Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 121

Ämne: Löda in lågnivå på AMP1 NG9-3

  1. #41
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Vad jag förstår fungerar ECU som AMP1:an, optisk fiber till enheten och sedan efter DAC:en till en intern förstärkare och sedan till högtalaren.
    Så om man bara vet var så måste man kunna löda in sig i EHU precis som i AMP1:an

    Stoffe hade inte du ett eftermarknads steg till framsystemet, tog du högtalarkablarna till 4" i hatthyllan som insignal till det steget eller?
    Jag tog signalen från högtalarkablarna till 3,5" i panelen fram eftersom alla högtalarna är tidskompenserade och har separata EQ-kurvor. Dvs att ta signalen från 4" bak ger inte lika bra ljud som att göra på mitt sätt.

    Är för övrigt väldigt nöjd med ljudet nu.

    Mvh Stoffe

  2. #42
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Sorry! Jag trodde att du fortfarande pratade om signalen till det yttre steget.

    Så borde man kunna göra för att få ut signalen som går till det inbyggda steget. Som du säger, det gäller bara att hitta var.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119
    Jag har en 9-3 ss aero på g nu...

    vill ju slänga i lite ljud.

    Har läst igenom tråden, men finns det inget smidigare sätt att få ut lågnivå än att löda och koppla in sig på en massa lustiga sätt här och där.???

    Har haft 2st 9-3 aero av den gammla modellen där jag kopplade in mig med en adapter ifrån BRL på AS2 stereon. Finns det inget licknande till en t.ex Infotainment stereo att köpa någon stans???

    ///Micke

  4. #44
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av MR_M
    Jag har en 9-3 ss aero på g nu...

    vill ju slänga i lite ljud.

    Har läst igenom tråden, men finns det inget smidigare sätt att få ut lågnivå än att löda och koppla in sig på en massa lustiga sätt här och där.???

    Har haft 2st 9-3 aero av den gammla modellen där jag kopplade in mig med en adapter ifrån BRL på AS2 stereon. Finns det inget licknande till en t.ex Infotainment stereo att köpa någon stans???

    ///Micke
    Nej, har du läst igenom tråden borde du förstå att det inte finns någon adapter att köpa. Detta är alltså ett fiberbaserat ljudsystem (MOST-nät), vilket innebär att alla signaler går digitalt med ljus.
    Dina alternativ är 4:

    1. Strunta i att koppla i något externt slutsteg och använd Saabs egna uppgraderingar.
    2. Löda lågnivå under stolen.
    3. Ta högnivå från kablarna till dörrhögtalarna (alternativt till hatthyllehögtalarna, men det senare alternativet ger inte korrekt frekvensgång).
    4. Montera en vanlig huvudenhet, men du måste ändå ha kvar den som sitter där nu då viss information går via den.

    Tyvärr är det så här.

    Mvh Stoffe

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119
    [quote=Stoffe #2959]
    Citat Ursprungligen postat av "MR_M":2aua28bc
    Jag har en 9-3 ss aero på g nu...

    vill ju slänga i lite ljud.

    Har läst igenom tråden, men finns det inget smidigare sätt att få ut lågnivå än att löda och koppla in sig på en massa lustiga sätt här och där.???

    Har haft 2st 9-3 aero av den gammla modellen där jag kopplade in mig med en adapter ifrån BRL på AS2 stereon. Finns det inget licknande till en t.ex Infotainment stereo att köpa någon stans???

    ///Micke
    Nej, har du läst igenom tråden borde du förstå att det inte finns någon adapter att köpa. Detta är alltså ett fiberbaserat ljudsystem (MOST-nät), vilket innebär att alla signaler går digitalt med ljus.
    Dina alternativ är 4:

    1. Strunta i att koppla i något externt slutsteg och använd Saabs egna uppgraderingar.
    2. Löda lågnivå under stolen.
    3. Ta högnivå från kablarna till dörrhögtalarna (alternativt till hatthyllehögtalarna, men det senare alternativet ger inte korrekt frekvensgång).
    4. Montera en vanlig huvudenhet, men du måste ändå ha kvar den som sitter där nu då viss information går via den.

    Tyvärr är det så här.

    Mvh Stoffe[/quote:2aua28bc]

    Ok hade inte uppfattat det... Volvo kör väl samma sak nu förtiden.. Rätt kasst tycker jag...

    Såg på bilderna där killen löt fast kablarna. Är det bara 3st punkter klarar jag nog det då jag gått utbildning i ytmontering (kretskort). Men man skulle ju gärna villja ha det mer spec på bilderna med typ en pil vilken som ärh jord samt L eller R.

    Vart kan man köpa grejor till detta killen hade ju gjort det riktigt seriöst med riktiga honor och allt....

    ///Micke

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119

    Vart har du fäst jordningen?? Bara i plåten???

    Vart har du köpt "hon" adapterna??? Samt sladdar. och hur kopplar du dem???

    ///Micke

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119
    INGEN???

  8. #48
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av MR_M

    Vart har du fäst jordningen?? Bara i plåten???

    Vart har du köpt "hon" adapterna??? Samt sladdar. och hur kopplar du dem???

    ///Micke
    Du kan använda godset i plåten som jord. Jag köpte mina kontakter hos den lokala radiohandlaren, men det går ju också att beställa från Elfa.

    Mvh Stoffe

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av MR_M":270rsmwx][quote=93t]
    [url="http://web.telia.com/~u43305336/SS/AMP1%20005.jpg
    http://web.telia.com/~u43305336/SS/AMP1%20005.jpg[/url]

    Vart har du fäst jordningen?? Bara i plåten???

    Vart har du köpt "hon" adapterna??? Samt sladdar. och hur kopplar du dem???

    ///Micke
    Du kan använda godset i plåten som jord. Jag köpte mina kontakter hos den lokala radiohandlaren, men det går ju också att beställa från Elfa.

    Mvh Stoffe[/quote:270rsmwx]

    Tack ska du ha Får nog bli en sådan installation framöver.. Ser ju inte allt flr svårt ut ....hehe

    En fråga till vad heter sådana kontakter (fack) språk elfa är en djungel såg jag

    ///Micke

  10. #50
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    RCA honor för chassimontering skulle jag gissa dom kallas.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    RCA honor för chassimontering skulle jag gissa dom kallas.
    Ibland är man fan dum i huvudet

    Vilken area på kabel har du kört med?? Den ser ju inte ut att vara så fet som en vanlig lågnivåkabel...


    ///Micke

  12. #52
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    [quote=MR_M]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":1xs4euad
    RCA honor för chassimontering skulle jag gissa dom kallas.
    Ibland är man fan dum i huvudet

    Vilken area på kabel har du kört med?? Den ser ju inte ut att vara så fet som en vanlig lågnivåkabel...


    ///Micke[/quote:1xs4euad]Tog bara något tunt skit jag hittade i en låda hemma. Är inte så stor plats att löda på benen till ICn direkt.

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119
    [quote=Stoffe #2959][quote="MR_M":2etvc483]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":2etvc483
    RCA honor för chassimontering skulle jag gissa dom kallas.
    Ibland är man fan dum i huvudet

    Vilken area på kabel har du kört med?? Den ser ju inte ut att vara så fet som en vanlig lågnivåkabel...


    ///Micke[/quote:2etvc483]Tog bara något tunt skit jag hittade i en låda hemma. Är inte så stor plats att löda på benen till ICn direkt.[/quote:2etvc483]

    OK... får väl göra det samma. Men man vill ju ändå ha bra Kvalité när man ändå fixar skiten....


    ///Micke

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    Tja, läste lite å blev sugen så nu har jag oxå varit inne å lött i steget, vackert som bara den blev det Men var ifrån kan jag ta remoten?? Någon som vet?

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Du kan ta den från lämlig säkring i elcentralen i bagaget tex elvärme till stolarna.

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Gör ett återlyft av en tidigare lyft tråd.. Har läst igenom FAQ och denna tråd ett par tre fyra ggr nu utan att ha fått bukt på mina funderingar. Har 300W-systemet (alltså med navi och 6x9or osv) i min SS -04 och är på jakt efter lite fylligare ljud.

    Fråga 1. Hur fungerar det om jag sätter in mina tidigare inköpta Infinity Reference koaxer i bilen? Syftar på att de ligger på 4ohm, istället för standard 2ohm(?). Kommer jag att förlora mkt? Ska jag satsa på deras Kappa-serie istället med 3,5" resp. 4"? Edit, strunta i denna korkade fråga.. tänkte inte klart innan jag skrev.

    Fråga 2. I och med att jag har amp2 i skuffen så driver inte amp1 riktig lowrange, vilket medför förlorad frekvens upp till 80Hz. Är detta något man märker av som vanlig dödlig? Man vill ju inte tappa all ljup-bas..

    Fråga 3. Om nu det tappade frekvensomfånget medför tydliga/klart märkbara "förluster" av ljup bas, hur gör jag då? Går det att löda in lågnivå på samma sätt i Amp2?

    Hoppas någon kunnig kan ge mig klara besked. Systemet jag tänkt använda består i en 12" samt original och Infinity koaxer.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  17. #57
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Du kan ju använda en lågnivåadapter och ta signalen som går till 6x9 i hatthyllan. Då får du bra bassignal.

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Du kan ju använda en lågnivåadapter och ta signalen som går till 6x9 i hatthyllan. Då får du bra bassignal.
    Ok, kan jag modifiera denna som jag hade i min 9-5'a så att det passar?

    Berätta gärna vilka kablar jag ska knipsa.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  19. #59
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    [quote=Murre R]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":2vqbfi81
    Du kan ju använda en lågnivåadapter och ta signalen som går till 6x9 i hatthyllan. Då får du bra bassignal.
    Ok, kan jag modifiera denna som jag hade i min 9-5'a så att det passar?

    Berätta gärna vilka kablar jag ska knipsa.[/quote:2vqbfi81]Nej nej, det går INTE att använda samma grejor. Det är ju fibernätverk i SSen så det är som sagt inte alls samma. Du får köpa en lågnivåadapter. Räcker att skarva på dig på kablarna som går till 6x9" i hatthyllan med adapter för att få ut lågnivå.

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    [quote=Stoffe #2959][quote="Murre R":48qie885]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":48qie885
    Du kan ju använda en lågnivåadapter och ta signalen som går till 6x9 i hatthyllan. Då får du bra bassignal.
    Ok, kan jag modifiera denna som jag hade i min 9-5'a så att det passar?

    Berätta gärna vilka kablar jag ska knipsa.[/quote:48qie885]Nej nej, det går INTE att använda samma grejor. Det är ju fibernätverk i SSen så det är som sagt inte alls samma. Du får köpa en lågnivåadapter. Räcker att skarva på dig på kablarna som går till 6x9" i hatthyllan med adapter för att få ut lågnivå.[/quote:48qie885]

    sitter det inte en galvanisk isolator i Saab 3 som han hade i sin 9-5?
    Om så är fallet varför skulle han inte inte bara knipsa bort isokontakten och sätta på den på högtalarkabeln isf ?

Liknande ämnen

  1. Lågnivå 9-3SS AMP1 (ingångskänslighet)
    Av Mattssi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •