Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Tomgångsproblem OG900i

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Ska jag rätta dig?

    LH 2.4 ska ha kallstartsventil på sugisar iaf.
    LH 2.2 ska inte ha kallstartsventil, varken turbo eller sugis..

    Men jag tror att det där var mer på årsmodell än vilket LH de var

    2.4 hade iaf sugisarna kallstartsventil..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Detta förb***** minne

    Tackar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Ingen fara, man kan inte komma ihåg allt här i världen
    Det är väl det ett forum är till för?

    Måste erkänna att amn börja bli lite senil här med..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Kan väl uppdatera här och säga att nu funkar tomgången kalas, samt CE har slocknat.

    Lösningen var tydligen att ta loss kontakten till spjällägesgivaren och smörja upp den, då det blivit en viss korrision där. Pinsamt enkelt nästan


    Mvh

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Skönt att det löste sig!

    MvH Niklasson
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18

    Varierande tomgång/AIC og900i 16v

    Jag har egentligen en gammal tråd om mitt problem, men det har förändrats så mycket att jag startar en ny.

    Bilen är en 900i 16v -90 aut LH 2.4

    Problemet är hög och varierande tomgång (ibland) när motorn är varm. Ibland börjar det medan jag fortfarande kör - att när jag släpper gasen går inte varven ned, utan lägger sig vid 2000 rpm ungefär. Ibland börjar det när jag har stannat. Motorvarvet hoppar då upp till ca 2000 för att sedan sjunka och stiga. CEL tänds också ibland när den varvar upp. Igår fick tomgången tokspel och steg och föll hastigt, liksom i steg. Några sekunder på 2000, upp 500 varv, ned till 1500, normal i några sekunder, upp till 2000 igen osv. Kan tillägga att när tomgången stabiliseras igen släcks CEL.

    Tomgångsmotorn är inblandad på något sätt. AICn styr tomgången, bara det att den styr fel. Igår när den började bete sig skumt öppnade jag huven, kastade jag mig ut genom dörren, slet upp huven och klämde tag om slangen från AICn med följd att motorn tvärdog. Den får alltså ingen tjuvluft.

    Jag har testat att ta loss AICn och rengöra med typ 5-56. Ventilen rör sig fint när man drar den för hand, så det verkar inte vara så att den fastnar. Att tomgången verkar ändra sig i steg om ca 500 rpm talar också mot att den skulle ha fastnat, utan att den faktiskt rör sig stegvis (som den väl skall göra?).

    Kan AICn vara trasig, eller är det själva styrningen av AICn som är fel? Kan man mäta med multimeter? Jag läste nånstans att den styrs av pulser, och det kan inte jag mäta i a f.

    Vad är det som styr AICn? Alltså, ECUn styr den, men vilka sensorer är det den grundar sina beslut att öppna/stänga på? Spjällägesgivare? Finns det någon varvtalsgivare? Kan någon av dessa vara defekta utan att man får andra problem?

    Åtgärder hittills (även av andra skäl än tomgången):

    *Kollat vacuumläckor
    *Gjort rent AIC
    *Bytt bränslefilter
    *Korrigerat bränsletrycket (Nån idiot hade satt backventilen på
    returledningen istället för på tryckledningen. Flyttade den.)
    *Bytt kallstartsventil

    Det vore ju enkelt att ta sig till skroten och skaffa en beg AIC, men jag har så illa ont om pengar just nu, så jag vill helst veta innan jag lägger ut pengar.

  7. #27
    Kan vara Lamba sonden även här, föst tänkte jag på tjuvluft, men det verkar du ha kollat, provade du att spreja startgas över vakuumslangar och packningar under gång då??

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Motorvarvtalet styrs nog förmodlingen genom signaler från tändmodulen!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Kolla att du har bra kontakt i kontakten till luftmassamätaren. Jag hade klapp i den kontakten och då varvade bilen av sig själv.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av janne_l
    Kan vara Lamba sonden även här, föst tänkte jag på tjuvluft, men det verkar du ha kollat, provade du att spreja startgas över vakuumslangar och packningar under gång då??
    Nej, det gjorde jag inte. Däremot dödar jag enkelt motorn genom att klämma ihop slangen från AIC:n. Efter rengöring av kontaktdon på AICn betedde bilen sig väldigt skumt. Ryckig tomgång, ryckig motorbroms (om man nu kan kalla det så på en automat) och CEL hit och dit. Sedan, den sista kvarten på väg till skroten lugnade den ned sig, och nu går den helt normalt. Nu har jag i a f en AIC liggande, och minsta tjafs med tomgången nu och AICn byts.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18

    Re: Varierande tomgång/AIC og900i 16v

    Citat Ursprungligen postat av Ammedalen
    *Korrigerat bränsletrycket (Nån idiot hade satt backventilen på
    returledningen istället för på tryckledningen. Flyttade den.)
    Det visade sig att jag var idioten, för backventilen skall sitta på returen. Däremot skall den inte kärva, vilket min gjorde. Nu har jag bytt AIC, också. Stadig förbättring. Får se vad backventilsflytten gör...

    Bra kontakt LMM, f.ö.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18
    Nae, den backventilen som sitter på tryckledningen skall nog sitta där i och med att den släpper in bränsle i slangen men inte ut, men det kanske skall sitta en backventil 'åt andra hållet' i returledningen. Någon som vet? Jag fattar inte vad det skall vara bra för med en backventil i returledningen.

    Återstår att bränslepumpen är paj efter att ha fått jobba mot en kärvande backventil under lång tid. Har en vanlig verkstad utrustning för att kolla bränsletryck? Vad kan det gå på?

  13. #33
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Defekt LMM?

    Vad gäller backventilen skall den så vitt jag vet sitta på tilloppsledningen, annars rinner redan frampumpad soppa tillbaka i tanken vilket leder till väldigt lång dragning på startmotorn innan bränslet når fram/tryck byggs upp till spridarna.

    Välutrustade verkstäder har förmodligen utrustning, men frågan är om dom har nipplar och kopplingar m.m till såpass gamla bilar....

    I vilket fall som helst, finns rätt utrustning tar det inte lång tid att mäta bränsletrycket, 30 min på sin höjd....
    Sedan är det väl upp till dej om du ska felsöka själv efter möjliga orsaker vid felaktigt bränsletryck eller om gubbarna på verkstan ska göra det.
    Sätter du dom på att göra det kan det nog bli en dyr historia.....

    Lycka till MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Det som styr tomgångsmotorn är spjällkontakten.

    Den har 2 lägen och det är tomgång och fullgas (72 grader)

    Går den inte ner på tomgångsläge så arbetar inte AIC..
    Kolla så det klickar när du släpper gasen.

    Antar att du gjort rent spjället?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    En liten inhoppare. Från vilken härva kommer dessa (2)kablar som sitter på kontakten under spjället?.. min tomgångsmotor är helt död och det kvittar om jag drar ur kontakten till den, ingen som helst skillnad på min tomgång.

  16. #36
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Kan väl uppdatera här och säga att nu funkar tomgången kalas, samt CE har slocknat.

    Lösningen var tydligen att ta loss kontakten till spjällägesgivaren och smörja upp den, då det blivit en viss korrision där. Pinsamt enkelt nästan


    Mvh
    Mja, så enkelt är det ibland och det är ju inte direkt det första man tänker på tyvärr. Det är ju mer så att om man hör hovar utanför dörren så vill man ju att det ska vara en zebra och inte en vanlig häst...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    10
    Tja är det de elektriska kontakterna som menas så har jag givetvis rengjort dessa. Det är mer ett exakt sätt att fastställa om själva spjälllägesgivaren är OK eller inte jag är ute efter.
    Jag önskar utesluta spjällägesgivaren som felorsak alternativt att fastslå att den är felaktig.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Problem med tomgång efter vintern, OG900i B202i

    Hej. Gäller en OG900i från 89' med motorkod B202i

    Tog en första provtur efter vintern idag.

    Tyvärr har jag fått ojämn tomgång. När jag först startade den pendlade den mellan typ 2000 och 700 varv/ minut. Så pass lågt att den nästan dog, det stabiliserade sig efter en stund och nu går den att köra utan problem. Men när bilen blivit varm började den pendla i tomgången igen, kunde stå vid rödljus och se varvmätaren krypa upp mot 1600, 1700, 1800 varv, för att sedan ramla ned på typ 1100-1200.

    Jag har haft en Check Engine till och från de senaste 15 milen som jag kommit fram till berodde på defekt lambdasond, den är nu bytt och Check Engine är borta. Men att den pendlar i tomgången, och är inte 1200 varv lite högt oavsett? I höstas låg den på ca 1000 varv vill jag minnas. Bilen har stått fulltankad och med bensinkonservering sedan början av november.

    Hjälp!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •