Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Montera eftermarknadstaklucka på 9000?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233

    Montera eftermarknadstaklucka på 9000?

    Hej,

    tänker mig att montera en eftermarknadstaklucka på min 9000CSE. Nån som gjort detta och har nyttiga tips? Luckan jag har tänkt mig är en elektrisk glaslucka av märket Zani och modellen Blù. Främst undrar jag väl över om det finns nån balk mellan B-stolparna? En bild på ett tak utan klädsel vore inte helt fel, om nån har?

    M@s

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Har inga bra tips tyvärr men vart har du hittat den? Är sugen på glaslucka i min 900 istället för den som är där nu.
    /Henrik

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Säljs i Finland av en grossist som heter Koivunen. Kolla www.italpres-zani.it ,kanske dom har återförsäljare i Sverige...

    M@s

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    206
    lmfmats, har tyvärr inget foto på det men en bild likväl där det framgår som du var inne på att det är balkar i taket. 2 stycken närmare bestämt. Nummer 4 på bilden.


  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Tack för den informationen! Och jag antar att ramen nere på bilden är använd om originallucka finns monterad. Nu blir det nog till att plocka bort innertaket för att kolla om luckramen ryms mellan solskydden och B-stolpsbalken...

    M@s

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    206
    Nej jag tror det är rutramen, har inte sett den förräns nu så jag ber om ursäkt om jag vilseledde dig nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Inga problem, huvudsaken att jag vet detdär med balken, för det måste ju kollas nu, förrän man börjar såga !

    M@s

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    206
    Äsch, det märker du när sågen går lite tyngre ju, då har du tagit i den ena av balkarna

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Tyvärr ser det ut att hålet bör delvis åtminstone göras i balken mellan B-stolparna... Har nu 2 alternativ; kapa i balken, eller glömma hela affären. Det finns ju en risk att bilen blir mindre vridstyv, om jag kapar balken och det är väl mindre bra, antar jag.

    M@s

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Har nu lossat innertaket, och konstaterat att luckan kommer att kräva att balken får tas bort, så gott som helt och hållet. Dock är den ju betydligt vekare än jag trodde, så den gjutna aluminiumramen för luckan bör ju om något göra taket styvare än förut...

    M@s

    [/img]

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Om nån försöker sig på dethär med att eftermontera lucka, kan jag ju dela med mig lite av mina erfarenheter. Balken mellan B-stolparna på 9000 är bara där för att styva upp taket, så det inte bågnar om något lite tyngre hamnar på det; har alltså inget med krocksäkerhet att göra, och en takluckeram ger samma (eller bättre) stadga än balken. Inga problem där alltså.
    MEN, luckan jag tänkte montera hade större välvning än taket (som ju är platt på 9000) och proffsen i min hemstad som monterar Webasto-Hollandia luckor avrådde... Dom säger att, när jag skruvar ihop luckan med takplåten emellan kommer hörnen av luckramen att trycka gropar i taket, med typiska "eftermonterad-lucka-spår" som genast syns. Dom lär ha testat, så jag valde att INTE göra det, utan har nu fört luckan tillbaka...

    Söker fortfarande efter nån lucka som passar bättre, eller så blir det bilbyte, för jag VILL ha sollucka!

    M@s

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Om nån försöker sig på dethär med att eftermontera lucka, kan jag ju dela med mig lite av mina erfarenheter. Balken mellan B-stolparna på 9000 är bara där för att styva upp taket, så det inte bågnar om något lite tyngre hamnar på det; har alltså inget med krocksäkerhet att göra, och en takluckeram ger samma (eller bättre) stadga än balken. Inga problem där alltså.
    MEN, luckan jag tänkte montera hade större välvning än taket (som ju är platt på 9000) och proffsen i min hemstad som monterar Webasto-Hollandia luckor avrådde... Dom säger att, när jag skruvar ihop luckan med takplåten emellan kommer hörnen av luckramen att trycka gropar i taket, med typiska "eftermonterad-lucka-spår" som genast syns. Dom lär ha testat, så jag valde att INTE göra det, utan har nu fört luckan tillbaka...

    Söker fortfarande efter nån lucka som passar bättre, eller så blir det bilbyte, för jag VILL ha sollucka!

    M@s
    borde det inte finnas någon bil på skroten som du får sätta kapen i?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Det är dåligt med 9000 i Finland (finns ju mest Toyota Corolla här ) och att åka över till Sverige och hämta med ett helt tak (helt) hem igen, börjar bli på gränsen till överkurs för mig...

    M@s

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Beställa ett tak från SDCC? Borde ju inte bli dyrare...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Tack för idén, men jag tvivlar på att dom vill skicka mig ett helt tak... Känner killen som basar för Finlands största skrot dock, så ska det bli takbyte får han hämta en bil från Sverige med soltak och BEIGE SKINNINREDNING och TRÄPANEL (har efterlyst oxo dessa delar, men det är lite segt).

    M@s

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Nu har jag spårat en lucka som lär passa på 9000, åtminstone åm 90-91. Kan nån säga mig hur taken från 91-> skiljer sig från taken tom 91?? EPC:n säger olika numror för taken, 1187185 resp. 1187186, men vad är skillnaden; vad hände med taket -91?

    Tacksam för svar!

    M@s

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Har hittat och beställt en lucka för 9000 CS nu! Webasto Hollandia 300 med best.nr. KW 33H3L10101 ska vara modellanpassad. Glasets storlek är 82 x 45,3 cm och har elstyrning med två minnen och grön belysning i knapparna samt fördragbart solskydd! Återkommer när paketet anländer (hoppeligen med solen...)

    M@s

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    565
    Taklucka! Ni har väl sett hur fredde granberg och peter settman gör sollucka på en vas i trafinski magazinski!,

    Ta spettet
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Ja, det finns många sätt ! Näväl, fick paketet idag efter lite strul då Webastoimportören endast ville sälja till åf och färdigmonterat... Fick använda lite kontakter och hämtade paketet själv från importören idag. Denna lucka verkar vara en riktig höjdare kvalitetsmässigt; verkligt snyggt paket! Mycket riktigt följer den takets välvning perfekt också, så nu blir det montering av! Inte med spett dock ...

    Om nån kan tipsa om var jag kan ladda upp bilder så kan jag dokumentera jobbet, om det finns intresserade?

    M@s

Liknande ämnen

  1. Montera Vinge på en 9000 CDE
    Av Micke_9000 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 15:53
  2. Montera JT DP 9000 -95 =/
    Av Turbo Andy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 16:54
  3. Montera IC på 9000?
    Av PhiLLe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 17:09
  4. Montera IC på 9000 CS -93 (LTT)
    Av Bus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •