Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: mer effekt ur en 9000i -91 på 2.3liter 16v.

  1. #1

    mer effekt ur en 9000i -91 på 2.3liter 16v.

    tja. jag har en saab 9000i -91 på 2.3 liter och 150 hk.

    men jag undrar hur jag ska få ut lite mer hks hur denna bil med enkla tips för en 17 åring med låg budget och lite erfarenhet.
    9000cc 91 2.3t 200hk import

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    inte mkt att göra skulle jag säga.....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: mer effekt ur en 9000i -91 på 2.3liter 16v.

    Citat Ursprungligen postat av kickmen
    tja. jag har en saab 9000i -91 på 2.3 liter och 150 hk.

    men jag undrar hur jag ska få ut lite mer hks hur denna bil med enkla tips för en 17 åring med låg budget och lite erfarenhet.
    Det vanliga svaret när såna här frågar dyker upp är: Spara dina pengar och köp en turbo-bil!

    Det är dyrt att trimma en bil utan turbo, riktigt dyrt. Så är det hög effekt du vill åt så köp en bil (Saab då..) med turbo.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Hemifrån
    Inlägg
    9

    Mera Pulver I 9000 2.3 i

    HEj !
    Besök bilmässa i Påsk I Sthlm där kan du få råd
    och hjälp 10% billigare av ItsFun av en duktig kille
    som heter Jurgen Wiess Han trimmade tidigare BMW
    men även andra bilar utan turbo han har en gedigen
    byggarbana bakom sig , han kan säker hjälpa dig
    leta efter itsfun på google så hittar du websidan och kan
    slå honom en pling .
    Hälsningar
    En tidigare BMW-ägare 4.4 alpina
    FRISKA FLÄKTAR->

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    230
    Annars har ju speedparts ett paket med DI Chip, J/R Sportluftfilter och Bränslechip för 1850kr men det ger bara 10 hk och 16 Nm.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 917

    Re: Mera Pulver I 9000 2.3 i

    Citat Ursprungligen postat av Seamaster
    HEj !
    Besök bilmässa i Påsk I Sthlm där kan du få råd
    och hjälp 10% billigare av ItsFun av en duktig kille
    som heter Jurgen Wiess Han trimmade tidigare BMW
    men även andra bilar utan turbo han har en gedigen
    byggarbana bakom sig , han kan säker hjälpa dig
    leta efter itsfun på google så hittar du websidan och kan
    slå honom en pling .
    Hälsningar
    En tidigare BMW-ägare 4.4 alpina

    skulle inte råda trådstartaren att chippa sin bli,varken genom Qvarnis (www.itsfun.nu) eller genom Speedparts eller inte alls när han är 17 år och vill komma billigt undan.

    Säger som alla andra.sälj den bil du har,spara ihop några tusenlappar och köp sedan en 9000 alt en 900 T16,då får du en redan "rolig" bil orginal,och för några enkla tusenlappatr kan du chippa och få lite mer klös..helt klart en mkt bra och potent bil för en ungdom.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    Är av annan uppfattning. Som vanligt alltså.
    Men de e klart att det kostar en slant. Morsans gamla 900SE-94 me 2,3i o automat blev märkbart piggare efter följande; Annat luftfilter och lite extra hål i filterburken. 2,5" system och sportkat. Prövade ett chip nåra veckor men det gav ingen större glädje. Bara högre förbrukning.
    Resultat; Bättre respons vid acceleration. Katten byttes då den gamla va slut. Mycket billigare å köpa från SP. Mot att köpa "original" från Saab blev denna åtgärd betydligt billigare. Till och med morsan märkte att bilen blev piggare. Kanske gav 5-6 hk extra men framförallt svarade den bättre på gasen. Och blev snålare. Innan drog den över litern. Sen gick den i snitt 0,85. Andades ju lite bättre. Det var nog största vinsten.
    Sen körde hon ifrån alla likvärdiga bilar. Man ska ju inte jämföra päron med äpplen. Har du en sugis blir det ju inga häftiga effektökningar. O ska en som snart får lappen ha råd med försäkringen, skulle jag iaf bita i det sura ett tag och skaffa hårtork när det blir lite billigare att äga en sån.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 917
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Är av annan uppfattning. Som vanligt alltså.
    Men de e klart att det kostar en slant. Morsans gamla 900SE-94 me 2,3i o automat blev märkbart piggare efter följande; Annat luftfilter och lite extra hål i filterburken. 2,5" system och sportkat. Prövade ett chip nåra veckor men det gav ingen större glädje. Bara högre förbrukning.
    Resultat; Bättre respons vid acceleration. Katten byttes då den gamla va slut. Mycket billigare å köpa från SP. Mot att köpa "original" från Saab blev denna åtgärd betydligt billigare. Till och med morsan märkte att bilen blev piggare. Kanske gav 5-6 hk extra men framförallt svarade den bättre på gasen. Och blev snålare. Innan drog den över litern. Sen gick den i snitt 0,85. Andades ju lite bättre. Det var nog största vinsten.
    Sen körde hon ifrån alla likvärdiga bilar. Man ska ju inte jämföra päron med äpplen. Har du en sugis blir det ju inga häftiga effektökningar. O ska en som snart får lappen ha råd med försäkringen, skulle jag iaf bita i det sura ett tag och skaffa hårtork när det blir lite billigare att äga en sån.

    Polaren min hade en 9000 2,3i-92:a som vi chippade,satte på ett grövre avgas,ink sportkat,bytte till öppet luftfilter,och ja den blev piggare...tillräckligt pigg för att motivera öppet filet (800kr),chip (2000kr),avgas ca (5000kr). svar Nej.

    Men helt klart vettiga synpunkter ang försäkringar osv.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Är av annan uppfattning. Som vanligt alltså.
    Men de e klart att det kostar en slant. Morsans gamla 900SE-94 me 2,3i o automat blev märkbart piggare efter följande; Annat luftfilter och lite extra hål i filterburken. 2,5" system och sportkat. Prövade ett chip nåra veckor men det gav ingen större glädje. Bara högre förbrukning.
    Resultat; Bättre respons vid acceleration. Katten byttes då den gamla va slut. Mycket billigare å köpa från SP. Mot att köpa "original" från Saab blev denna åtgärd betydligt billigare. Till och med morsan märkte att bilen blev piggare. Kanske gav 5-6 hk extra men framförallt svarade den bättre på gasen. Och blev snålare. Innan drog den över litern. Sen gick den i snitt 0,85. Andades ju lite bättre. Det var nog största vinsten.
    Sen körde hon ifrån alla likvärdiga bilar. Man ska ju inte jämföra päron med äpplen. Har du en sugis blir det ju inga häftiga effektökningar. O ska en som snart får lappen ha råd med försäkringen, skulle jag iaf bita i det sura ett tag och skaffa hårtork när det blir lite billigare att äga en sån.
    Värre kat och avgassystem och sportfilter kostar ju minst 5-6000 kr dvs 1 hk per hästkraft. Kan det verkligen vara värt det ?

    Ähh spar pengarna o köp glass istället

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    863
    Medlem#
    6272
    Sen MÅSTE det ju inte vara så himla dyrt med hårtork. Man måste ju inte alla gånger vara helt ärlig med vem som äger bilen på pappret. Om man fortfarande bor hemma finns ju alltid föräldrar som brukar vara snälla och ställa upp för sina effekthungriga barn. Så var det i alla fall tidigare för mej
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Sen MÅSTE det ju inte vara så himla dyrt med hårtork. Man måste ju inte alla gånger vara helt ärlig med vem som äger bilen på pappret. Om man fortfarande bor hemma finns ju alltid föräldrar som brukar vara snälla och ställa upp för sina effekthungriga barn. Så var det i alla fall tidigare för mej
    Blir lika arg varje gång. Fattar du inte att det är vi som inte begår brottet och skenförsäkrar som får betala för alla klantiga 18åringar som inte borde ha en effektstark bil.
    Vill dom ha en bil som har hög försäkringsklass får dom faan betala för det också.
    Tycker det är riktigt skönt att FB äntligen har börjat göra utredningar varje gång en ung person kvaddar en bil som står försäkrad på en förälder. Vet flera som står med lån och en kvaddad bil utan att fått ersättning...Perfekt !


    Markus

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Sen MÅSTE det ju inte vara så himla dyrt med hårtork. Man måste ju inte alla gånger vara helt ärlig med vem som äger bilen på pappret. Om man fortfarande bor hemma finns ju alltid föräldrar som brukar vara snälla och ställa upp för sina effekthungriga barn. Så var det i alla fall tidigare för mej
    Blir lika arg varje gång. Fattar du inte att det är vi som inte begår brottet och skenförsäkrar som får betala för alla klantiga 18åringar som inte borde ha en effektstark bil.
    Vill dom ha en bil som har hög försäkringsklass får dom faan betala för det också.
    Tycker det är riktigt skönt att FB äntligen har börjat göra utredningar varje gång en ung person kvaddar en bil som står försäkrad på en förälder. Vet flera som står med lån och en kvaddad bil utan att fått ersättning...Perfekt !


    Markus
    Tycker du det är lika rätt att de 18-åringar som faktiskt sköter sig ska betala för de som inte gör det? För det är precis så det är nu! Helt åt helvete med andra ord...

    Nej, höj istället självrisken så drabbar det bara dom som förtjänar det och inte de unga killar som faktiskt klarar av att hantera en bil med turbo.

    Sorry för Off Topic.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152

    Re: mer effekt ur en 9000i -91 på 2.3liter 16v.

    Citat Ursprungligen postat av kickmen
    tja. jag har en saab 9000i -91 på 2.3 liter och 150 hk.

    men jag undrar hur jag ska få ut lite mer hks hur denna bil med enkla tips för en 17 åring med låg budget och lite erfarenhet.
    ja säger som de andra att du skall köpa dig en helt annan bil, om du är sugen på att skruva så går det hitta flera def. turbo-bilar där som inte är så jävla mycket att göra på men är väldigt billiga.

    //Rikard

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 773
    man kan u gå sin ega väg med chipp hemabygt grenrör egenportad topp hemabygt insug hårdare ventilfjädrar kanse en anan kam ?


    dyrt ja men itne så dyrt som de kunde ha vart .. om amn tar upp störe kanaler som blir betydligt större så ger de faktist lite bätre fylandsgrad
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  15. #15
    kan man chippa utan att man har turbo?.. jag kommer inte att köra illegalt så att mer effekt på topfarten vill jag inte ha. utan vill få lite bättre acceleration på bilen. jag ska sommar jobba så där kommer jag få ett x tusen.. men jag har runt 2500 att röra mig på.


    samt är jag som alla andra små barn jag vill ha ett fetare motorljud med.
    så jag tror att jag får byta luftfiltret och avgasasystemet.. men jag vet inte vad jag ska köpa för system då jag inte hittar ngt billigt som passar en 91 2.3liter utan turbo.



    edit: försäkringen är inget prob.. pappa betalar den sålänge jag bor hemma.
    9000cc 91 2.3t 200hk import

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av kickmen
    kan man chippa utan att man har turbo?
    Ja, men det är knappast värt pengarna. Möjligtvis får du några fler placebo-hästar men det är som sagt bättre att sälja bilen och köpa en med turbo.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    220

    i

    Hej!

    På en sugmotor finns det nog tyvärr bara två vägar för att få ut mer effekt, mer varv eller mer volym. Eller både och.

    Har själv byggt 2,5 liters och haft varvstoppet runt 9500, och då börjar det flytta på sig rätt bra. Tyvärr blir om ganska ömtåliga, billiga blir dom inte heller.

    Så för 2500kr skulle jag göra något roligare, för mer effekt får du inte för dom pengarna.

    Phalanx.

Liknande ämnen

  1. 9000i -90 startar ej..
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 00:09
  2. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •