Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spjällägesgivaren, får panik!

  1. #1

    Spjällägesgivaren, får panik!

    Har en saab 9000 2,3 t -93 Aut, ABS, TCS 20000 mil. Hade varit kanon med lite hjälp här. Plötsligt när man kör lyser TCS CTRL lampan och bilen går in i "Limp Home". Om man felsöker på antalet blinkningar på Check Engine lampan blinkar den 5 ggr, alltså Spjällägesgivaren. Har nu bytt hela spjällhuset inklusive spjällägesgivaren. Testkörde men efter cirka tio minuter kom samma problem igen. Vad kan detta vara?

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Checka kablaget och att inga ärjade kontakter finns, prova annan ECU...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Har du kalibrerat in det nya spjällhuset efter du har bytt?


    Mvh

  4. #4
    Nej, vart kan man göra det i göteborg?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Du måste kalibrera in det.Det kan du göra hos nån saab verkstad.


    Mvh

  6. #6
    Jag hade samma problem på min men det var magnetventilen på torpedväggen som var sönder, testa med magnetventilen som styr laddtrycket sitter på höger hjulhus är samma typ av ventil.
    Eller gjör som min brossa gjorde som hittade felet, ta loss magnetventilen och mät om det är nåt motstånd i den och om det är det så lägg den i ugnen i 100 grader i ca 15 min och mät sen på min så var det inget motstånd och han konstaterade att när metallspolen i ventilen blev varm så vidgar sig metallen och det blir ett avbrott i lindningen i ventilen.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Citat Ursprungligen postat av niklas hammargren
    Jag hade samma problem på min men det var magnetventilen på torpedväggen som var sönder, testa med magnetventilen som styr laddtrycket sitter på höger hjulhus är samma typ av ventil.
    Eller gjör som min brossa gjorde som hittade felet, ta loss magnetventilen och mät om det är nåt motstånd i den och om det är det så lägg den i ugnen i 100 grader i ca 15 min och mät sen på min så var det inget motstånd och han konstaterade att när metallspolen i ventilen blev varm så vidgar sig metallen och det blir ett avbrott i lindningen i ventilen.
    Ska vara 30ohm i den.Men har man ett nytt spjällhus så måste man ändå kalibrera in det nya.



    Mvh

  8. #8
    Tack för tipsen! Då blir det en tur till saab för kalibrering och felsökning.

  9. #9
    Nu är det löst, 2800 :- mindre i plånboken, men bilen fungerar, jippi!

Liknande ämnen

  1. skall spjällägesgivaren klicka på en og900 S 93
    Av Guran ng900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 19:42
  2. PANIK!! Skärmar...
    Av red9k i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 12:35
  3. En enkel och snabb reparation (?) av spjällägesgivaren
    Av Jugglis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •