Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Eskalerande tänd-problem efter batteriflytt og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239

    Eskalerande tänd-problem efter batteriflytt og900

    Jag har flyttat batteriet i min Saab 900 Turbo till vänstersidan, mellan hjulhuset och startmotorn typ. Nu får jag bara grundladdtryck (GLT) bortsett från allra första accelerationen efter start då den går något högre för att snabbt justera ner till GLT. Jag har dubbelkollat alla jordpunkter, säkringen till apc är hel, inget vatten i apc'n. MV'n är okej. Knacksensorn är utesluten.
    Vad är det som har blivit fel?
    Kan apc'n störas av att batteriet sitter så pass nära den?
    Kan inte komma på nån vettig förklaring, även om det känns väldigt mycket som att felet sitter i apc-boxen.
    Hjälp någon!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm/Hässelby
    Inlägg
    118

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Min bil gjorde likadant förra året när jag hade haft loss ett IC-rör. Efter att ha haft loss alla kontakter som har med APC-systemet att göra och sprayat dessa med kontaktspray kom laddtrycket tillbaks.

    Min bil gick på glt men nångång om man hade tur laddade den uppåt 0.6bar i nån sekund för att sedan hoppa tillbaka till glt.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av JoCkMoCk
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691

    kan ju va lite hjälp iaf
    Vad jag förstår av detta så ska alltså apc sänka till GLT om knacksensorn är bortkopplad eller inte känner knackningar alls. Alltså kan man inte skruva loss knacksensorn från motorn för att utesluta att den är paj.
    Och hur i helv... skulle den paja av att jag flyttar på batteriet???
    Jag tror inte på såna här udda sammanträffande. Det måste vara något som jag har gjort under batteriflytten som har fuckat upp det nånstans.
    Nån i krokarna som har en fungerande apc-box jag kan prova med?
    Jag håller till i Karlskrona och Ronneby.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Kan apc-enheten blivit störd när jag svetsade fast batteribottenplattan i karossen med Migen?, en stor fet Mig-svets. Naturligtvis var inget batteri inkopplat i bilen, borde jag ha vridit på nyckeln så att alla kretsar laddades ur först?
    Kan det vara så? kan Apc'n bli störd och/eller paja av en stark ström från svetsen?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Jag tar det som ett "ja"

    så jag behöver en ny apc
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129796

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Det brukar bli så att GLT sjunker när du sätter dit en batteriböj, dvs mer fart i röret...

    Så då är det lite för slappt för att hålla emot och du får en massa fel och så vidare.

    Så som det säkert står i faq måste du kolla och ställa glt igen. Bra med en graderad laddtryckmätare.

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av Ostrich
    Det brukar bli så att GLT sjunker när du sätter dit en batteriböj, dvs mer fart i röret...
    Jag har inte satt dit nån batterböj ännu
    En sak i taget.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    en sak jag hört av en kunnig inom APC är att den lätt blir störd och eventuellt batteriet kan stråla nått magnetfält som stör din knacksensor eller sladden till den så mitt tips är att prova flytta tillbaks och see om det beter sig på samma sätt eller om det blir bättre
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av daniel900s
    en sak jag hört av en kunnig inom APC är att den lätt blir störd och eventuellt batteriet kan stråla nått magnetfält som stör din knacksensor eller sladden till den så mitt tips är att prova flytta tillbaks och see om det beter sig på samma sätt eller om det blir bättre
    det låter inte helt omöjligt, även om det är en plåtvägg mellan batteri och apc och jag provade att lägga apc'n längst fram i skärmen - en ganska bra bit ifrån batteriet alltså. Knacksensorns kabel har jag bättrat på skärmningen på men den är säkert känslig varför den har skärm överhuvudtaget...
    Ska prova att flytta tillbaks batteriet iaf så får vi se.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Hej!
    På Razmataz begäran (brorsan) så vill jag åter ta upp problemet beskrivet i denna tråd eftersom bilen fortfarande bara går på glt. Batteriet sitter fortfarande på förarsidan och nu sitter även batteriböj på plats.
    Det som nämnts tidigare i tråden stämmer fortfarande men nu har vi bytt till en annan APC box men med samma resultat. Denna box har spikdiod så nu har vi kunnat iakta vad som händer.
    Vid alla belastningar med körning på alla växlar (utom backen) spikar bilen från ca 1500rpm och uppåt. Dock inte på tomgång. Vi provade att skruva bort knacksensor (hängande löst) och även då tyckte APC att det spikade. Vi antar alltså att APC störs av något. Tändkabeln från tändspolen är bytt, likaså rotorn och fördelardosa. Resten av tändkablarna är ej bytta, så dom är i princip vårt sista hopp att bilen ska gå på fulltryck igen. De ser dock rätt fräscha ut och har fungerat tidigare.
    Förutom det kan nämnas att batterikablarna går närmare APCn och knacksensor + dess kablar, men jag tycker att magnetfältet från batterikablarna inte borde påverka APCn. Om den gör det, varför endast under belastning?

    Tacksam för svar!

    MVH

    Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Kan tilläggas att tändstiften som sitter i är av vanlig typ med beteckning som slutar på ES. Enligt instruktionsboken ska det ju vara den som slutar på EV, sk Longlifetändstift. Kan det ha nån inverkan?

    Motorn går bra för övrigt.
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  13. #13
    Tror inte tändstiften ( när du säger att motorn går bra i övrigt) har någon inverkan på att du bara har GLT.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Nej t-stiften såg nya ut, liksom kablarna. Brorsan mekar nu, verkar som att kontakten till MV'n leder dåligt. Jag hör av mig när vi har löst det, så får vi ett slut på den här tråden

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Nu är det bara tändkablarna kvar. Sladden till knacksensorn får apc att känna spikningar när man håller den i närheten av tändstiften, ju längre sladden ligger ifrån tänstiften destå mindre spikningar, rullar jag ihop den och lägger i skärmen så laddar turbon fullt, eller mer därtill eftersom inga spikningar upptäcks.
    Jag har en APC från en T8 och en från en T16. T16 APC'n är inte lika känslig för detta, dock har den ingen spikdiod :S
    Motorn är en T16.
    Ska SAABs original tändkablar ha plåtsköldar vid tändstiften?
    Mina har det inte nämligen.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Har bytt till Saab original tändkablar. Ingen somhelst skillnad, snarare värre.

    Bilen misständer och går ryckigt vid accerlation och vid 3000 varv står det nästan still, som en vägg Vid 4500 varv kommer vridet tillbaks igen och fortsätter jämnt och fint upp till max varvtal.
    Sammanfattning:
    Motorn tänder inte som den ska, går ojämnt och tappar ork, det påverkar också apc'n som känner av spikningar oavsett om knacksensorn är inkopplad eller inte!
    Jag har tagit kompressionsprov. På min mätare visar cyl. 1 och 3 "150", cyl 2 visar ca. 130 och 4 däremellan nånstans. Ingen större skillnad på varm eller kall motor. Är detta en diff som är någorlunda godtagbar?
    Tändstiften är nästan nya och ser bra ut. NGK BCP7ES

    Ny teori: En avgasventil är sprucken
    Kan någon dementera eller bekräfta?
    Inget läckage på grenrör, turbo eller resterande avgasrör.

    Någon annans teori: Det förekommer glödtändning.

    Nyare teori: Kamkedjan är för slapp, men får upp spänningen på höga varv, därav går den bra vid 4500 och uppåt. Min kunskap om detta är dock nästan obefintlig


    Varför beter sig motorn så här?
    Har någon varit med om liknande?
    Jag vill så hemskt gärna slippa riva den toppen bara för att se att allt är ok därunder.
    Kan nån svara på åtminstone en av mina femitoelva frågor??? så man kan utesluta något...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    upp

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Om bilen glödtänder så är ju tädningen fel, har ni kollat med strobb? Kanske e något galet med fördelardosan m.m.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Vi ska checka om det är tändmodulen som är paj. Det kan tänkas att den har fått sig en kyss av svetsen. Låter iofs inte helt ologiskt eftersom motorn går sämre och sämre.

    Någon som kan ge mera tips?

    Eftersom 500 pers läst tråden borde ju någon åtminstone ha nån idé tycker man...
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Trodde inte jag skulle behöva flytta den här tråden till Saabklubbens forum...

Liknande ämnen

  1. Problem efter turbo och kedje byte. ce lampa tänd
    Av mackeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 01:46
  2. SRS tänd efter instrumentbelysningsbyte 9000
    Av grewen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 22:00
  3. Batteriflytt OG900
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 11:20
  4. Batteriflytt- bilen vill inte starta og900
    Av Keezo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •