steget skulle ha suttit).. Finns inte detta får du dra nya kablar till dörrarna.. Sitter det originalsteg i bilen så matas detta garanterat av en kabel från ett din-uttag på originalstereon. Finns detta inte så finns nog inte kabeln.

    Du ska inte bara koppla ihop dörrar och bräda till stereon - då blir det knas. Ett 4-kanals-steg är nog enklare att hantera om man är osäker. 2 kanalaer till brädan och 2 till dörrarna.

    Det är många "nog" och "Kanske" nu.. Men jag har som sagt inte skruvat i några ng900 eller og 9-3..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  9. #9
    okey de där låter rätt!!..
    men förstår inte exakt allt du skriver.. men menar du att jag kanske inte kan koppla de gamla steget oxå till Stereon?? för jag tror jag har ljud ingångar så jag skulle kunna de om jag drar lite nytt om man säger.... har en JVC KD-G821 som e köpt på www.BRL.se.. tack för svaren hjälper massor..

    Tack tack
    MvH

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    utan att nu veta allt för mkt om exakt hur din stereo och steg och allt ser ut så gissar jag att du har ett steg som från början drev dörrarna fram?!

    Isåfall borde man nog kunna driva det med lågnivå från din JVC maskin, men det kräver nog att man fixar lite adapterkabel, för Saab kör väl DIN i ng900 och og9-3 ?!

    Det viktigaste är nog att du struntar i den 10-poliga kontakten så du inte smäller sönder nån annan elektronik i bilen.
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  11. #11
    joo sant..
    de e ju så att jag kopplade ett steg och baslåda bak och efter de hörde jag att de inte lät från dörrarna.. måste ju kunna koppla så jag har steg bak och orginal steget? ska kolla lite på de idag.. behöver jag sladd med mera så kom ju löningen perfekt... men undra hur sladden ska se ut..?
    Någon som vet?

    MvH

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Om du plockade ur original HU så satt det väl en rund DIN-kontakt i den nånstans på baksidan?

    Detta bör vara lågnivåmatning till originalsteget.. Observera "BÖR" vara..

    Du skruvar på egen risk
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  13. #13
    hehe jo jag skruvar alltid på egen risk..
    men jag e hundra på att du har rätt kollade steget igår och där va kabblen den runda din kontakten ska kolla hur jag får in den lättast i stereon....

    Tack mannen..

    MvH

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    135
    Den "Rosa" kontakten som det pratas om, är till knapparna i ratten. Jag har själv haft Jvc i min 9-3. Inga problem, om du kan leva utan knapparna i ratten. De finns en adapter kabel att köpa, anpassad för
    jvc-saab. Kostar nästan 700:-
    Har du original steg fram i bilen? Då finns det en DIN-RCA adapter att köpa. Gå till närmaste radio handlare och betala honom ca 40:- så har du en sån.
    Saab har även ett förvarings fack som du sätter över stereon. Kostar 103:-

    Hoppas det var till nån hjälp!
    /Jonny
    Saab 9-5 2,3 Vector -03

  15. #15
    Ha Gutt Jrek78 joo fattat de nu.. var köper man sån adapter till rattens knappar?....
    har original steget i oxå men måste ha som du säger sladd till de..
    ska ner till brl och kolla..
    tack!

    MvH Mårten

    To be continue.......

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    135
    Brl har en sån adaptrer. Men den kostar som sagt..
    Saab 9-5 2,3 Vector -03

  17. #17
    aha.. okey.. jag får fråga dom annars tror jag att jag kan leva utan.. allt e färdigt nu annars.. jag köpte en adapter på brl för att koppla in ett steg i orginal stereon men satte i den i steget i stället... fick ioförsig fixa en kabbel extra i den adaptern men nu funkar de jag har baslåda i skuffen å alla orginal högtalare spelar oxå...

    här är bild på hur de är kopplat i orginal sladden http://img78.imageshack.us/my.php?image=full0yp.jpg
    Men i adapter får man bara 5 piggar så jag fixade en pig till amp on..
    i orginal adaptern fick man andast till högtalarna och jorden.

    tror jag hadde tur oxå att jag köpte en JVC stereo som va både lågnivå ut och kopplingar till var och sin hötalare (Fyrkanals lågnivåutgång på 5V)

    jag besvarar gärna frågor om de e någon som har de för de va inte kul att klura ut så mycke själv.

    tack alla som hjälpte...
    MvH Mårten

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    135
    Inga problems...
    Saab 9-5 2,3 Vector -03

Liknande ämnen

  1. Bytt tändningslås på en 9-3a,2.0t-185hk,98årsmod: "Stendöd"
    Av BIGMAG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 22:42
  2. Bytt från 17" till 18" däck. Bör man göra hjulinst
    Av matte_linear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •