Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 121

Ämne: Löda in lågnivå på AMP1 NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168

    Löda in lågnivå på AMP1 NG9-3

    vet att det har funnits någon tidigare
    tråd om det här men visst är det så att lågnivån
    ska lödas fast under förarstolen?
    Då är min fråga vart ska den lödas?
    eller finns det något annat sätt som kanske är
    enklare till och med?
    Saab 900 2.0t Projekt 2009
    http://www.garaget.org/?car=73088

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Löda lågnivå under förarstolen på 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av snalle
    vet att det har funnits någon tidigare
    tråd om det här men visst är det så att lågnivån
    ska lödas fast under förarstolen?
    Då är min fråga vart ska den lödas?
    eller finns det något annat sätt som kanske är
    enklare till och med?

    Det finns ju högnivåomvandlare som går att koppla in, men jag har lött in två RCA-utgångar i min AMP1-enhet som sitter under förarstolen, detta funkar mycket bra..

    Har bilder på detta hemma, men har tyvärr ingenstans att lägga upp dem på.

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Löda lågnivå under förarstolen på 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av 93t

    Har bilder på detta hemma, men har tyvärr ingenstans att lägga upp dem på.
    www.geting.se

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073

    Re: Löda lågnivå under förarstolen på 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av snalle
    vet att det har funnits någon tidigare
    tråd om det här men visst är det så att lågnivån
    ska lödas fast under förarstolen?
    Då är min fråga vart ska den lödas?
    eller finns det något annat sätt som kanske är
    enklare till och med?

    Det finns ju högnivåomvandlare som går att koppla in, men jag har lött in två RCA-utgångar i min AMP1-enhet som sitter under förarstolen, detta funkar mycket bra..

    Har bilder på detta hemma, men har tyvärr ingenstans att lägga upp dem på.
    Upp med dem på geting nu!
    detta är mycket intressant vid framtida ljudbygge i min.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Löda lågnivå under förarstolen på 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av snalle
    vet att det har funnits någon tidigare
    tråd om det här men visst är det så att lågnivån
    ska lödas fast under förarstolen?
    Då är min fråga vart ska den lödas?
    eller finns det något annat sätt som kanske är
    enklare till och med?

    Det finns ju högnivåomvandlare som går att koppla in, men jag har lött in två RCA-utgångar i min AMP1-enhet som sitter under förarstolen, detta funkar mycket bra..

    Har bilder på detta hemma, men har tyvärr ingenstans att lägga upp dem på.
    Upp med dem på geting nu!
    detta är mycket intressant vid framtida ljudbygge i min.

    Är på jobbet nu, men ska försöka fixa upp dem ikväll..

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Jag börjar visst bli senil, upptäckte att jag redan hade bilderna på min webspace.

    http://web.telia.com/~u43305336/SS/AMP1%20001.jpg

    http://web.telia.com/~u43305336/SS/AMP1%20004.jpg

    http://web.telia.com/~u43305336/SS/AMP1%20005.jpg

    http://web.telia.com/~u43305336/SS/AMP1%20006.jpg

    http://web.telia.com/~u43305336/SS/AMP1%20007.jpg

    Tyvärr har jag inte i huvudet vilken som är L och R , men klart är iaf att svart är jord, och den är inkopplad som gemensam jord i RCA-pluggarna samt i chassit på AMP1.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    tackar för bilderna, såg väldigt simpelt ut (när man kan)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    93t, om du vet om din röda respektive svarta är rätt som "höger och vänster" så är det ju enkelt.. Du har ju anslutit den gröna kabeln till svart kontakt..


    Så - följdfrågan blir då - stämmer det med höger och vänster för dig?
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Om man nu inte vill lyfta ut sätet och löda i stärkaren, så finns det ju ett antal guider (t.ex. här o här) som tippsar hur man kan tjuva signal från befintligt kablage som är draget från amp1 till främre dörrhögtalarna.

    Min fråga är om det finns några uppenbara nackdelar att göra på det sättet, för det känns ju betydligt mer bekvämt.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Har gjort så i hustruns 9-3SS.. Kopplade på i tröskeln på förarasidan och det matar ett litet steg till en 8" sub i skuffen..

    Fungerar helt OK.. Däremot hade jag inte valt den lösningen om jag skulle mata fullrange och börja bygga seriöst. Ska jag nån gång bygga nåt seriösare i den bilen så är det på lågnivån det ska kopplas..

    Isåfall får det mata nån form av DSP/BOX som kan sköta delning, tidskomp mm.

    Har bytt från original i brädan till N-Core trius i både min 9-5a och i hennes 9-3SS. Min 9-5a låter betydligt bättre än hennes bil. I övrigt original fast båda bilarna har SUB oxo..

    Men å andra sidan.. En av mina grannar som har en 9-3SS Aero -03 med Premium 300w eller vad det heter (det största saab säljer) e grinig,.. han gav typ 5000 extra för detta, men vår 9-3:a låter ändå bättre än hans.. haha..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Matrix
    Har gjort så i hustruns 9-3SS.. Kopplade på i tröskeln på förarasidan och det matar ett litet steg till en 8" sub i skuffen..

    Fungerar helt OK.. Däremot hade jag inte valt den lösningen om jag skulle mata fullrange och börja bygga seriöst. Ska jag nån gång bygga nåt seriösare i den bilen så är det på lågnivån det ska kopplas..

    Isåfall får det mata nån form av DSP/BOX som kan sköta delning, tidskomp mm.

    Har bytt från original i brädan till N-Core trius i både min 9-5a och i hennes 9-3SS. Min 9-5a låter betydligt bättre än hennes bil. I övrigt original fast båda bilarna har SUB oxo..

    Men å andra sidan.. En av mina grannar som har en 9-3SS Aero -03 med Premium 300w eller vad det heter (det största saab säljer) e grinig,.. han gav typ 5000 extra för detta, men vår 9-3:a låter ändå bättre än hans.. haha..
    Så man får inte tattarstämpel på sig om man kopplar så?
    Har inte allt för höga krav på ljudet, utan vill bara ha lite mer bas i mitt 150w-system, och har tänkt lösa detta med hjälp av 6x9:or alternativt även med en liten sub.

    Det får nog bli en sådan koppling då, men jag skyller på dig om det låter åt helvete när det är klart.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Om man nu inte vill lyfta ut sätet och löda i stärkaren, så finns det ju ett antal guider (t.ex. här o här) som tippsar hur man kan tjuva signal från befintligt kablage som är draget från amp1 till främre dörrhögtalarna.

    Min fråga är om det finns några uppenbara nackdelar att göra på det sättet, för det känns ju betydligt mer bekvämt.

    Du behöver inte lyfta ut sätet, kör bara fram och upp det så långt du kan, sedan sitter förstärkaren bara med en enkel skruv, efter att ha lossat kontakten sedan så har du AMP1 i näven.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Så man får inte tattarstämpel på sig om man kopplar så?
    Har inte allt för höga krav på ljudet, utan vill bara ha lite mer bas i mitt 150w-system, och har tänkt lösa detta med hjälp av 6x9:or alternativt även med en liten sub.

    Det får nog bli en sådan koppling då, men jag skyller på dig om det låter åt helvete när det är klart.
    Du får ingen tattarstämpel av mig.. Det är OK att fuska

    En sub är nog vettigare än ett par 6x9:or tycker jag. Iofs tar det lite plats, men det går att bygga en liten smidig låda (tog bort sidodelen av inredningen bakom hjulhuset påhöger sida i skuffen och byggde en liten låda på c:a 10liter i MDF där.. Sitter en 8:a där nu).

    Sen är ju hela anläggningen inte direkt jätte-kul, men det funkar.

    Om det låter skit i dina öron är ju en sak.. I mina öron en annan.. Ska jag bedöma ljudet i vår 9-3SS hårt så låter det skit.. Men det är betydligt bättre nu än det var original. Men så bygger min bedömning på ett relativt extremt hemma-hifi intresse och 6 år som egen företagare inom bil-ljud/mobile-media och 7 år som aktiv domare inom SASCA-svängen..

    HIFI - mjae.. det kan man knappast kalla resultatet.. Glad-pop? Jo., nåt åt det hållet..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Om man nu inte vill lyfta ut sätet och löda i stärkaren, så finns det ju ett antal guider (t.ex. här o här) som tippsar hur man kan tjuva signal från befintligt kablage som är draget från amp1 till främre dörrhögtalarna.

    Min fråga är om det finns några uppenbara nackdelar att göra på det sättet, för det känns ju betydligt mer bekvämt.

    Du behöver inte lyfta ut sätet, kör bara fram och upp det så långt du kan, sedan sitter förstärkaren bara med en enkel skruv, efter att ha lossat kontakten sedan så har du AMP1 i näven.
    Ah, där ser man. Då kanske det inte blir så roddigt trots allt. Får undersöka saken lite.

    Matrix:
    Gladpop räcker nog gott åt mina öron.
    Tack för tippsen allihop.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  16. #16
    Jag blir lite konfunderad när jag läser olika inlägg om Amp2 under förarsätet.
    Är det skillnad på Amp2:s frekvensomfång beroende på vilket ljudsystem (Premium150W eller Prestige300W) man har ?
    Jag har sett uppgifter på att Amp2 ger ut 20-250Hz i Premium150W-systemet men 60-250Hz i Prestige300W-systemet.
    Är de konfiguerade olika beroende på vilket system man har ?
    Jag har uppgraderat mitt system från 150 till 300. Var hamnar jag då ?
    Tänkte plocka bort min Amp3 och ersätta den med ett fyrkanaligt slutsteg för 6x9 och subwoofer.
    Tänkte plocka lågnivån från Amp2 till detta slutsteg men nu är jag osäker om detta endast går ner till 60Hz.
    Mvh

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    men den signal som 93t har lött fram är väl inte fullrange?

    matrix> hur skulle du göra för att få ut en fullrangesignal ur detta system?

    kan hålla med om att samtliga ng9-3 ljudsystem låter pinsamt dåligt, förstår inte varför eftersom 9-5 AS2/3 låter så mycket bättre..
    har dock upplevt att cd-ljudet håller betydligt högre klass jämfört med radioljudet
    i 9-5an är det nästan samma ljudkvalitet radio/cd.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    men den signal som 93t har lött fram är väl inte fullrange?

    matrix> hur skulle du göra för att få ut en fullrangesignal ur detta system?

    kan hålla med om att samtliga ng9-3 ljudsystem låter pinsamt dåligt, förstår inte varför eftersom 9-5 AS2/3 låter så mycket bättre..
    har dock upplevt att cd-ljudet håller betydligt högre klass jämfört med radioljudet
    i 9-5an är det nästan samma ljudkvalitet radio/cd.
    Jag har ingen aning om ifall det är en fullrangesignal, men det är inte helt otroligt. Tänker mig att delningen möjligen ligger i steget och inte från HU eftersom det nu sägs att det skiljer mellan olika system..

    Man får väl löda i och testa.. Har man inga test-instrument så får man väl koppla på ett par hörlurar på den ilödda lågnivåsignalen och lyssna hur det låter.

    Varför det låter sämre än tex. 9-5 är lite av en gåta för mig, men det kan vara så att man försökt kompensera för kupéns utsläckningar mm genom att programmera HU med en EQ kurva från fabrik. Det är lite långsökt, men det enda jag kan komma på nu. Det går ju att mäta fram om man får tag på en fullrange lågnivå och har en spektrumanalysator (jag sålde min för 2 år sedan tyvärr) - tex. Coustic RTA33..

    Har inte haft tid/ork/lust att gräva mer i det ännu..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Signalen jag tagit från AMP1 är inte fullrange, vet inte exakt hur signalen är skuren, men hursomhelst så funkar den perfekt för en sub.

  20. #20
    Jag har som sagt ett 300W system med Amp3 i bagaget.
    Har beställt en Basslink och 2 st 6x9:or (Infinity Kappa 693.7i) för att förbättra basen.
    Tänkte bara byta ut 6x9:orna och även koppla Basslinken på högnivåsidan från Amp3.
    Men eftersom Amp3 bara ger ut 20-90Hz så blir det kanske kaka på kaka ?
    Ska jag ha någon nytta av 6x9:orna så borde jag kanske plocka lågnivån från Amp2 under sätet och mata dem via ett externt slutsteg ?
    Detta för att få med lite "midbas" dvs. upp till 250Hz.
    Eller ska jag helt enkelt returnera 6x9:orna och nöja mig med Basslinken ?
    Snälla, kan ni råda mig ?
    PS. Jag har bytt ut alla 3,5:or och 4:or fram och bak.

Liknande ämnen

  1. Lågnivå 9-3SS AMP1 (ingångskänslighet)
    Av Mattssi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •