Resultat 1 till 20 av 610

Ämne: Projekt Trubbnos-Aero # En studie i Saabrost #

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Projekt Trubbnos-Aero # En studie i Saabrost #

    2011-12-18: Geting.se och alla bilder
    Fruktansvärt irriterad man är att alla bilder är borta i tråden, jag kände att jag inte orkade ladda upp allt igen med risk att det komer försvinna. Den nya siten "http://www.laddauppbilder.se" verkar ju t.ex. gräsligt mycket sämre än geting.se var. Jag löste det så att alla kommande uppdateringar kommer bilder förstås tillhandahållas, men för allt som hänt så har börjat bygga på en websida där jag sparar allt istället, då har jag kontroll över informationen och om jag vill flytta den. Just nu finns bara sidan på engelska och bara fram till slutet av 2009, men resten kommer och sen även på svenska (och i enklare, kortare version på spanska).

    Läs och njut eller låt bli
    http://trubbnos.doda.se/

    ---------------------------------------------------------------------------------------------

    Inhandlade en trubbnos-aero för några veckor sen som vi tänkte ge nytt liv till! Så här såg den ut vid köp:
    [Bild saknas p.g.a laddauppbilder.se är idioter]

    Saker som var dåliga vid köp:

    * Växellådan
    * Stora vingen hade blivit stulen och hålen på bakluckan är bara tejpade
    * Rostig baklucka
    * Rostiga dörrar (inte direkt ovanligt)
    * Amatörlackadhuv och framskärmar
    * Vita blinkers (!)
    * Nersuttna plyschsäten
    * Hela ventilationssystemet i kupeén verkar helt konstigt/trasigt
    * Turbon laddar bara GLT ibland

    MEN det kändes iallafall som något att bygga på. Bottenplattan verkar inte vara så dålig, så den ska nog gå att bygga vidare på. Dock svårt att se med allt snö och slask.

    Eftersom vita blinkers bränns i mina händer som ett kors gör hos en vampyr så byttes dom ut ganska kvickt Passade även på att montera på turbovingen i bak som blev över när jag bytte till stora vingen på min T8 special.

    [Bild saknas p.g.a laddauppbilder.se är idioter]

    För att få ordning på karossen så har jag köpt mig i veckan en rostfri baklucka:

    [Bild saknas p.g.a laddauppbilder.se är idioter]

    Idag hade jag turen att få tag på två helt NYA og900 dörrar, aldrig monterade på bil:
    [Bild saknas p.g.a laddauppbilder.se är idioter]
    [Bild saknas p.g.a laddauppbilder.se är idioter]

    Oklart om jag behöver svetsa om framskärmarna, men det får sommaren utvisa! Känner iallafall att jag har delar för att få ordning på karossen Funderar även på att lacka bilen i talladegaröd, samtidigt som jag behåller originalfront samt originalfärg på aero-kjolarna. Vad tror ni om det?

    Växellådan tänkte jag ta ifrån min T8 reservdelsbil som köpte förra våren:

    [Bild saknas p.g.a laddauppbilder.se är idioter]

    Det är status just nu! Senast nästa sommar tänkte jag att allt ska vara klart. Måste hitta en snygg oxblodsinredning också.

    Over and out.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Det var en gång ett evighetsprojekt Efter en låång inaktivitet och det mesta av tiden lagt på elektronikprojektet eSID ( http://forum.saabturboclub.com/showt...mation-Display ) så var jag i garaget igår och faktiskt även torsdag förra veckan (otroligt nog).

    Nu är b-stolpen förberedd och inpassad, och även dörren är färdig inpassad. Så nästa steg är att svetsa fast höger sidoplåt!

    Även skrapat bort ljudisoleringsmattorna inne bilen, eller börjat iallafall, bra tråkigt...

    Kan nog bli bil av detta igen..





    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Grundladd Gustav Hs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    124
    Medlem#
    7705
    Ser fint ut, bra jobbat.
    Trubbnos 900 är så häftiga, skulle verkligen vilja ha en trubbnos turbo.

  4. #4
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 052
    Som vanligt så ser det kalasfint ut!
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Man ska inte stressa fram det Henrik. Det kommer bli väldigt bra, och det är inte ovanligt att läsa om dylika bruta-renoveringar som tagit 10 år, är ofta fallet när man läser om sådana i tex "Klassiker" mm. Så känn lugnet... Med familj så förändras tempot rejält, det tror jag vi kan konstatera båda två!
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Gustav H Visa inlägg
    Ser fint ut, bra jobbat.
    Trubbnos 900 är så häftiga, skulle verkligen vilja ha en trubbnos turbo.
    Tack Du får börja leta delar nu eller köpa en färdig bil för det finns inte mycket grejer till salu längre.. Jag dammsög marknaden rätt bra under några år, hehe.

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Man ska inte stressa fram det Henrik. Det kommer bli väldigt bra, och det är inte ovanligt att läsa om dylika bruta-renoveringar som tagit 10 år, är ofta fallet när man läser om sådana i tex "Klassiker" mm. Så känn lugnet... Med familj så förändras tempot rejält, det tror jag vi kan konstatera båda två!
    Nej det är väl så. Första året var jag nog i garaget 4 dagar i veckan, nu senaste 1 gång var 4:e månad.. Fast nu tror jag att jag kommer kunna vara i garaget varje torsdag framöver (målsättning iallafall) och det det känns bra. Har tappat suget under året som gått då det visat sig att barn både är roligt och tar all tid och kraft i anspråk! Du är välkommen förbi någon torsdagkväll om solen står högt och cabben vill ha uppmärksamhet

    Jag köpte denna bilen i mars 2006 så jag har inte haft den i 10 år än, och renoveringen startade vintern 2007/2008, inte så lång tid sen? Eller jo kanske det

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Som vanligt så ser det kalasfint ut!
    Tack tack
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419
    Säger bara, GRYMT JOBBAT!! Kommer bli som en helt ny og900 Aero snart

    Och ja, måste hålla med när det gäller detta också: att hitta delar till Trubbnos OG900, eller överhuvudtaget köpa en turbo trubbnos är nog riktigt svårt idag, nästan lika omöjligt numera som en 99 turbo idag tyvärr enligt mig. Känner själv att man tog väldigt bra tillfälle att slå till när ErikR erbjöd mig att köpa hans T16 LYX 1984, att hitta delar är ju inte det lättaste även om man bara har småsaker kvar att handla Finns saker som får fräschas upp istället då det inte går att handla längre, iaf har man allting nytt i belysningsväg numera och det känns riktigt gött faktiskt!!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  8. #8
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av TurboLamko Visa inlägg
    Säger bara, GRYMT JOBBAT!! Kommer bli som en helt ny og900 Aero snart

    Och ja, måste hålla med när det gäller detta också: att hitta delar till Trubbnos OG900, eller överhuvudtaget köpa en turbo trubbnos är nog riktigt svårt idag, nästan lika omöjligt numera som en 99 turbo idag tyvärr enligt mig. Känner själv att man tog väldigt bra tillfälle att slå till när ErikR erbjöd mig att köpa hans T16 LYX 1984, att hitta delar är ju inte det lättaste även om man bara har småsaker kvar att handla Finns saker som får fräschas upp istället då det inte går att handla längre, iaf har man allting nytt i belysningsväg numera och det känns riktigt gött faktiskt!!
    Kan bara hålla med, jag har inte köpt några delar på flera år själv, tokköpte allt jag kom över mellan åren 2007 och 2010, men nu är det mest fokus på karossen om än långsamt.

    Och på tal om karossen, har faktiskt hunnit slipa bort lite mer gammal underredsmassa.. going forward..





    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Saknar projekttråd till projektet Bebis ;-)

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Renoveringen står typ still. Med barn nummer 2 så har sömnen reducerats något igen,men snart är det varmare och ljusare iallafall. Då kanske man orkar/hinner göra något.

    Det positiva är att min far fick tid och lust att testa den nya motorn med den nya lådan i hans gamla 900S, och den går riktigt GÖTT! Behöver förstås köras in men har rullat 1000 km nu. Motorn behöver poleras upp lite innan den åker i 85:an förstås, men fokus här var på funktion Etiketten på motorn är kvar, någon kanske vet årsmodell? Gissar på 1993 eftersom bokstaven P.



    Film: http://files.doda.se/trubbnos/160213...d/IMG_5264.MOV

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    Hej hur går de med projektet?, motorn såg ut att gå helt galet gött!! Sjukt att "nya" motorer fortfarande finns.
    Förstår om inte tiden räcker till två barn och massa bilar, inte lätt

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Händer i precis inget alls Den lilla lediga tid jag har går åt till mitt eSID projekt ( www.esid.se ) . Hur går det för dig? Har du kvar bilen du köpte av TurboCab?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    Okej ja bilen finns ju kvar när mer tid finns, ingen idé att stressa ett projekt som detta!
    Bilen har jag kvar och grejar med sporadiskt, men den har inte ens varit ute iår...
    Har haft problem med kopplingen så den står utan koppling nu.

    Jag har haft väldigt mycket annat för mig så de har gjort att bilen blivit ner prioriterad:/ Men nu i höst och vinter kommer de finnas mer tid att greja!

  14. #14
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Hej!

    Det händer massor med bilen nu.. Min pappa som är pensionär släpade hem bilen till sig och fick hjälp av en kompis att svetsa färdigt den. Sen drogs den vidare till lackfirma utanför Hjo som har lackat den och nu monteras det på grejer

    Om ni har Facebook kan ni gå med i denna gruppen: https://fb.me/g/1auqmU9dw/GPv8eNl7

    Skriv gärna här om ni går med så jag vet vilka ni är

    Mvh
    Henrik

    5 användare gillar detta inlägg


    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #15
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Jag gick med!
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Och för oss som inte "hänger" på Facebook ?
    Är vi diskriminerade

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Självklart vill man vara med och kika lite, skickade begäran!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    skickade in en önskan jag med :-)
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Bevara en og900 T16 Aero "Trubbnos" -84
    Av Mr Dezent i forum Projekt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 22:32
  2. Projekt CDT Aero 2,3T -95
    Av Pershav i forum Projekt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •