Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Bygga om till 6,5" i dörrarna på 9000?

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Krantz, jag tänker försöka modda dom för 8":are, tror du det går?
    Tror att det skall gå men det blir inte mycket kvar runtom. Tror att det går lätta på klädseln om man värmer lite.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Står att Backes dörrsidor är klädda i konstskinn, hur bra passar det med min normala grå/blå klädsel? Inte alls va? (Har 9000 CSE -97).
    Vet inte om det går att beställa dom i olika färger. Jag har svart klädsel i min bil och dom svarta backepanelerna matcha mycket bra.
    Gå in på MDS butiken som ligger ut mot mölndal och kolla med dom. Dom har ju ett sammarbete med Backe och kan säkert svara på det.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    976
    En fråga, har lite funderingar på att bygga själv men förrut när man haft bort hela dörrpanelen så har jag för mig att kartfacket sitter ihop med dörrsidan ganska ordentligt. Hur får man loss dom, sågar med sticksåg eller vad? Det "glömde" dom ju visa i den länkade tidningsartikeln
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    En fråga, har lite funderingar på att bygga själv men förrut när man haft bort hela dörrpanelen så har jag för mig att kartfacket sitter ihop med dörrsidan ganska ordentligt. Hur får man loss dom, sågar med sticksåg eller vad? Det "glömde" dom ju visa i den länkade tidningsartikeln
    Sitter med "plastplugg" .. lite olika på olika årmodeller ..

    Visa är smälta på baksidan och dom tar man bara en borr och med handkraft borrar bort. Annars så sitter det en låsbricka på plastpiggarna som går igen och dom knäpper man bort med en avbitare .. det ger sig då man tar loss dörrsidan ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  5. #25
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346
    Jag har 6,5" i dörrarna och små diskanter i instrumentbrädan. Allt kopplat på främre kanalen från stereon med delningsfilter. 4" i brädan är urkopplade.
    All makt åt Thengil!

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142
    Har nu kontaktat Backes och fått lite info om deras dörrsida/fack med plats för en 6,5" högtalare... Är det dumt att använda både en 6,5" i dörrarna, en 4" + 20mm diskant i panelerna? Bör jag som Markus plocka bort mina 4" i panelen i så fall???

    Enligt Backes är den "enda" åverkan man behöver göra i dörrsidorna när man har deras dörrpanel/fack att göra hål för högtalarna. Är det svårt? Hur bör man gå till väga?

    Har ju DLS C4 Classic i panelen fram, kan det passa med DLS 226 Classic i dörrarna? Ligger ju på 40 Hz - 20 kHz och bör således ge lite mer tryck tillsammans med slutsteg till samtliga högtalare efter monteringen är klar? Har f.ö. DLS 960 classic bak. Lagom för hela familjen, utan större bas i bagaget (barnvagnen)...

    Vilket slutsteg bör passa bäst i så fall? Hur många kanaler??? (Spelar som sagt för hela familjen, men högt när jag åker själv). Vart sätter man enklast det när bilen fungerar som familjebil?

    /Jonas

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Är det dumt att använda både en 6,5" i dörrarna, en 4" + 20mm diskant i panelerna? Bör jag som Markus plocka bort mina 4" i panelen i så fall???
    Det tycker jag inte är nödvändigt. Kan med lite otur bli det "glapp" i ljudet då det blir långt mellan diskant och 6.5an .. där kan 4an fylla ut lite .. och det är ju inte dumt ..

    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Enligt Backes är den "enda" åverkan man behöver göra i dörrsidorna när man har deras dörrpanel/fack att göra hål för högtalarna. Är det svårt? Hur bör man gå till väga?
    Man tar loss dörrsidan från dörren och så tar man loss det befinliga kartfacket .. se ovan .. sedan så är det bara att ta en ngt vass kniv för att skära ut för högtalarens magnet .. inte alls mycket jobb eller svårt ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142
    Med tanke på vad jag redan har för högtalare i bilen, kan det passa med DLS 226 Classic i dörrarna?

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    279
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Med tanke på vad jag redan har för högtalare i bilen, kan det passa med DLS 226 Classic i dörrarna?
    Du skall bara ha midbasar i dörrarna, inte koaxialer!

    Men iofs kan du ju använda dom som midbasar...
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142
    OK, ja det är ju klart. Någon som vet någon passande? Egna erfarenheter?

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    279
    Jag älskar Amegas 6,5:or DRVQR6, men dom är svåra att få tag på.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142
    ----

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142
    Menar du Amega DRVRQ6 ?

    http://www.webshop.bertilssonautoelectr ... ductid=771

    Ingen som kan ge mer detaljerad info om denna högtalare?

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    279
    Jepp, snubblade på tangenbordet, eller om det var synapserna i hjärnan...

    Krantz kör oxå med dom, och han verkar nöjd han med.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

Liknande ämnen

  1. Egna bafflar till 6,5" i dörrarna på 9-5.
    Av Iwa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 23:24
  2. Bygga om front till SAAB 9-5, "nya bilder"
    Av Victor W i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 23:14
  3. Bygga om till "vanlig" stereo i NG900
    Av TurboDanne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 16:20
  4. 6" i dörrarna på Saab 9000
    Av NisseT16 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 02:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •