Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Billjudet i rummet, omvandlare 230->12 likspänning!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573

    Billjudet i rummet, omvandlare 230->12 likspänning!

    Jo skulle vilja kasta in billjudet i rummet, dvs steg och basar.

    Har inte hittat någonstans där man kan köpa en omvandlare som klarar så höga strömmar om det krävs. Skulle behöva 150 ampere till godo så jag kan maxa ur steget. Är alternativet att bygga en själv? problemet är väl inte likriktningen med så höga strömmar det är väl transformatorn som jag ser det? så där kanske man rent av får överväga att bygga en själv.. sen lär det ju gå åt kondningar med.. men det borde ju räcka med en rejäl bilkondning!...

    Gärna tankar åsikter, någon som knnske gjort liknande själv rentav?

    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Finns det nån anledning eller bara för kul?
    Finns ju rätt mycket slutsteg för inomhusbruk på marknaden så jkag har svårt att se bbehovet av bilgrejjor inne
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Finns det nån anledning eller bara för kul?
    Finns ju rätt mycket slutsteg för inomhusbruk på marknaden så jkag har svårt att se bbehovet av bilgrejjor inne
    Jo det är klart, men ett steg blir ju så jädra dyrt, och eftersom jag redan har ett tänkte jag att det inte borde vara några problem o ta in det i kåken också!..

    sen är det ju rätt kul med :P

    mvh
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252
    Jo det är ett jävla skit att få ström till 12volt. Jag och min kusin tog gamla nätaggregat till datorer och "tjuvkopplade" och parralellkopplade de. Vi fixade i ordning en feting stereo med två 8":are, två 6'9:or och en Pioneer som huvudenhetenhet.

    Han är byggjobbare och alltihop byggdes i en stor låda som han har på jobbet, kravet var att det var bärbart. Men det krävs ju rätt hög strömstyrka så det blir problem med höga effekter. Leta rätt på en gammal förstärkare med tung nätdel och ta den.

    Gamla nätagg till datorer levererar ju rätt mycket ström, tyvärr mest i 5V och betydligt mindre i 12V.


    Lycka till///T
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Citat Ursprungligen postat av tompathepilot
    Jo det är ett jävla skit att få ström till 12volt. Jag och min kusin tog gamla nätaggregat till datorer och "tjuvkopplade" och parralellkopplade de. Vi fixade i ordning en feting stereo med två 8":are, två 6'9:or och en Pioneer som huvudenhetenhet.

    Han är byggjobbare och alltihop byggdes i en stor låda som han har på jobbet, kravet var att det var bärbart. Men det krävs ju rätt hög strömstyrka så det blir problem med höga effekter. Leta rätt på en gammal förstärkare med tung nätdel och ta den.

    Gamla nätagg till datorer levererar ju rätt mycket ström, tyvärr mest i 5V och betydligt mindre i 12V.


    Lycka till///T
    En annan ide jag funderat på är att ta ett bilbatteri, sen ansluta en riktigt fet billaddare till den, sedan kör kondningen jag har i bilen också, sen slutsteget!.... det tror jag skulle funka skitbra... då kan jag klara högra ampere också!...

    vad tror ni?

    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Ett beg slutsteg för inomhusbruk behöver inte vara dyrt.
    Kolla tradera samt blocket.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Ja skall man köra på ren ström till bilslutsteget utan batterier och jox så krävs ett rätt ordentligt nätaggregat, och det kostar rätt bra med pengar.
    Så mitt råd blir också att rota upp ett bra slutsteg/förstärkare för AC 230V istället. Får du tag i billigt begagnat.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Tänk på att en "fet" batteriladdare kanske ger högre spänning än 14,5 volt som jag har för mig att bilgrejjor är specade till..? Dvs..hur mycket tål en ny bilstereo? Med tanke på att de är ganska små är de nog också ganska känsliga för överspänningar.

    Men en hjälpstart kanske skulle göra susen. Den bör nog inte ge för mycket spänning. Och de ger säkert 200 ampere om det är riktiga grejor.

    Bara en tanke...

    Sedan måste man ju koppla annorlunda med 230-volts anläggningar då de oftast är bygda för ner till 6 eller 8 ohm. Alla bilhögtalare ligger ju på 4 eller mindre, alltså kan du räkna på att endast halva specade effekten går att ta ur steget då du måste seriekoppla högtalarna för att inte steget skall protecta, eller tom. brinna upp... Obs, det kan vara "svårt" att få till 8 eller 6 ohm vid seriekoppling om du har en bas på 1-4 ohm eller två på 1-2 ohm.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Riktiga steg klarar ju även 4 ohm eller lägre.
    Min anläggning körs i 4 ohm
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    Citat Ursprungligen postat av tompathepilot
    Jo det är ett jävla skit att få ström till 12volt. Jag och min kusin tog gamla nätaggregat till datorer och "tjuvkopplade" och parralellkopplade de. Vi fixade i ordning en feting stereo med två 8":are, två 6'9:or och en Pioneer som huvudenhetenhet.

    Han är byggjobbare och alltihop byggdes i en stor låda som han har på jobbet, kravet var att det var bärbart. Men det krävs ju rätt hög strömstyrka så det blir problem med höga effekter. Leta rätt på en gammal förstärkare med tung nätdel och ta den.

    Gamla nätagg till datorer levererar ju rätt mycket ström, tyvärr mest i 5V och betydligt mindre i 12V.


    Lycka till///T
    En annan ide jag funderat på är att ta ett bilbatteri, sen ansluta en riktigt fet billaddare till den, sedan kör kondningen jag har i bilen också, sen slutsteget!.... det tror jag skulle funka skitbra... då kan jag klara högra ampere också!...

    vad tror ni?

    mvh

    Tommy
    Har en kompis som kör bilbatteri och (tror jag) konding med laddare i bakgrunden till sin inlyfta bilstereo, bland annat två infity-tior driver han med den konfigen.
    Han är såvitt jag vet nöjd, trots att han kör på en laddare för "tio spänn"/ "hittat i container"... han får spela lite kortare perioder bara. hehe.

    PMa mig så får du gärna kontakten till honom!
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    med tanke på att jag helst vill köra basarn i 1-2 ohm så kan jag ju glömma vanligt slutsteg. Nae en batteriladdare med en låg spänning på och som även har innbyggd hjälpstart för upp till 200 A, sen en kondning på de och allt kopplat till batteriet .. det borde ju funka finfint...


    mvh
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Funkar gör det säkert.
    Hifimässigt, njaaa
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    med tanke på att jag helst vill köra basarn i 1-2 ohm så kan jag ju glömma vanligt slutsteg. Nae en batteriladdare med en låg spänning på och som även har innbyggd hjälpstart för upp till 200 A, sen en kondning på de och allt kopplat till batteriet .. det borde ju funka finfint...


    mvh
    Mig veterligt klarar de flesta laddare med starthjälp bara att leverera dem höga strömmarna under en begränsad stund. Det enda de klarar kontinuerligt är vanlig laddning av batteriet, så kolla upp om laddaren pallar med att ladda batteriet under spelning.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag funderar på att flytta in en 900-motor med tillhörande generator i vardagsrummet för att driva min TV och vattenkokare. Problemet är att det kommer att lukta bensin...
    Men allvarligt grabbar?!?!?!? Nu luktar det alldeles för mycket ensamstående raggare...
    Köp ett inomhussteg direkt och pumpa på!!!

    /Hans
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    det går bra med att köra batteri och laddare, jag hade en litenladdare.
    men tänk på en sak, när man laddar bilbatteri bildas det knallgas, vilket innebär att en öppenlåga gör att det säger PANG!!

    jag gjorde så att jag satte en låda över, med en slang som gick ut i det fria, som ventilation...

    då kunde man elda oxå

    //eyeball
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Jag har en lite "corny" dröm...
    Bygga in bilstereo och diverse högtalare m.m. i väggarna hemma! Tänk vad fräckt! Rätt gjort kan det ju låta grymt bra!!!
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Varför inte gå in och fråga hur dom gjort på nån bilstereobutik? Dom brukar ju ha diverse steg och sånt inkopplat för provlyssning.
    9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 00:13
  2. omvandla likspänning till växel?
    Av lutte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 17:31
  3. Likspänning 13.9V till 16V
    Av Marko 1880 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 19:48
  4. 12-230 v omvandlare
    Av Turboström i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •