Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dra strömkablar på bästa/snyggast sätt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99

    Dra strömkablar på bästa/snyggast sätt?

    Ska dra lågnivå,remote och strömkabel i min Saab og93 aero -01. Bak till en baslåda i skuffen, har förövrigt kvar orig stereon. Man skulle ju kanske kunan ta rmt från el antenn? går d? Då får man en kabel mindre att dra genom hela bilen ..
    Lågnivån är ju så pass spä så den borde man ju kunna dra i dörrlisterna. Jorden får man väl ta bakifrån skuffen på lämpligt ställe. Då till d stora åbäket pluskabeln. Vart har ni dragit den och hur? (Nu menar jag inte en klen Clas ohlsson kabel utan detta är ju en tjock rackare alltså Är ju runt mer än en centimeter kanske lite mer. är det bara att slita upp golvmattan eller?... Kändes gode seriöst bara för en kabel
    TIPS TIPS TIPS

    MVH Mattias

  2. #2
    bra tråd ! ska göra samma sak fast i en 900 94 så vill också vet
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Man ska kunna ta remoten från antennen, jag lyckades inte hittade vilken kabel man skulle montera remoten på så jag fixade bara en on/off knapp. Strömkabeln drog jag under dörrlister på passagerarsidan. lågnivåkablarna drog jag under mattorn på förarsidan. Har lagt upp lite på bilder på www.ng900.tk om det skulle va till någon hjälp.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    jag drog min + kabel på vänster sida (förarsidan)
    sen lågnivå på höger sida.
    remote går fint att ta från elantennen.
    bara att lossa kontakten på antennen, kommer inte ihåg vilken av färgerna det är, jag bara skalade en kabel och tryckte in bakvägen och drog fast den med ett buntband.

    jag har 21 kvadrat till + ström och den är väl strax över 1 cm tjock, är inga problem alls under listen, kan va lite klabb att få in den i bagagen bak vid ryggstödet bak. Har biltema strömkabel och de funkar kanon så gnäll inte på Claes.....
    om du får störningar i ljudet lär det ändå inte bro på dålig strömkabel...

    jordkablen skruvade jag i en av lastöglorna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99
    Jo jag har en 21 kvadratare med ... var rädd den skulle bli för tjock, men nu gladdes jag ...Man borde ju kunna dra lågnivån i dörrlisten på spassagerarsidan dåda

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Grout.
    Jo jag har en 21 kvadratare med ... var rädd den skulle bli för tjock, men nu gladdes jag ...Man borde ju kunna dra lågnivån i dörrlisten på spassagerarsidan dåda
    japp precis så jag menade.
    plocka ner handskfacket och dra där bakom, sen ner vid sidan där vid boxen och ner under tröskelkåpan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    202

    dragning

    Tjenare

    jag har dratt lågnivå å gainstyrning till nitt steg... Basskontroll till steget
    på höger sida (passagerare sidan) och ström på förare sidan
    men ja hade en 38mm sladd så de va lite tjurigt så fick dra den till under panelen där lödde ja om till två 20mm platta sladdar som går till ryggen i baksätet typ och sen är det 38 igen...

    vet inte om de hjälper men ja har en rätt snygg instalation
    som ja har biler på osv... om de hjälper någon

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99
    38mm strömkabel? jesees ska du driva en jackhammer

  9. #9
    men i vilken jenomförning drog ni kaben in i bilen ?
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    men i vilken jenomförning drog ni kaben in i bilen ?
    Om du menar från motorrummet in i bilen så drog jag in kabeln där det är inringat på bilden.

  11. #11
    ok men om man tar in den där hur får man kaben till andra sidan ? för att det är på andra sida som den ska gå ? på förarsidan ??
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    ok men om man tar in den där hur får man kaben till andra sidan ? för att det är på andra sida som den ska gå ? på förarsidan ??
    finns dom som har dragigt in kabeln på förarsida men jag vet inte vart. Men väl inne i bilen så spelar det ingen roll vart du drar kabel, jag har då dragit min på passagerarsidan och lågnivå kablarna på förarsidan.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    ok men om man tar in den där hur får man kaben till andra sidan ? för att det är på andra sida som den ska gå ? på förarsidan ??
    finns dom som har dragigt in kabeln på förarsida men jag vet inte vart. Men väl inne i bilen så spelar det ingen roll vart du drar kabel, jag har då dragit min på passagerarsidan och lågnivå kablarna på förarsidan.
    Jag drog in min på förarsidan genom samma genomförning som kablarna från säkringsboxen går genom. Fast det var trångt, men det funkar om man pillar med det en stund

    Mvh Marcus!!
    Marcus Lind

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    ok men om man tar in den där hur får man kaben till andra sidan ? för att det är på andra sida som den ska gå ? på förarsidan ??
    finns dom som har dragigt in kabeln på förarsida men jag vet inte vart. Men väl inne i bilen så spelar det ingen roll vart du drar kabel, jag har då dragit min på passagerarsidan och lågnivå kablarna på förarsidan.
    Jag drog in min på förarsidan genom samma genomförning som kablarna från säkringsboxen går genom. Fast det var trångt, men det funkar om man pillar med det en stund

    Mvh Marcus!!
    Hur fick du fatt på strömkabeln inne i kupen, matade du på tills du kände något? Lyckas inte hitta den i all röra

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    ok men om man tar in den där hur får man kaben till andra sidan ? för att det är på andra sida som den ska gå ? på förarsidan ??
    finns dom som har dragigt in kabeln på förarsida men jag vet inte vart. Men väl inne i bilen så spelar det ingen roll vart du drar kabel, jag har då dragit min på passagerarsidan och lågnivå kablarna på förarsidan.
    Jag drog in min på förarsidan genom samma genomförning som kablarna från säkringsboxen går genom. Fast det var trångt, men det funkar om man pillar med det en stund

    Mvh Marcus!!
    Hur fick du fatt på strömkabeln inne i kupen, matade du på tills du kände något? Lyckas inte hitta den i all röra

    /Henke
    Jodå det är väl inga problem!! Bara ner med alla detaljer innan så ser du genomförningen både från motorutrymmet och inne under plastkåpan vid föraren. Kan ev ta en bild imorrn då jag ska riva lite igen i det?
    Marcus Lind

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 273
    Jag gjorde det enkelt för mig, klamrade fast en robotslang under bilen och drog 35 kvadratkabeln igenom den, från batteriet bak till reservhjulsbaljan.

    Ingen sönderriven inredning, inga störningar, klart på 20 min.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    10
    Jag hittade ett "eget" litet håll. Det sitter en gummiplugg rakt framför förarstolen. Den pluggen råkade vi trycka in när vi höll på att leta hål, sen hittade vi gummipluggen på mattan inne i bilen. Då testade vi att föra in kabeln i det hålet och vips så va den inne. Kom fram bakom pedalerna.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] AUX- in på 9-5 AS2 -01. Hur fixa/löda på bästa sätt?
    Av Ola i norr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 23:49
  2. bästa sätt att bygga evo scoop....
    Av Tim900turbo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 13:28
  3. Nylackad bil, hur vårda på bästa sätt?
    Av Snobben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 19:37
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 01:58
  5. Bästa sätt att torka bilen?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •