Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Radar & laservarnare, funkar det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Radar & laservarnare, funkar det?

    Vad använder polisen i Sverige för övervakningssystem? Bara laser?
    Och, hypotetiskt sett, skulle en laser/radarvaranare, om det nu varit tillåtet, fungera och varna?
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    578
    man får väl ha laser men INTE radarvarnare


    WoX
    Varför Aero när det finns Viggen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    84
    Lagen är formulerad så att laser/radarvarnare inte får tillverkas, innehas, överlåtas eller användas… Böter eller fängelse i högst sex månader…

    Så med andra ord tycker Myndigheterna att laser/radarvarnare fungerar alldeles för bra
    9³ Aero Coupé, Kawa ZX-9R Ninja

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Ähum, en kompis till mig har en kompis i sin tur som har en kusin som har en Cobra laser/radarvarnare som fungerar alldeles utmärkt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    975
    de där, kompis, kompis, kusins gamla flickväns nya killes farfar hade en arbetskamrat......
    har man hört förr:P
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Under Bilen
    Inlägg
    46
    Följande fungerar. Polislaser har en våglängd på 904nm (nano, inte newton... )
    Skaffa en bunke IR-dioder med denna våglängd, sätt i nosen på bettan, sen går deras laser bet. Den kommer att få lasereko innan den knappt hunnit sända, vilket medför att din bil måste flyttas sig i det närmsta oändligt fort. Kontenan; polislasern klarar hastigheter max 450km/h...
    Den ger felsignal motsv "Error". Inget mätvärde. Du slipper böter för hastighetsöverträdelsen, vad dioderna beträffar är en annan icke så smal sak. Fråga inte hur jag vet.
    Heter även Airflow här, men det har hänt he... med det kontot..

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Av en ren händelse så känner jag en som kan tänka sig att avyttra ett paket innehållande 1 st begagnad men i nyskick varnare, samt en helt ny störare.

    Finns intresse så PM'a


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    de där, kompis, kompis, kusins gamla flickväns nya killes farfar hade en arbetskamrat......
    har man hört förr:P
    Ja det är mycket kompisar! Men i alla fall denna hrm hrm kompis kusins varnare har fungerat vid fler än ett tillfälle. Fråga mig inte hur i hela hakefjorden jag kan veta det
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    2 466
    Det känns som att tråden börjar töja på både den ena och den andra regeln.
    Och människan vandrar på jorden om och ingen vet, varifrån hon kom,
    och ingen vet, vart leden bär, och ingen vet, vad livet är.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 294
    Citat Ursprungligen postat av Fizzle
    Det känns som att tråden börjar töja på både den ena och den andra regeln.
    som?? koppleri av laservarnar/störare finns det inget som heter... heeeeelt lagligt
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    2 466
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    som?? koppleri av laservarnar/störare finns det inget som heter... heeeeelt lagligt
    Ja, du fredik_wt, min uppfattning av dig är att du är tillräckligt smart för att läsa reglerna och kunna ta till dig dom, så varsågod att börja.
    Och människan vandrar på jorden om och ingen vet, varifrån hon kom,
    och ingen vet, vart leden bär, och ingen vet, vad livet är.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 294
    Citat Ursprungligen postat av Fizzle
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    som?? koppleri av laservarnar/störare finns det inget som heter... heeeeelt lagligt
    Ja, du fredik_wt, min uppfattning av dig är att du är tillräckligt smart för att läsa reglerna och kunna ta till dig dom, så varsågod att börja.
    tack det var snällt
    men här diskuteras ju funktion? och om det är lagligt... o det är ju inget fel i.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    2 466
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    tack det var snällt
    men här diskuteras ju funktion? och om det är lagligt... o det är ju inget fel i.
    Jag hänvisar till mitt första inlägg i det fallet. Funktion kan diskuteras, annat kan vara att töja på reglerna.
    Och jag är alltid snäll.
    Och människan vandrar på jorden om och ingen vet, varifrån hon kom,
    och ingen vet, vart leden bär, och ingen vet, vad livet är.

  14. #14
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av Luftflöde
    Följande fungerar. Polislaser har en våglängd på 904nm (nano, inte newton... )
    Skaffa en bunke IR-dioder med denna våglängd, sätt i nosen på bettan, sen går deras laser bet. Den kommer att få lasereko innan den knappt hunnit sända, vilket medför att din bil måste flyttas sig i det närmsta oändligt fort. Kontenan; polislasern klarar hastigheter max 450km/h...
    Den ger felsignal motsv "Error". Inget mätvärde. Du slipper böter för hastighetsöverträdelsen, vad dioderna beträffar är en annan icke så smal sak. Fråga inte hur jag vet.
    Men borde inte snuten fatta misstankar o plocka in bilen ändå ?
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 294
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Citat Ursprungligen postat av Luftflöde
    Följande fungerar. Polislaser har en våglängd på 904nm (nano, inte newton... )
    Skaffa en bunke IR-dioder med denna våglängd, sätt i nosen på bettan, sen går deras laser bet. Den kommer att få lasereko innan den knappt hunnit sända, vilket medför att din bil måste flyttas sig i det närmsta oändligt fort. Kontenan; polislasern klarar hastigheter max 450km/h...
    Den ger felsignal motsv "Error". Inget mätvärde. Du slipper böter för hastighetsöverträdelsen, vad dioderna beträffar är en annan icke så smal sak. Fråga inte hur jag vet.
    Men borde inte snuten fatta misstankar o plocka in bilen ändå ?
    Jo "känner" en trafikare flyktigt (kompis pappa) de ser direkt om något är fel o är experter på o hitta o plocka bort laservarnare eftersom de måste sitta i fronten... o efter som de är rätt så dyra kan det bli jobbigt....

    dock finns ett kryphål, då man kan koppla det till sin garageport, då får de inte ta den i vart fall, men det blir ju en bevisfråga och förmodligen rättegång om de inte är snälla o bara låter personen åka..
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Vilken varnare/störare är bäst? Cobra, Valentine one..? Det finns en hel del. Har för mig att det finns enheter som man fäster mot rutan, högt upp som tar allt så slipper man sladdar.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    310
    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Vilken varnare/störare är bäst? Cobra, Valentine one..? Det finns en hel del. Har för mig att det finns enheter som man fäster mot rutan, högt upp som tar allt så slipper man sladdar.
    Blinder har jag läst en hel del bra om
    #3296

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Lägg inte pengarna på en laservarnare för de funkar inte. Polisen har hunnit mäta din hastighet innan varnaren ens har hunnit börja pipa.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    821
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    dock finns ett kryphål, då man kan koppla det till sin garageport, då får de inte ta den i vart fall, men det blir ju en bevisfråga och förmodligen rättegång om de inte är snälla o bara låter personen åka..
    Man kan väl koppla den till fjärstyrning av utomhusbelysningen också? För det är en SÅDAN apparat jag ska få till min bil. Utan tvekan kommer det vara värt att sedan låta en kunnig preson/hantverkare montera en lampa som man faktiskt kan styra. Lär ju vara bra mkt billigare än att få böter mm, och /eller få apparaten konfiskerad?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 294
    [quote=G-man]
    Citat Ursprungligen postat av "fredrik_wt":nedl7rji
    dock finns ett kryphål, då man kan koppla det till sin garageport, då får de inte ta den i vart fall, men det blir ju en bevisfråga och förmodligen rättegång om de inte är snälla o bara låter personen åka..
    Man kan väl koppla den till fjärstyrning av utomhusbelysningen också? För det är en SÅDAN apparat jag ska få till min bil. Utan tvekan kommer det vara värt att sedan låta en kunnig preson/hantverkare montera en lampa som man faktiskt kan styra. Lär ju vara bra mkt billigare än att få böter mm, och /eller få apparaten konfiskerad?[/quote:nedl7rji]

    ja det får den
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

Liknande ämnen

  1. Tips på laservarnare.
    Av hampe4pet i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 20:03
  2. laser/radar varnare/störare
    Av la_tobbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 23:44
  3. Ruskigt bra radar varnare!!!
    Av radical i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •