Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Tappar laddtryck vid 1bar, vad är felet?

  1. #1

    Tappar laddtryck vid 1bar, vad är felet?

    Hejsan har ett problem med min Saab 9000 Taladega, problemet är att den tappar laddtrycket vid 1bar, tänkte om det finns någon som har haft något liknande problem, och som kan ge lite tips om vad det kan vara för fel. Den går hur bra som helst annars maskinelt.
    Så lite bra tips skulle sitta bra.

    Tackar så mkt i förhand / Gösse
    Gösse saab

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 488
    Medlem#
    5622
    Vad menar du med tappar laddtrycket? Hur mycket sjunker det och vid vilket varv? Är bilen trimmad?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    turbon tvär dör sen hoppar han igång igen.

    en kompis sa : Man öppnar APC och kortsluter ett motstånd bara.... iof så har jag för mig att det där ska vara borttaget från fabrik i röda boxarna (talladega) Men jag är osäker

    är det bortaget redan tro? jag har ingen anning vad det kan vara, sitter nå dump som bara för en massa fågelljud som jag ska ta bort iaf. Den är inte trimmad orginal
    Gösse saab

  4. #4
    Runt 5000varv händer det...
    Gösse saab

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    låter som den spikr vet du vilket ladd du har? eller kan vara tryckvakten också
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  6. #6
    jag vet inte om han laddar mer iaf dör ju av helt plötsligt vid 1bar sen börjar den att ladda igen, upp&ner hela tiden...
    Gösse saab

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 488
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Gösses
    turbon tvär dör sen hoppar han igång igen.

    en kompis sa : Man öppnar APC och kortsluter ett motstånd bara.... iof så har jag för mig att det där ska vara borttaget från fabrik i röda boxarna (talladega) Men jag är osäker
    Du kan ignorera det din kompis säger. Jag gissar att han menar att man ska plocka bort R42 för att inte laddtrycket skall sjunka lika mycket på höga varv, men det är en trimningsåtgärd och bilen skall givetvis fungera i bägge fallen.

    Låter inte helt orimligt att motorn detekterar en spikning och därmed sänker laddet.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    at ladd trycket sjunker och går upp igen beror för modligen på spikningar men frågan är i så fall varför du får spinkningar
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Gösses
    jag vet inte om han laddar mer iaf dör ju av helt plötsligt vid 1bar sen börjar den att ladda igen, upp&ner hela tiden...
    Blir det ett kraftigt ryck? Nästan så man slår skallen i ratten?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    203
    Men hörrni... läs vad han skriver... det kan inte stämma ??
    Han kör en orginal talladega - visst, fine, inget märkvärdigt med det.
    Men den tappar laddtrycket vid 1bar ?
    Nu har jag aldrig kört eller åkt en tallatega, men för mig som inte är expert så tycker jag det verkar mer skumt att den skulle orka hålla 1bar@5000rpm ??
    Laddar inte en orginal 0,9bar som mest ?

    Om jag är helt ute o cyklar, så kan ni göra som mina arbetskamrater, och bara ignorera mig.

    Men för att komma åt problemet, så skulle jag nog som sagt, börja med att kontrollera vad bilfan ska ladda. Sen glt, sen allt det vanliga...
    Att den pendlar upp och ner, det låter ju verkligen som om det spikar, reglerar ner trycket för att märka att allt är lugnt, sen vrida på kräm igen, osv osv.
    Men återigen, om bilen är orginal, så ska den väl inte ens ladda så mycket ? Kom problemet plötsligt eller har det funnits ett tag ? Kanske GLT't som är åt skogen ?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    816
    Är säkert tryckvakten som slår i. Du har nog skenande laddtryck och när du kommer upp i 1.05bar (så var det i varje fall på 900 T16) bryter den för att skydda motorn.

    Det känns som att köra in i väggen
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291
    Lugnt om jag lånar tråden?

    Har ungefär samma problem med min t8 -88, trycker man gasen i botten så laddar den in en liten bit på det röda, innan den helt plötsligt slår av med "näsan-i-ratten"-syndromet. Och sen börjar den gå upp igen efter inte ens en sekund, håller man gasen i botten kan man upprepa historien om och om igen....

    Hört nån gaffla om att gamla tändstift kan resultera i sånt här?

    Mvh// Anders
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    Citat Ursprungligen postat av ankan
    Lugnt om jag lånar tråden?

    Har ungefär samma problem med min t8 -88, trycker man gasen i botten så laddar den in en liten bit på det röda, innan den helt plötsligt slår av med "näsan-i-ratten"-syndromet. Och sen börjar den gå upp igen efter inte ens en sekund, håller man gasen i botten kan man upprepa historien om och om igen....

    Hört nån gaffla om att gamla tändstift kan resultera i sånt här?

    Mvh// Anders
    med så kraftiga tapp av laddet så du knäcker snoken då o då är nog snarare din tryck vakt .
    min erfarenhet av tändstiften är att den går ojämt vid höga tryck snarare än ryckigt
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  14. #14
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 488
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av ankan
    Lugnt om jag lånar tråden?

    Har ungefär samma problem med min t8 -88, trycker man gasen i botten så laddar den in en liten bit på det röda, innan den helt plötsligt slår av med "näsan-i-ratten"-syndromet. Och sen börjar den gå upp igen efter inte ens en sekund, håller man gasen i botten kan man upprepa historien om och om igen....

    Hört nån gaffla om att gamla tändstift kan resultera i sånt här?

    Mvh// Anders
    Det är med stor säkerhet tryckvakten som går in. Ett sätt kan vara att skruva lite på tryckvakten så den bryter lite högre, dock så bör du kolla att du inte har skenande laddtryck.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av Adam/1849
    Är säkert tryckvakten som slår i. Du har nog skenande laddtryck och när du kommer upp i 1.05bar (så var det i varje fall på 900 T16) bryter den för att skydda motorn.

    Det känns som att köra in i väggen
    Har ett minne av att 9000's tryckvakt inte reagerar förräns vid 1,2bar, eller om det är rent av 1,5 bar... ?
    1,05 bar är det inte, då jag med min 9000 laddade 1,2 utan att knäcka näsan.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291
    Okaj, tryckvakten. Var sitter den (hur ser den ut), och hur ska man skruva på den?

    Och skenande laddtryck, skruva på armen vid wg, eller hur var det?

    Mvh// AmatörAnders
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  17. #17
    Har hört efter från några tidigare ägare av bilen, och dom säger att det sitter steg2 på den så lite trim var det i den....
    Gösse saab

  18. #18
    det blir ett kraftigt ryck i den...och går upp och ner så länge man håller gas...ska titta efter och se om jag hittar något fel, får tacka så mkt för alla förslag, turbo har inte vari något för mig, mest förgasar trimmade traktorer...
    Gösse saab

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av ankan
    Okaj, tryckvakten. Var sitter den (hur ser den ut), och hur ska man skruva på den?

    Och skenande laddtryck, skruva på armen vid wg, eller hur var det?

    Mvh// AmatörAnders
    Tryckvakten på en 9000 sitter ovanför förarens ben. Under ratten således.
    Är en rund grej som det går in en slang i, plus 2(?) strömsladdar om jag inte missminner mig.
    Har ett väldigt - väldigt svagt minne av att den går att skruva på oxo, med en skruvmejsel. Och att det kanske är så att om man skruvar den i botten, så bryter den vid 1.5bar !

    Skenande laddtryck - då skulle jag börja med att kontrollera GrundLaddTryck.
    Är det okej, kolla så att alla slangar ser bra ut från Magnetventilen.
    Ser dem okej ut, inga sprickor, inte veckade eller liknande. Kontrollera så att du kan RÖRA wastegatearmen fram och tillbaks. Kan du göra det, provlåna en annan magnetventil... - så skulle iallafall jag börja.

    Lycka till.

    Mvh Micke.

Liknande ämnen

  1. Inget laddtryck alls. Saab 9-3-99. Felet löst!!
    Av Johan-99T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •