Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skumma spån å olja i slangen direkt efter IC

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 310

    Skumma spån å olja i slangen direkt efter IC

    Hittade en ganska Olustig grejj när jag monterade bort slangen som går från orginal IC upp mot plast tryckröret.
    Ser bilderna själva..

    spånet finns nästan bara i den slangbiten.. övriga rör och slangar hittar jag knappt något annat än olja. återstår att montera bort IC.

    Hur monterar man lättast ut IC ur en 9-5? bakot om man lossar kylaren eller?

    Turbo mm verkar vara i gott skick.. så till frågan vart är detta? rester från ett gammalt turboras? Nått tjosan med IC?

    Tacksam för svar


    Detta är slangen efter IC (orginal)
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Skulle kunna vara efter ett gammalt turboras... Svårt att se vad det är för spån, men antingen det eller att det är nått skrot från icn, kanske...

    Lite långsökt, men det kanske har lossnat spån och skit från IC,n när den fått nått stenskott och detta följt med...

    Vet inte, spekulerar bara.


    Däremot borde det vara lättast att få ut IC,n genom att plocka bort fronten och ta ut den frammåt...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 614
    Nej! Ic:n på 9-5 tas inte bort framåt som på ng900/9-5.

    Enklast är (speciellt på en lyft) att ta den underifrån, spänn ett band runt vattenkylen och ett runt kondensorn och ta bort fästena under samt kondensorns skruvade fästen. Det kräver dock att du kan ha bilen så högt upp så du kan ta ut den rakt ned.

    Går även att ta ovanifrån/ bakifrån, (som beskrivet i wis) då man får montera bort fläktpaketet och vattenkylen för att komma åt den. Lite mer bök.. minst sagt.


    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Aha. Där lärde man sig nått nytt.

    Under, ok..

    Men bakåt... Borde inte det innebära att kondensorn måste bort också? dyrt att behöva tömma och fylla hela ac-systemet också väl?

    Eller sitter ICn, bakom kondensorn på 9-5?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    IC´n har vell suttit bakom kondensorn på alla Saabar om jag inte minns helt fel.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    IC´n har vell suttit bakom kondensorn på alla Saabar om jag inte minns helt fel.
    Jo, eller bakom strålkastaren...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    IC´n har vell suttit bakom kondensorn på alla Saabar om jag inte minns helt fel.
    Ehhh.. Okej. Då är då min modifierad då på något märkligt vis med originalslangar, för min intercooler sitter framför både kylaren och kondensorn.


    Räknat framifrån tror jag det sitter: Intercooler, Oljekylare, Kondensor, kylare.


    Men okej. Då vet jag det.


    (Dock kan jag inte hjälpa att tycka det verkar fördjävla korkat att inte sätta den pryl som har mest nytta av kall luft längst fram, men det kanske bara är jag som är kinkig...)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    (Dock kan jag inte hjälpa att tycka det verkar fördjävla korkat att inte sätta den pryl som har mest nytta av kall luft längst fram, men det kanske bara är jag som är kinkig...)
    Det e ju det de gör original. Kondensorn längst fram för att ac/acc ska funka bäst. Intercoolern duger för att fixa de typ 185hkr som motorn skall göra så den lägger de ingen vikt på. Det är en premiumbil, inte en racerbil vettu...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    (Dock kan jag inte hjälpa att tycka det verkar fördjävla korkat att inte sätta den pryl som har mest nytta av kall luft längst fram, men det kanske bara är jag som är kinkig...)
    Det e ju det de gör original. Kondensorn längst fram för att ac/acc ska funka bäst. Intercoolern duger för att fixa de typ 185hkr som motorn skall göra så den lägger de ingen vikt på. Det är en premiumbil, inte en racerbil vettu...

    Aahhh. Tänkte inte på de.


    EDIT: Men då måste det ju innebära att de räknat ng900 som räserbil och t ex 9-5 som trött glidare som måste hålla pulvret bakom ratten vaken med iskall luft för att inte somna, puttrandes i 70km/h.

    *aj, aj, aj. Slå mig inte*
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 697
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    (Dock kan jag inte hjälpa att tycka det verkar fördjävla korkat att inte sätta den pryl som har mest nytta av kall luft längst fram, men det kanske bara är jag som är kinkig...)
    Det e ju det de gör original. Kondensorn längst fram för att ac/acc ska funka bäst. Intercoolern duger för att fixa de typ 185hkr som motorn skall göra så den lägger de ingen vikt på. Det är en premiumbil, inte en racerbil vettu...

    Aahhh. Tänkte inte på de.


    EDIT: Men då måste det ju innebära att de räknat ng900 som räserbil och t ex 9-5 som trött glidare som måste hålla pulvret bakom ratten vaken med iskall luft för att inte somna, puttrandes i 70km/h.

    *aj, aj, aj. Slå mig inte*
    9-5 är nog bäst att köra i 70 så dom inte rasar
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 310
    Har lyckats polla ner Ic nu. Var inte så stora probl. å vad jag kan se så är där inga spån heller.. lite oljedimma inne i men det är väl ganksa vanligt. så misstänker att det bara var en slang som har vart med om något annat.

    Spånen är ganska små men ett som ramlade ner i handen var ca. 3mm aluminiumliknande matr.

    Men nu sitter en Evo6 IC på platts istället.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    Aahhh. Tänkte inte på de.


    EDIT: Men då måste det ju innebära att de räknat ng900 som räserbil och t ex 9-5 som trött glidare som måste hålla pulvret bakom ratten vaken med iskall luft för att inte somna, puttrandes i 70km/h.

    *aj, aj, aj. Slå mig inte*
    9-5 är nog bäst att köra i 70 så dom inte rasar



    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Har lyckats polla ner Ic nu. Var inte så stora probl. å vad jag kan se så är där inga spån heller.. lite oljedimma inne i men det är väl ganksa vanligt. så misstänker att det bara var en slang som har vart med om något annat.

    Spånen är ganska små men ett som ramlade ner i handen var ca. 3mm aluminiumliknande matr.

    Men nu sitter en Evo6 IC på platts istället.

    Skönt att det inte verkar vara nått fel. Evo6 IC låter mumma det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Olja i slangen från intercooler
    Av Nikon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 15:43
  2. Olja på slangen från IC
    Av bosnafly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:42
  3. Tjuter till direkt efter kallstart, ca 1 sek
    Av ArcTiC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 23:07
  4. Ska det vara olja i slangen mellan IC och tryckrör?
    Av Dahlgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •