Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 99GL Going T16 Sleeper Edition!!!!!!!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    4

    Saab 99GL Going T16 Sleeper Edition!!!!!!!!!

    Hej alla!!!

    Har smugit omkring här på forumet sen höstas, så det är nog dags att dra igång en projekttråd om vad som har hänt i "garaget" under vintern. Målet är att den ska vara reggad och klar till slutet av april

    Så här ser hon ut. (Klickbara. 2 första råkade bli lite stora)










    Här är donatorbilarna. En 900 T16 Lux fån 86 längst bort och en 900 från 88 som hjulupphängningen togs ifrån. Bilarna blev totalt renskrapade från delar innan dom togs till skroten (+ att man sen fick 1400:- st tillbaka för dom)



    Sen så händer detta......Min bil!!!!!



    En del ignorerar totalt trafikregler. Hade flickvänn och hund i bilen alla klarade sig utan större skador (lite blåmärken och ömmande kroppar). Efter detta så tappade jag lusten totalt för att skruva bilar så det vart vilande ett tag.

    Så när lusten väl kom krypande tillbaka så var det bara att ta tag i det "roliga"

    En jäkla massa tvättande, putsande. Dom flesta här vet nog hur en motor ser ut efter ca 20 000 mil utan motortvätt.......

    Nu börjar det ta sig



    En bit på väg

    Här krävs det en liten ändring i primärhuset, tappen som sticker ut på det nedre dreven ska bort. T16 lådan har ett kullager som sitter på den, men det får inte plats när jag ska motera på främre motorfästet från 99:an.



    Hm, startmotorn såg inte vacker ut

    Så den togs bort igen och målades om (dock glömdes kameran efter)

    Batterihållaren borttagen. Doch fick jag inte tag på min orginalfärg hos Saab, och gå till lackeraren blev det inte (orkade inte med och blanda härdare osv)



    Still going strong. Arbetet fortskrider.....







    En liten tank, skall rengöras och bättras på



    99:ans remskiva passa inte på motorn, hamnade lite långt ut i förhållande till vattenpump och generator. Så orginalet letades upp och svarvades till

    Orginal 99 till vänster och 900T16 till höger

    Hm.... en liten "godislåda" vad kan det vara???



    Rallyfjädrar och DeCarbon Rallydämpare fram. Och förstärkta bak med DeCarbon Rallydämpare.



    Orginal fram vs. Rally



    Orvinal fram vs. DeCarbon Rally



    Kan säga att fjädrarna inte var roliga att dra dit. Eftersom det är nästintill standard höjd och dom är förjäkligt hårda så.....ja usch.

    Här inne har man huserat under vintern.....Lite kallt ibland (Ute -22 inne -3) lite trångt men det har för det mesta gått bra.

    Bubblan som syns i bakgrunden är ett av mina tidigare projekt, såldes för att ge mig lite mer plats. Dum som jag var så sålde jag den till min lillebror så den blev stående där den står *lol*

    Kommer att låta upphängningen vara standard till hösten. Då kommer den att uppgraderas till 900:ans.
    Mer bilder kommer på det forgående arbetet....

    Vill passa på att tacka Tobbe för mekhjälp, tips&trix. Även detta forum har varit till hjälp och http://www.geting.se för att lägga upp bilder.

    Här här är min nuvarande bruksbil. En 88 med T16 motor, 2,3 topp 2,1 insug 9000 ic. Går som en Saab ska gå



    Här kommer även en liten bonusbild på min andra sommarbil....även jag blev med (den bjuder jag på)

    Toyota Mr2 GTS 96:a

    Tack för mig så länge......Hoppas att det har varit värt att spendera några minuter att titta på..../Mvh Mikael

    Ps. Mer byggbilder kommer vartefter ds.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    102
    Medlem#
    7519
    Ser ut som du har dem flesta delarna som krävs för att detta ska bli en grym SLEEPER... dina andra bilar är inte heller fel!

    LYCKA TILL MED 99:an
    //Henrik_T16_Move_Your_Mind
    900_T16 9-5_Aero_Hirsch

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Roligt med 99 byggen Lycka till med pärlan
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Saab 99GL Going T16 Sleeper Edition!!!!!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av Cujz
    99:ans remskiva passa inte på motorn, hamnade lite långt ut i förhållande till vattenpump och generator. Så orginalet letades upp och svarvades till

    Orginal 99 till vänster och 900T16 till höger
    Den där remskivan som du svarvat till kan det bli problem med, det ser ut som om du svarvat av för mycket material så den kommer att gå sönder i vulkningen. Känner en kille som svarvade av lite för mycket och den gick sönder, och på den var det mer material kvar på än din...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #5
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Som Johan sa. Gör inte misstaget och montera den remskivan du har svarvat till. Det är bara en tidsfråga innan följande händer:



    Fick lära mig detta den hårda vägen, och jag är glad att det hände på tomgångsvarv. Det bästa du kan göra är att leta upp en ny remskiva och svarva den som original 99.


    Lycka till med projektet i övrigt!


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    99 T16 projekt är alltid roliga Jag kommer följa detta med spänning!

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    4
    Fick lära mig detta den hårda vägen, och jag är glad att det hände på tomgångsvarv. Det bästa du kan göra är att leta upp en ny remskiva och svarva den som original 99.
    Kom på mig själv efter svarvningen att, "det vart nog lite mycket" men antog att det skulle gå ändå. Tyvärr har motorn redan åkt i med den svarvade skivan. Men får nog ta och lätta lite på motor igen och byta.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    4
    Nu har man varit ute ett varv till.

    Lånade en replica av ett orginalverktyg (100ggr smidigare än biltemas)



    Dock så går det rejält tungt i början. (vem behöver gym??)



    Nu så står hon på egna ben. Frågade om rallyfjädrarna skulle sänka el. höja bilen när jag köpte dom. Han sa att dom ev. kan sänka lite men inte mycket. Vill Själv att bilen ska ha ungefär orginal höjd (vill ha orginal utseendet kvar) dock styv som bara den. Dock verkar bilen högre än orginal nu när den står på egna "ben" hoppas att det sätter sig när man får rulla lite.



    Har börjat lite smått på elsystemet. Rengöra, kolla upp att anslutningar är hela + att ska byta ut plaströren. Rent och fint ska det bli.



    Nu kommer den lite mer "oseriösa" delen av dagen. Känsliga bör ej titta på följade kort. Då dom inte är direkt följer vissa normer för brandfarliga vätskor. Tanken ska tas bort och man upptäcker att det är fullt av soppa i den. Hade den bara vairt halvfull så hade det gått att få ner den, men nu så skulle det rinna ut igenom anslutningsdelen för påfyllningsröret. Hm så det blev att bygga totalt a´la oseröst. 1 st batteri 1 st soppapump lite kabel och slang......



    När man väl fått ur så mycket så att det går att få ner tanken så går man ut och tankar lite....


  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Mycket trevlig läsning o bilder Det tackar vi för

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås, Sverige
    Inlägg
    308

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Den där fjäderpressen skulle inte jag vågat använda..

    Vem minns inte den från tiden på Saab-verkstan..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    4
    Nu är motorn ur igen. Och har plockat bort den svarvade remskivan, den ligger på bordet och funderingarna hur man ska göra för att få den att hålla snurrar. Har fått tipset av en gammal saabåkare att man förr tog bort en del av gummit och lägger en svetsloppa där på ett par punkter runt skivan, för att få det att hålla. Då även orginalskivan kan ha ofoget för sig att "krypa" ur.
    Frågade då hur det blev med "balansen" på skivan och han sa att det är en sån liten skiva så att det spelar ingen roll, men det kommer iaf att hålla. Fick då funderingen om man ska ta och svetsa dit 2,4 mm tråd från ena sidan av gummit till andra får att på så sett förstärka men ändå ha kvar lite av flexet i vulkningen.

    Tipsen jag har fått ser ut ungefär så har (studera även mina expertkunskaper i paint )


    Kom med funderingar Bu eller Bä. Vulkningen är väl för att ta bort vibrationer och ev. missljud som kan uppkomma pga det. El? fyller det fler funktioner?

  13. #13
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Jag var i valet och kvalet att göra samma sak, men blev avrådd eftersom remskivan även fungerar som svängningsdämpare. Hur allvarligt detta är vet jag inte, men jag tänker att om Saab lagt tid för att designa en svängningsdämpande remskiva istället för en helt solid, så kan jag lika gärna ha kvar den.



    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    bilen sår giktigt fräsch ut, inte som min precis (rostigt as !)

Liknande ämnen

  1. SAAB 99L---> T16 sleeper bygge
    Av Griffin88 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 13:54
  2. 5:ans växel SVÅR att få i på en SAAB 99GL
    Av classic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 13:48
  3. Kladdig motor 99GL -84
    Av johanbostrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 19:22
  4. Honda CBR 900rr vs. SAAB 900 "sleeper"
    Av O-snabb i forum Allmänt
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 09:55
  5. Svar: 175
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •