Tror ni att det går att fixa till vevaxeln? Vevlagret har snurrat runt lite. Här kommer lite bilder.
Vevaxel 1:ans cyl.
Vevaxel 1:ans cyl
Vevlager
Vevstake
Överfall vevstake
Jocke
Tror ni att det går att fixa till vevaxeln? Vevlagret har snurrat runt lite. Här kommer lite bilder.
Vevaxel 1:ans cyl.
Vevaxel 1:ans cyl
Vevlager
Vevstake
Överfall vevstake
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
går slipa om, men kostar ju lite. Ny vevaxel kostar 16 000 på saab
hittar du bra beg så är ju det ett alt. annars kan du ju köpa motor på skroten för 5000 spännå ta vevev av den å kränga resten...blir nog billigast...
får man fråga hur det gick till?
mvh
Kör: 9000CSE 2,3T-95
Gått hyfsat varmt på 1:an.
Jag skulle nog inte slipa den och stoppa i den igen.
Mvh Kristian
här är bild på när det gått varmt.Ursprungligen postat av 170KJ
Jag har faktiskt ingen aning om hur det gick till.Ursprungligen postat av Pepsi
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Hur kom du på att lagret var dåligt? Knack eller? Spån i oljan?
Skulle vilja veta om mina lager också ser ut så (utan att plocka isär).
Ursäkta stölden.
Svart 900 T16 91
Den började knacka mer och mer.Ursprungligen postat av eklund
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Slipa vev o nya stakar på det så funkar det...
Tror inte att du behöver gå till överdimension,,men i värsta fall så..
Men inget du gör själv,,lämna in till mekanisk verstad så kan han göra en bedömning..
Har ett lager en gång skurit så är det bara att slipa om o byta stakar,,annars går de igen o igen..
Mvh
överdimension är praxis när det ser ut sådär, nu snackar vi lager asså, inte kolvarna.
oj oj..
dom första bilderna påminde väldigt mycke om vad jag såg i min motor.
men den som hade gått lite varm var nog bland det värsta jag har sett.
//kim
Den har faktiskt inte gått så varm ändå.Ursprungligen postat av 170KJ
Slipning skulle gå på ca 1500kr på Trollspeed. Finns det något billigare runt Trollhättan?
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Såg ju ganska blonerad ut men den bilden Tomsan la upp va ju snäppet värreUrsprungligen postat av Mr Aero
Lät ju inte så farligt med 1500, kompisen fick betala 4500 för slipning av en Volvo marin vev i Skara, har för mig att det var på 2:an och 3:an han fick slipa då.
Mvh Kristian
Nu så är motorn ihop igen. Den startade utan problem, inga missljud eller nåt sånt. Nu ska det bli åka av.
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Om man skall vara korrekt så heter det väl "underdimension" när man talar om att slipa ner en vevaxel. Överdimension är när man borrar om cylindeloppen till större dimension.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Precis vad jag tänkte skriva.Ursprungligen postat av Tony 418
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
säter u i lager soe tjokare störe = över ? *fudnerar* hm .. ja
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv