Hej alla!!!
Har smugit omkring här på forumet sen höstas, så det är nog dags att dra igång en projekttråd om vad som har hänt i "garaget" under vintern. Målet är att den ska vara reggad och klar till slutet av april
Så här ser hon ut. (Klickbara. 2 första råkade bli lite stora)
Här är donatorbilarna. En 900 T16 Lux fån 86 längst bort och en 900 från 88 som hjulupphängningen togs ifrån. Bilarna blev totalt renskrapade från delar innan dom togs till skroten (+ att man sen fick 1400:- st tillbaka för dom)
Sen så händer detta......Min bil!!!!!
En del ignorerar totalt trafikregler. Hade flickvänn och hund i bilen alla klarade sig utan större skador (lite blåmärken och ömmande kroppar). Efter detta så tappade jag lusten totalt för att skruva bilar så det vart vilande ett tag.
Så när lusten väl kom krypande tillbaka så var det bara att ta tag i det "roliga"
En jäkla massa tvättande, putsande. Dom flesta här vet nog hur en motor ser ut efter ca 20 000 mil utan motortvätt.......
Nu börjar det ta sig
En bit på väg
Här krävs det en liten ändring i primärhuset, tappen som sticker ut på det nedre dreven ska bort. T16 lådan har ett kullager som sitter på den, men det får inte plats när jag ska motera på främre motorfästet från 99:an.
Hm, startmotorn såg inte vacker ut
Så den togs bort igen och målades om (dock glömdes kameran efter)
Batterihållaren borttagen. Doch fick jag inte tag på min orginalfärg hos Saab, och gå till lackeraren blev det inte (orkade inte med och blanda härdare osv)
Still going strong. Arbetet fortskrider.....
En liten tank, skall rengöras och bättras på
99:ans remskiva passa inte på motorn, hamnade lite långt ut i förhållande till vattenpump och generator. Så orginalet letades upp och svarvades till
Orginal 99 till vänster och 900T16 till höger
Hm.... en liten "godislåda" vad kan det vara???
Rallyfjädrar och DeCarbon Rallydämpare fram. Och förstärkta bak med DeCarbon Rallydämpare.
Orginal fram vs. Rally
Orvinal fram vs. DeCarbon Rally
Kan säga att fjädrarna inte var roliga att dra dit. Eftersom det är nästintill standard höjd och dom är förjäkligt hårda så.....ja usch.
Här inne har man huserat under vintern.....Lite kallt ibland (Ute -22 inne -3) lite trångt men det har för det mesta gått bra.
Bubblan som syns i bakgrunden är ett av mina tidigare projekt, såldes för att ge mig lite mer plats. Dum som jag var så sålde jag den till min lillebror så den blev stående där den står *lol*
Kommer att låta upphängningen vara standard till hösten. Då kommer den att uppgraderas till 900:ans.
Mer bilder kommer på det forgående arbetet....
Vill passa på att tacka Tobbe för mekhjälp, tips&trix. Även detta forum har varit till hjälp och http://www.geting.se för att lägga upp bilder.
Här här är min nuvarande bruksbil. En 88 med T16 motor, 2,3 topp 2,1 insug 9000 ic. Går som en Saab ska gå
Här kommer även en liten bonusbild på min andra sommarbil....även jag blev med (den bjuder jag på)
Toyota Mr2 GTS 96:a
Tack för mig så länge......Hoppas att det har varit värt att spendera några minuter att titta på..../Mvh Mikael
Ps. Mer byggbilder kommer vartefter ds.