Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Tomgångsproblem OG900i

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738

    Tomgångsproblem OG900i

    Hej,

    Har fått lite tomgångsproblem med min og900i -91.
    Innan bilen blir varm funkar tomgången som den ska. Men oftast vid långkörningar och stadskörningar när bilen är varm, så "fastnar" tomgången på mellan 1500-2000rpm. Irriterande!
    CE börjar också lysa i detta sammanhang.

    Har kollat över vakuumslangarna och dom verkar fina. Har dock inte bytt dom.
    Har plockat loss tomgångsventilen, rengjort (sporadiskt) och sprutat 5-56 i den. Har dock en fråga just angående ventilen. Om tomgången är hög och man kopplar ut tomgångsventilen, blir tomgången normal. Är det ett tecken
    på att m-ventilen är kass?

    Några andra förslag på vad det kan tänkas vara eller andra åtgärder?


    Mvh

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Kan vara spjällägesgivaren som fjantar sig.

    Hade liknande problem på min og900I16-89 och då var det den som ställde till det.
    /Henrik

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Tackar!
    Och denna givare sitter på spjällhuset eller? Ingen bild?

    Ingen som kan svara på min fråga angående tomgångsventilen?


    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Sitter på spjällhuset ja.
    Har för mig att det är bosch även på dom sista 900i och då ska det höras ett klickande ifrån givaren när du precis vrider på gasspjället. OM det är den alltså.
    Tomgångsmotorn kan naturligtvis också ställa till det för dig. Men har för mig att styrningen av tomgångsmotorn är beroende av just gassjällsgivaren. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
    /Henrik

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Så om den inte klickar så är det fel på den? Kan man funktionstesta
    den på ngt annat sätt?
    Är det byte som gäller om den är sönder?


    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Flera synpunkter uppskattas!


    Mvh

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Den går att justera. Det var det som var problemet på min.
    Sitter med två skruvar storlek sju på baksidan. Kan vara jävligt att komma åt.
    /Henrik

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Är du hundra på att det sitter justerskruvar? Du har ingen bild på den som jag vet att vi pratar om samma givare?
    Idag var tomgången på 1500rpm när jag kom in i garaget. Testade att
    slå lite löst på den och då gick tomgången ner till normala ~800rpm...


    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498

    Re: Tomgång og900i

    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Har plockat loss tomgångsventilen, rengjort (sporadiskt) och sprutat 5-56 i den. Har dock en fråga just angående ventilen. Om tomgången är hög och man kopplar ut tomgångsventilen, blir tomgången normal. Är det ett tecken
    på att m-ventilen är kass?
    Hej!

    Skaffa en annan på skroten och byt! En vän till mig hade samma problem, byta den och sedan dess har tomgången varit helt normal!

    Mvh Niklasson

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Den går att justera. Det var det som var problemet på min.
    Sitter med två skruvar storlek sju på baksidan. Kan vara jävligt att komma åt.
    Är du hundra på att det sitter justerskruvar? Du har ingen bild på den som jag vet att vi pratar om samma givare?
    Idag var tomgången på 1500rpm när jag kom in i garaget. Testade att
    slå lite löst på den och då gick tomgången ner till normala ~800rpm...


    Mvh
    Justerskruvar kanske inte är rätt ord.
    Sitter fast med två skruvar storlek sju. Sen är hålen lite ovala så att det går att justera den lite.
    Kan ju funka att testa med en annan tomgångsmotor också som Niklasson skrev.
    Men om tomgången justerar ner sig när du "slår" på givaren känns det ju som om den är boven.

    Den sitter iaf på spjällhuset mot toppen till. Har ingen bild...
    Sitter en kabel i från ovansidan och den sitter mellan anslutningarna till slangarna från tomgångsmotorn på spjällaxeln så jag tror allt att du petar på rätt grej.
    /Henrik

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Hej igen,

    Nu ska vi reda ut det här


    På denna bilder som en är Saab 900i finns det en "givare" som är inringad.
    Är det denna som är spjällägesgivaren?


    På denna motor som är ifrån en 900 T16 finns inte denna, verkar "pluggad".
    Är jag ute på ngn cykel här nu. Ge gärna lite klarhet i vad som är vad under locket



    Mvh

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Du har ringat in kallstartsventilen
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Haha, ja du ser, man har inte så stor koll på og900 motorn, eller motorer i övrigt kanske ska tilläggas
    Men det är denna ventil jag knackade lite på, som fick tomgången att bli
    normal. Kan det vara denna som är boven i dramat då?
    Eller har det ngt sammanhang med tomgångsventilen?

    Min lilla fråga om spjällägesgivaren kvarstår, var sitter den?


    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Om kallstartsventilen står öppen borde väl egentlgien inte bara tomgången bli högre om den ens skulle bli det.
    Är den urkopplad så öppnar den iaf inte.

    Du vet där gasspjället sitter, på andra sidan spjället sitter en svart plastgrej med 3-polig kontakt, den är det.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Så kallstartsventilen kan man utesluta alltså? Lustigt att tomgången reglerades ner isf. Testade flera gånger med samma resultat.
    Lurar fortfarande på tomgångsventilen.

    Ska kika på spjällägesgivaren då. Vet nu var den sitter när du förklarade, tack
    Återkommer med resultat!


    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Gör det, annars är det nog tomgångsmotorn, den är lite speciell på de där har jag för mig.

    Kan inte minnas att spjällägesgivaren hr strulat på de bilarn, men man vet aldrig..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Var ute på en testrunda igår, och följande händer.

    Gjorde bilen strömlös under natten och koppla in batteriet innan avfärd.
    Vill kall motor startar bilen perfekt och tomgången är normal. Det går inte ens "tvinga" upp motorvarvet med gasen.
    När motor sen blir varm eller varmare (5-10min körning), då hänger sig motorvarvet runt 1500-2000rpm. Ibland går den ner till normal tomgång, men det är sällan. Check Engine börjar även lysa nu!
    Man kan pumpa till på gasen i friläge och då brukar varvet sjunka. Även när man kör och kommer till rödljus, dylikt, så kan tomgången vara normal när man kopplar ur, men stiger sakta uppåt under tiden man står.

    Som jag skrivit innan så kan jag slå på kallstartsventilen och då går motorvarvet ner och blir normalt. Är det så att kallstartsventilen matar soppa för den tror att bilen fortfarande är kall eller är det ngn tempgivare som lurar den?

    Det som är bytt/kollat är:

    * LMM, bytt och ingen skillnad
    * Tomgångsmotorn uppsmörjd och verkar gå lätt.
    * Vakuumslangarna kollade noga.


    Någon som har ytterligare spekulationer, eller ska jag byta kallstartventilen? Tempgivare?

    Tacksam för svar!


    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Liten uppdatering!

    Bytte kallstartsventil, men ingen skillnad. Fortfarande stegrande och hög tomgång när bilen blir varm. Men tycker mig att den blir hög även när motorn är kall.

    Upptäckte att tomgången inte bara blir lägre när man knackar på kallstartsventilen, utan även om man knackar på insuget och därikring, så går tomgången ner till normalt. CE lampan kommer och går. Har det ngt samband med tomgången tro?

    Vad ska jag satsa på att byta/felsöka härnäst? Kan det vara spjällägesgivaren som spökar?

    Börjar bli less på det här nu...

    Mvh

  19. #19
    Lånar lite.
    Varför pluggar man kallstartsventilen som vissas på bilden?

    Mvh

    Habbor

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Var det inte LH-Jetronic 2.4 som var utan kallstartsventil? Minns bestämmt att jag blev överbevisad att så var fallet i en annan diskussion. LH-Jetronic 2.2 har däremot kallstartsventil och spjällhusen passar emellan, så ett byte från tidigare version kräver att man pluggar hålet. 2.2 var det tidigare systemet och 2.4 var det senare. Jag har ingen koll på om Lucassystemet har denna kallstartsspridare. Den bilden med en 900i borde vara en bild på ett motor med ett Lucas insprutningssystem och då kan en kallstartsspridare vara inblandad.

    J.K Nilsson
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 10:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •