Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: 98 oktan?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    2

    98 oktan?

    Tja!

    Någon som har några erfarenheter ifall det har någon effekt att köra med 98 oktan istället för 95 i en otrimmad 9-5 aero -05?

    /fredde
    9-5 Aero -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Finns massor med info om detta om man söker. En bra regel är väl dock att du kör 98 när du har sommardäck och 95 när vinterdäcken är på. Tydligen ska det vara slöseri att tanka 98 när det är kallt ute...

    mvh
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    105
    Vet ej riktigt hur det ligger till med otrimmat, men en kompias har en 9-5:a med ett litet chip i. Ganska stor skillnad på laddet om man jämför 95 och 98!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    348
    Alla 9-5 Aero skall väl köras på BF98? Iallafall med Sommardäcken på.

    Själv märkte jag att min 9-5 2.0 gick 70 öre billigare per mil med BF98 i tanken förra året...
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    En liten titt i "Världens minst lästa bok" ger vid handen att en 9-5 Aero skall köras på 98 oktan! Vintertid kan man ev. snika på 95 oktan då den kallare ytterluften kompenserar för det lägre oktantalet, men sommartid är det BF98 som gäller.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Gäller samma sak för 9000 tro? Tycker min laddar på tok för lite med 95.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Gäller samma sak för 9000 tro? Tycker min laddar på tok för lite med 95.
    Vilken 9000?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    En liten titt i "Världens minst lästa bok" ger vid handen att en 9-5 Aero skall köras på 98 oktan! Vintertid kan man ev. snika på 95 oktan då den kallare ytterluften kompenserar för det lägre oktantalet, men sommartid är det BF98 som gäller.

    Mvh

    KK
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Bra att nån reagerar. För Aeron e optimerad att gå med 98. Fast det gör ingen märkbar skillnad med dyra V-power. Däremot i 9-3;an vart det märkbart bättre drag med V-power.

    Och som jag sagt i en tidigare tråd; MIN Aero drar mer än 1 dl mer per mil med 95. Har kollat med både SID och mellan tankningar i somras. Försökte snåla lite, men det blev inte nåt billigare egentligen. Bara tråkigare. Kortsträckorna va den uppe i hiskeliga 1,5 liter per mil. Mens med 98 runt 1,15. Aldrig mer 95 i min Aero iaf.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Gäller samma sak för 9000 tro? Tycker min laddar på tok för lite med 95.
    Vilken 9000?

    Mvh

    KK
    9000 Turbo -87, ingen DI, ingen kat. 2.0:a (fanns väl ingen annan då)
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    9000 Turbo -87, ingen DI, ingen kat. 2.0:a (fanns väl ingen annan då)
    Om den inte är trimmad finns det ingen anledning att köra på BF98.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    681
    Citat Ursprungligen postat av T_E
    Finns massor med info om detta om man söker. En bra regel är väl dock att du kör 98 när du har sommardäck och 95 när vinterdäcken är på. Tydligen ska det vara slöseri att tanka 98 när det är kallt ute...

    mvh
    Dr. Boost "minnesregel" blir tydligen ihågkommen. För visst var det han som myntade detta enkla uttryck?
    Ja, till trådskaparen så är det i alla fall så jag kör. Så snart är det dax att tanka i BF98 med andra ord.

    mvh.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    9000 Turbo -87, ingen DI, ingen kat. 2.0:a (fanns väl ingen annan då)
    Om den inte är trimmad finns det ingen anledning att köra på BF98.

    Mvh

    KK
    Ok, om den är trimmad då Speedparts steg 2 sitter det på den, ska enligt dom ladda 1.2 bar men laddar bara en 0.9 nu, försöker komma fram till om soppan har nåt med det hela att göra.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Ok, om den är trimmad då Speedparts steg 2 sitter det på den, ska enligt dom ladda 1.2 bar men laddar bara en 0.9 nu, försöker komma fram till om soppan har nåt med det hela att göra.
    Ja, då är det säkerligen tänkt att den skall köras på BF98.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    686
    Du ska enbart använda dig av 98 oktanig soppa i en B235R. Står i instruktionsboken.

    Går iofs att köra på 95 utan problem, men det är ju fördelaktigt att följa rekommendationerna.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    2
    Till mitt försvar kan jag säga att jag än så länge inte har "Världens minst lästa bok" eftersom bilen levereras på lördag. Så frågan var i förebyggand syfte. Nu slipper jag dessutom läsa den delen i den spännande boken!!
    9-5 Aero -05

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Citat Ursprungligen postat av T_E
    Finns massor med info om detta om man söker. En bra regel är väl dock att du kör 98 när du har sommardäck och 95 när vinterdäcken är på. Tydligen ska det vara slöseri att tanka 98 när det är kallt ute...

    mvh
    Dr. Boost "minnesregel" blir tydligen ihågkommen. För visst var det han som myntade detta enkla uttryck?
    Ja, till trådskaparen så är det i alla fall så jag kör. Så snart är det dax att tanka i BF98 med andra ord.

    mvh.
    Stämmer bra det Får hänvisa till http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ight=oktan
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Hade en 9-5 som hyrbil för ett tag sen, och den drog nåt hiskeligt med soppa (1,5L/10km var itne ovanligt enligt färddatorn) Det var otroligt synd för det var det enda som fick farsan att backa från att köpa en 9-5:a. Det var en 2.0t, men vad jag förstår så ska det vara 98 i alla bensin 9-5:or?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    112
    Om du går på MCDonalds hela livet dör du när du är 50.
    Kanske går å dra en parallell till BF95?
    Är ju en massa tillsatt skit i den soppan för att spara miljön. Skulle tro att motorns livlängd blir bättre/mindre slitage med 98/V-power.
    Laserröd 9-3 Aero Coupé - 01

  20. #20
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 201
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Hade en 9-5 som hyrbil för ett tag sen, och den drog nåt hiskeligt med soppa (1,5L/10km var itne ovanligt enligt färddatorn) Det var otroligt synd för det var det enda som fick farsan att backa från att köpa en 9-5:a. Det var en 2.0t, men vad jag förstår så ska det vara 98 i alla bensin 9-5:or?
    Då har du förstått fel.

    För att få ut maximal prestanda är det BF98 som gäller i Aero samt 2,0t/192hk.

    Alla övriga som 2,0t/150, 2,3t/170, 2,3t/185 samt 2,3T/220 klarar sig med BF95 ävan fast du har sommardäcken på.

    Att en 2,0t skulle förbruka 1,5/10 låter osannolikt. Antagligen var den inte frisk.

    Jag har åkt 9-5 Aero, 2,3t Vector samt nu 9-5 2,0t Bio. Min Aero hade jag i drygt 4 år. Toppnoteringen är 1,3 med enbart stadskörning och klumpfot. Vid normal stadskörning har alla legat på ca 1,15

    Däremot drar min Biopower 1,5/10 vid stadskörning. Det är ju ungefär 30% upp mot en bensinare.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Preems 98 oktan = 100 oktan?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 18:57
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. 95 vs 98 oktan - vad ska jag åka på?
    Av Gaffer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 14:30
  4. 95-98-99 oktan ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 20:33
  5. 98 oktan vs 95 oktan + 5-10% E85
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •