Tja!
Någon som har några erfarenheter ifall det har någon effekt att köra med 98 oktan istället för 95 i en otrimmad 9-5 aero -05?
/fredde
Tja!
Någon som har några erfarenheter ifall det har någon effekt att köra med 98 oktan istället för 95 i en otrimmad 9-5 aero -05?
/fredde
9-5 Aero -05
Finns massor med info om detta om man söker. En bra regel är väl dock att du kör 98 när du har sommardäck och 95 när vinterdäcken är på. Tydligen ska det vara slöseri att tanka 98 när det är kallt ute...
mvh
9-3 SC 1.9 TiD -07
Vet ej riktigt hur det ligger till med otrimmat, men en kompias har en 9-5:a med ett litet chip i. Ganska stor skillnad på laddet om man jämför 95 och 98!
Alla 9-5 Aero skall väl köras på BF98? Iallafall med Sommardäcken på.
Själv märkte jag att min 9-5 2.0 gick 70 öre billigare per mil med BF98 i tanken förra året...
9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99
Hej,
En liten titt i "Världens minst lästa bok" ger vid handen att en 9-5 Aero skall köras på 98 oktan! Vintertid kan man ev. snika på 95 oktan då den kallare ytterluften kompenserar för det lägre oktantalet, men sommartid är det BF98 som gäller.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Gäller samma sak för 9000 tro? Tycker min laddar på tok för lite med 95.
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
Vilken 9000?Ursprungligen postat av bart112
![]()
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ursprungligen postat av KK
![]()
Been There, Done That, Got the T-shirt
Bra att nån reagerar. För Aeron e optimerad att gå med 98. Fast det gör ingen märkbar skillnad med dyra V-power. Däremot i 9-3;an vart det märkbart bättre drag med V-power.
Och som jag sagt i en tidigare tråd; MIN Aero drar mer än 1 dl mer per mil med 95. Har kollat med både SID och mellan tankningar i somras. Försökte snåla lite, men det blev inte nåt billigare egentligen. Bara tråkigare. Kortsträckorna va den uppe i hiskeliga 1,5 liter per mil. Mens med 98 runt 1,15. Aldrig mer 95 i min Aero iaf.
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
9000 Turbo -87, ingen DI, ingen kat. 2.0:a (fanns väl ingen annan då)Ursprungligen postat av KK
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
Om den inte är trimmad finns det ingen anledning att köra på BF98.Ursprungligen postat av bart112
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Dr. Boost "minnesregel" blir tydligen ihågkommen.Ursprungligen postat av T_E
För visst var det han som myntade detta enkla uttryck?
Ja, till trådskaparen så är det i alla fall så jag kör. Så snart är det dax att tanka i BF98 med andra ord.
mvh.
Återigen Aero ägare i form av 9k!
Saab 96 V4
Rallyåkning med VW
Ok, om den är trimmad dåUrsprungligen postat av KK
Speedparts steg 2 sitter det på den, ska enligt dom ladda 1.2 bar men laddar bara en 0.9 nu, försöker komma fram till om soppan har nåt med det hela att göra.
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
Ja, då är det säkerligen tänkt att den skall köras på BF98.Ursprungligen postat av bart112
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Du ska enbart använda dig av 98 oktanig soppa i en B235R. Står i instruktionsboken.
Går iofs att köra på 95 utan problem, men det är ju fördelaktigt att följa rekommendationerna.
-16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
-09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.
Till mitt försvar kan jag säga att jag än så länge inte har "Världens minst lästa bok" eftersom bilen levereras på lördag. Så frågan var i förebyggand syfte. Nu slipper jag dessutom läsa den delen i den spännande boken!!![]()
9-5 Aero -05
Stämmer bra detUrsprungligen postat av vikke
Får hänvisa till http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ight=oktan
9-3 SC 1.9 TiD -07
Hade en 9-5 som hyrbil för ett tag sen, och den drog nåt hiskeligt med soppa (1,5L/10km var itne ovanligt enligt färddatorn) Det var otroligt synd för det var det enda som fick farsan att backa från att köpa en 9-5:a. Det var en 2.0t, men vad jag förstår så ska det vara 98 i alla bensin 9-5:or?
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
Om du går på MCDonalds hela livet dör du när du är 50.
Kanske går å dra en parallell till BF95?
Är ju en massa tillsatt skit i den soppan för att spara miljön. Skulle tro att motorns livlängd blir bättre/mindre slitage med 98/V-power.
Laserröd 9-3 Aero Coupé - 01
Då har du förstått fel.Ursprungligen postat av bart112
För att få ut maximal prestanda är det BF98 som gäller i Aero samt 2,0t/192hk.
Alla övriga som 2,0t/150, 2,3t/170, 2,3t/185 samt 2,3T/220 klarar sig med BF95 ävan fast du har sommardäcken på.
Att en 2,0t skulle förbruka 1,5/10 låter osannolikt. Antagligen var den inte frisk.
Jag har åkt 9-5 Aero, 2,3t Vector samt nu 9-5 2,0t Bio. Min Aero hade jag i drygt 4 år. Toppnoteringen är 1,3 med enbart stadskörning och klumpfot. Vid normal stadskörning har alla legat på ca 1,15
Däremot drar min Biopower 1,5/10 vid stadskörning. Det är ju ungefär 30% upp mot en bensinare.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.