Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skuren ac kompresor NG 900 -96

  1. #1

    Skuren ac kompresor NG 900 -96

    Nu är det så här att min saab börja ryka här om dagen, visade sig vara att ac kompresorn har skurit
    På verkstan säger de att det kostar 12.000kr att fixa en ny kompresor, några o - ringar, fylla på med vätska och sen jobbet.
    Inte så roligt när man sett fram emot att äntligen äga en bil med AC!

    Nu är min fråga så här kan man köpa en begagnad kompresor och sätta dit? på verkstan säger de att de inte går...stämmer det?

    Eller har nån något annat förslag?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Hejsan!

    Såklart kan du köpa en begagnad.. Inga problem.

    Montera den, och fyll upp systemet igen. Kan du skruva själv så är de väl egentligen kostnad för pumpen och fyllningen som kostar.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    fylling verkar inte så dyrt som många säger heller, om de bara är fyllning.
    kanske kan va smart att byta ut filter osv i kylsystemet när det ändå är tomt.

    på bilen jag köpte så va accn nyrenoverad, 2600kr hade torkfilter gas och arbete kostat enligt kvittot jag fick med bilen.

    självklart går det köra med en beg kompresor, ring tex Km bildemontering i Värnamo, de säljer beg saabdelar till bra priser.

    verkstaden vill ju självklart sälja en ny då de tjänar pengar på det...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Torkfilter ska du absolut byta till ett nytt.
    Resterna från din skurna kompressor sitter i det (förhoppningsvis).
    Kolla så att det verkligen är kompressorn som har skurit.
    Kan ju vara lagringen till remskivan som givit upp.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Torkfilter ska du absolut byta till ett nytt.
    Resterna från din skurna kompressor sitter i det (förhoppningsvis).
    Kolla så att det verkligen är kompressorn som har skurit.
    Kan ju vara lagringen till remskivan som givit upp.

    Ja...kompresorn ligger här hemma nu o skräpar, men hur ska jag kolla upp om den är skuren då? Är asså inge duktig på motorer spec...när man kommer till ac o sånt....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Remhjulet är kantänka hjulet som remmen går på.
    Utanför det sitter det en koppling, yttersta skivan.

    Kan du snurra på den yttersta skivan utan att det går speciellt tungt och utan att låta illa, borde kompressorn vara frisk.

    Ha kompressorn liggande med slanganslutningarna uppåt när du snurrar på den, (som den sitter i bilen), för annars pumpar du ut oljan och den är bra att ha i kompressorn, oljan är förövrigt inte är direkt nyttig.

    Om den går att snurra ska det suga i den stora hålet och trycka ut luft i den lilla.

    Inte bra om du får smuts och fukt i systemet då så ha nåt i hålen så länge det är öppet, speciellt i det som sitter kvar i bilen.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    ACC-systemet skall man inte öppna själv. Då släpper man ut det miljöfarliga och DYRA köldmediet. När min AC kompressor pajade lämnade jag bilen till en *riktig* kylfirma, de tömde kylmediat i en annan tryckbehållara, bytte kompressor och återfyllde med mitt gamla kylmedia.

    Det sparade mig ett par tusen, allt gick på ca 7000SEK
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av suburban
    ACC-systemet skall man inte öppna själv. Då släpper man ut det miljöfarliga och DYRA köldmediet. När min AC kompressor pajade lämnade jag bilen till en *riktig* kylfirma, de tömde kylmediat i en annan tryckbehållara, bytte kompressor och återfyllde med mitt gamla kylmedia.

    Det sparade mig ett par tusen, allt gick på ca 7000SEK
    R134 är inte speciellt miljöfarligt, då hade man inte kunnat köpa den i affären, maskerad som elektronikkylspray för 150:- á 400 gram.

    R12 (som är förbjuden) däremot skadar ju nån zon uppe i himlen, likaså R22 (snart förbjuden), men den senare finns inte ofta i bilar pga för höga tryck.

    Å andra sidan har han kompressorn på bänken så soppan har nog redan pyst ut.

    Å tredje sidan behövs det ändå en kylmontör för att fylla på igen för att få lagom mycket soppa i, och kolla tryck å sånt.

    Inköpspriset på R134 ligger runt 500 spänn kilot och kylsystemet rymmer ca 800 gram, så visst 7000 är ju riktigt billigt med begagnad soppa.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  9. #9
    Testade nu hör om det gick att snurra på skivan o det gick men de gick lite halv trögt, dock inge missljud och sen märkte jag inte att den sög eller att den tryckte ut nå luft....låter den trasig?

    Vad kan en beg kompresor kosta?
    På verkstan snacka de om en inbytes kompresor för 5.000

  10. #10
    Hittat flera ac kompresorer till 9000...skulle kuna funka om man tog en sån o satte dit?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Om du bara snurrade på skivan och inte slirkopplingen följde med så var det bara skivan du snurrade på inte kompressorn. Tror inte att det är samma kompressor på 9000 som på 900an men det borde finnas begagnade till den med, kollat med SDCC till exempel?

  12. #12
    Ska jag göra!

Liknande ämnen

  1. Ac kompresor fäste spruckit 9000 -94
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 20:37
  2. polera kompresor huset hur??? (bild)
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •