Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Slirande drivrem?

  1. #1

    Slirande drivrem?

    Min drivrem slirar eller tar i nånstans, för det ryker och luktar bränt gummi i de regionerna. Finns det nån standardpryl där som brukar bråka? (Saab 900 SE 2.3 '95)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 773
    byt rem å rullar i stället

    klart de biligaste alternativet
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    Just de. Byt rubbet. Billigare än motorras. Runt 1100 plus nya rullar.

    Nåt "roligt"; Polarns 900 2,0T-96 brast remmen på i torsdags. Andra polarn hyrde släp o drog den till verkstan. Han har en 9-3 2,0T-205 -01.
    På väg hem brast även den remmen. Så verkstan fick jobba dubbelt i fredags. Exakt samma fel på båda bilarna. Samtidigt. Fast det brukar ju gå en 10000 mil mellan bytena. Och dom lär inte ha dessa kvar då som det verkar.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    D.v.s., om nåt har gått sönder längst drivremmen är det sannolikt en spännrulle?

  5. #5

    Drivrem

    Ett tips.
    Löprullen som sitter på transmitionskåpan brukar kunna gå "torrt".
    När jag bytte vattenpump märkte jag att det var lite glapp och
    lät styggt. Tog loss det och petede loss ena dammtätningen på
    lagret och tryckte in lite fett. ( Använd en smal liten mejsel, och tryck försiktigt tillbaka tätningen sen ) Inte som nytt, men det rullar tyst och fint.( Drygt 21000 mil och vattenpumpen var totalt slut ).

    mvh loca
    loca

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300

    Re: Drivrem

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Ett tips.
    Löprullen som sitter på transmitionskåpan brukar kunna gå "torrt".
    När jag bytte vattenpump märkte jag att det var lite glapp och
    lät styggt. Tog loss det och petede loss ena dammtätningen på
    lagret och tryckte in lite fett. ( Använd en smal liten mejsel, och tryck försiktigt tillbaka tätningen sen ) Inte som nytt, men det rullar tyst och fint.( Drygt 21000 mil och vattenpumpen var totalt slut ).

    mvh loca
    Hum-de-di-dej .. jopp man lurar ingen annan än sej själv. Ett lager i en spännrulle som gått torrt.. snurrat 21 000mil och dessutom är glappt räddar man inte med bara lite nytt fett. Förstår inte varför man skall snåla på detta.. Byt spännrullarna i samma veva som remmen för då vet man det funkar och slipper stå efter vägen och ringa på en bärgare.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    538

    Re: Drivrem

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Ett tips.
    Löprullen som sitter på transmitionskåpan brukar kunna gå "torrt".
    När jag bytte vattenpump märkte jag att det var lite glapp och
    lät styggt. Tog loss det och petede loss ena dammtätningen på
    lagret och tryckte in lite fett. ( Använd en smal liten mejsel, och tryck försiktigt tillbaka tätningen sen ) Inte som nytt, men det rullar tyst och fint.( Drygt 21000 mil och vattenpumpen var totalt slut ).

    mvh loca
    Hum-de-di-dej .. jopp man lurar ingen annan än sej själv. Ett lager i en spännrulle som gått torrt.. snurrat 21 000mil och dessutom är glappt räddar man inte med bara lite nytt fett. Förstår inte varför man skall snåla på detta.. Byt spännrullarna i samma veva som remmen för då vet man det funkar och slipper stå efter vägen och ringa på en bärgare.
    Äh, kör till det rasar. Sen är det bara att lifta till närmaste Meca och köpa nytt samt lifta tillbaka och byta. Så gjorde jag...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300

    Re: Drivrem

    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman

    Äh, kör till det rasar. Sen är det bara att lifta till närmaste Meca och köpa nytt samt lifta tillbaka och byta. Så gjorde jag...
    Tjae.. vi har alla olika intressen i livet.. En del gillar att mekka med sin bil ute på landsvägen.. Jag föredrar att ha mina verktyg på verktygstavlan i verkstan och har inte ens en skruvmejsel i nån av mina bilar.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    538

    Re: Drivrem

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman

    Äh, kör till det rasar. Sen är det bara att lifta till närmaste Meca och köpa nytt samt lifta tillbaka och byta. Så gjorde jag...
    Tjae.. vi har alla olika intressen i livet.. En del gillar att mekka med sin bil ute på landsvägen.. Jag föredrar att ha mina verktyg på verktygstavlan i verkstan och har inte ens en skruvmejsel i nån av mina bilar.
    Jo, visst är det så. Men i mitt fall hade jag inte så mycket val, då jag var 60 mil hemifrån... Köpa nya verktyg var enklare, billigare och snabbare än att bärga till verkstad...
    Men som sagt, det är ju bättre om man kan byta grejorna innan de går sönder... Hoppas du uppfattade min smiley:
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. Slirande koppling 9-3ss -03
    Av Saab_Magnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 14:36
  2. Slirande automatlåda 9-5 -00
    Av edis58 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 21:08
  3. Slirande koppling 9-3 SC -08
    Av Alex9-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 16:44
  4. Slirande koppling og9-3
    Av Hulten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 20:21
  5. slirande koppling
    Av saab_9000t16 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •