Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hjullagerbyte 900s -90

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428

    Hjullagerbyte 900s -90

    Håller på att byta hjullager på våran 900s -90 och det strular sig lite..som vanligt?
    Skulle ha bort den stora låsringen men den satt som bara den. Nu är den borttagen samt att tätningen/Packningen som sitter nedanför den var dålig. Kan man köpa dessa löst?
    Sitter splinsen pressade i lagret eller hur sitter det? Har lämnat bort det nu för en kille skulle hjälpa mig med ur/inpressningen.

    På bilden ser man utan låsring/packning.
    http://www.ultimatesaab.com/upload/Hjullager%20900.JPG


    Mvh Nicke 1626
    OG93 Aero -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    114
    Tja navet skulle jeg tro e pressat i lagret så antagligen kommer halva lagret sitta kvar på navet... Men det finns juh avdragare för de me!
    Kör Saab 900 T16 -91 (Finbilen) Volvo V70 2,4 -00 (Familjeåket) VW polo TDI -07 (Åka till jobbet bilen)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Ok, har aldrig rivit isär hjullagret på en 900 innan, så vet inte hur det ser ut. Vi får väl se, förhoppningsvis får jag tillbaka paketet imorgon...
    OG93 Aero -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Nu var killen lite osäker hur lagret skulle pressas ut.... Är det någon som har en bra beskrivning hur man går tillväga med att få loss lager o splines mm ??

    Mvh Nicke
    OG93 Aero -01

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Med hjälp av en lämplig upppallning i pressen och ett dorn som bara tar på navet så pressar man ur navet ur lagret. Sedan bänder man däne låsringen på andra sidan lagret. Därefter så riggar man upp spindeln i pressen igen och pressar ur lagret. Vid montering så sätter man dit den ena låsringen, pressar i lagret på YTTERRINGEN och sätter sedan dit den andra låsringen. Därefter ställer man hela paketet på ett rör som matchar INNERRINGEN på lagret och pressar i navet.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Hej Mågis,

    Tackar för beskrivningen. Får se hur långt man kommer med detta :o)

    Mvh Nicke
    OG93 Aero -01

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Kommer du inte hela vägen är det bara att du hör av dig. Jag har bytt i alla fall åtta hjullager fram på OG900, 90 och 99.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Har det gått bra???
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Hej Mågis,

    Tackar som frågar. Har tyvärr inte hunnit kika på det ännu. Har/haft sjuka barn här hemma nu, men jag passade på att byta kullederna på bägge sidorna. Dessa var rätt dåliga. Men det var j*vlar vad dom undre satt åt!?!?
    Fick ju skära dom på mitten och slå loss dom. Bultarna var så fastrostade att det inte gick att rubba dom. Den ena bulten gick av också? Brukar dessa sitta så? Jaja, nu är dom loss iallafall och jag lite gladare

    //Nicke
    OG93 Aero -01

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Nicke
    Den ena bulten gick av också? Brukar dessa sitta så? Jaja, nu är dom loss iallafall och jag lite gladare

    //Nicke
    Japp, de brukar kunna sitta rätt fint....
    Tänk på att de är special skruv med två olika dimensioner=
    Går alltså inte med vadsomhelst.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Se där ja...jag vart lite arg innan jag fick loss dom....Köpte nya skruv samtidigt som jag köpte kullederna. Vad är det för specialskruv?

    Är det någon speciell storlek på låsringen som sitter vid lagret? Denna gick inte att rädda när jag skulle ha loss den. Mycket fastrostat blir det....

    //Nicke
    OG93 Aero -01

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Nicke
    ....Köpte nya skruv samtidigt som jag köpte kullederna. Vad är det för specialskruv?
    Nu har du ju endå köpt nya men....det som är special är att det är en dimension från skruvskallen
    och ned till början på gängan och gängan är sedan en dimension klenare.

    Således, tar du en vanlig skruv med samma dimension som gängan kommer den att glappa i leden
    och tar du en skruv med samma dimension som leden får du inte ute den genom A-armen.....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Ok, då är jag med. Var mest nyfiken....
    OG93 Aero -01

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Nicke
    det som är special är att det är en dimension från skruvskallen och ned till början på gängan och gängan är sedan en dimension klenare.
    Är inte det bara en illusion pga. dom är fingängade?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Någon som vet? Jag köper ju mina på Biltema, och dom hinner fan inte rosta fast Dessutom kommer dom med vanlig M10 skruv.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Nu har jag fått tillbaka lagret. Det nya sitter nästan på plats. Skall bara sätta dit dom nya låsringarna och sedan trycka/knacka dit lagret.
    Behövde nya låsringar då mina var helt trasiga och ringde och kollade med Saab Ana....ca 100:-/st skulle dom ha??? Svärfar åkte till nån firma i Thn och fick köpa dessa för 10:-/st...lite mer humant. Ibland undrar man hur reservdelspriserna är satta?? Vill man få sålt nått, så borde det ju vara liiiittttte bättre priser.... jaja, nu återstår bara montering så får vi se hur det går.


    Ha en God Jul alla!!!

    Mvh Nicke
    OG93 Aero -01

  17. #17
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Tjaba.

    Bytt hjullager på samtliga min og900. De brukar balla ur mellan 25 & 30k mil.
    Fastrostat är d alltid innan man kommit igång och börjat byta växellådor (bultarna asså)

    Berätta gärna var i Thn han handlade så vi andra i trakterna kan göra likadant vid behov...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    När man plockat loss hela paketet(skiva/lager/drivaxel) finns det någon speciell ordning man skall montera det? Måste man trycka ihop fjädern mm?
    Förhoppningsvis så skall jag slippa byta låda på denna


    Låsringarna är köpta hos:
    Momentum
    Betongvägen 1
    Tel 0520-48 80 70

    Art nr. SGH 80

    Mvh Nicke
    OG93 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Hjullagerbyte i bak
    Av Henioshil i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 10:09
  2. Hjullagerbyte 9000cs -94
    Av SAAB_Markus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 23:09
  3. hjullagerbyte!
    Av ANDREAS H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 19:25
  4. Hjullagerbyte 9-5
    Av Piotr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •