Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 121

Ämne: Löda in lågnivå på AMP1 NG9-3

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av MagNil
    Jag har som sagt ett 300W system med Amp3 i bagaget.
    Har beställt en Basslink och 2 st 6x9:or (Infinity Kappa 693.7i) för att förbättra basen.
    Tänkte bara byta ut 6x9:orna och även koppla Basslinken på högnivåsidan från Amp3.
    Men eftersom Amp3 bara ger ut 20-90Hz så blir det kanske kaka på kaka ?
    Ska jag ha någon nytta av 6x9:orna så borde jag kanske plocka lågnivån från Amp2 under sätet och mata dem via ett externt slutsteg ?
    Detta för att få med lite "midbas" dvs. upp till 250Hz.
    Eller ska jag helt enkelt returnera 6x9:orna och nöja mig med Basslinken ?
    Snälla, kan ni råda mig ?
    PS. Jag har bytt ut alla 3,5:or och 4:or fram och bak.
    hej!
    jag hade nog returnerat både basslinken och 6x9orna och monterat ett strömstarkt steg (tex rockford el genesis) och en 12" alt 10" i sluten låda vänd bakåt. basslinken är annars en klockren produkt som täcker de flesta individers behov, det handlar mer om vad du vill ha för kvantitet och hur långt ner det ska spela.

    detta förutsatt att 4"arna du monterat bak är av så pass god kvalité att de orkar återge övre register naturtroget.

  2. #22
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag lyfter här med lite nya funderingar.
    Är det verkligen INGEN som vet hur man ska få en REN lågnivåsignal ut från stereon i SSen till externa slutsteg? Visst är det bussteknik till stereon, men någonstans MÅSTE signalerna finnas analogt?!

    Om det nu skulle skita sig med lågnivåplanerna, är man tvungen att använda en galvanisk hög/lågnivå-adapter, eller funkar det att koppla högnivå direkt i stegen (som i mitt fall har högnivåingångar)?

    Mvh Stoffe

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    125
    Har alla "nyare" saab 9000 förstärkare funderar på om 95:a kanske har det saab 9000 2,3T

    Mvh Daniel
    Saab 9000 Aero "wohoo äntligen!" <---- Såld
    Landsvägskryssaren 9-5 Aero 04 <------Nuvarande

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    125
    ingen som vet?
    Saab 9000 Aero "wohoo äntligen!" <---- Såld
    Landsvägskryssaren 9-5 Aero 04 <------Nuvarande

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Om det nu skulle skita sig med lågnivåplanerna, är man tvungen att använda en galvanisk hög/lågnivå-adapter, eller funkar det att koppla högnivå direkt i stegen (som i mitt fall har högnivåingångar)?

    Mvh Stoffe
    Jag har kopplat in högnivå direkt till mitt steg utan några omvandlare. Sen att det i mitt fall låter skit för att slutsteget inte orkar driva högtalarna, eller att strömmen inte räcker är en annan sak... När jag vrider balance kontrollen så att endast en av 6x9 högtalarna låter så spelar de på bra, vad tyder det på?

    Någon som vet hur stort steg original kablage klarar i skuffen? Jag använder kablarna som i vanliga fall används till 300W systemet i skuffen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Om det nu skulle skita sig med lågnivåplanerna, är man tvungen att använda en galvanisk hög/lågnivå-adapter, eller funkar det att koppla högnivå direkt i stegen (som i mitt fall har högnivåingångar)?

    Mvh Stoffe
    Jag har kopplat in högnivå direkt till mitt steg utan några omvandlare. Sen att det i mitt fall låter skit för att slutsteget inte orkar driva högtalarna, eller att strömmen inte räcker är en annan sak... När jag vrider balance kontrollen så att endast en av 6x9 högtalarna låter så spelar de på bra, vad tyder det på?

    Någon som vet hur stort steg original kablage klarar i skuffen? Jag använder kablarna som i vanliga fall används till 300W systemet i skuffen.

    Kruxet är ju att det inte finns några högtalare i bilen som körs på ren signal, alla högnivåsignaler är skrurna på ett eller annat sätt..

  7. #27
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Någon som vet hur stort steg original kablage klarar i skuffen? Jag använder kablarna som i vanliga fall används till 300W systemet i skuffen.
    Jag skulle inte ens försöka köra ett billigt steg på 2x50 watt på originalkablaget, men så är jag kanske lite väl stereoskadad sen alla dB-tävlingarna för 7 år sen.

    Tyckte jag snålade när jag köpte 35 kvadrats till mina steg. Får hoppas jag slipper dra en ny.

    Mvh Stoffe

  8. #28
    Om man nu inte vill/kan/vågar löda lågnivå i AMP1, som kanske är den bästa lösningen hittills, var skulle man då koppla en hög-lågnivåadapter nånstans?

    Nämnas kan att det ska användas till ett monoblock som skall driva en baslåda...

    mvh

    freddan

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    172
    Nu när jag fått min kärra så är det tänkt att jag ska börja bygga lite ljud.

    Dessa problem som ni alla pratar om här gällande lågnivåkablar hit och dit finns det en väldigt bra lösning på.

    Nämligen en ljudprocessor från Rockford Fosgate som gör om alla högnivåsignaler (alltså man sätter in alla högtalarkablar i bilen till denna) till lågnivå så du får ut 3st lågnivåutgångar. Front, Rear och Subwoofer.

    Enklare än så blir det inte. Skall testa denna i min bil så fort jag kan och återkommer med resultatet. Värt att nämnas är att den kostar ca. 5000kr.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Skapligt
    Värt att nämnas är att den kostar ca. 5000kr.
    Då gick det ju fetbort. Krånglar hellre med att löda lågnivå och köpa separata högnivå->lågnivå-adaptrar. Men dom med feeet plånbok tackar nog för tipset
    9-3 SC 1.9TiD -08

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    172
    Glömde också säga att du har riktigt bra inställningsmöjligheter med denna lilla apparat. Koppla din handdator med Palm OS via Bluetooth till denna apparat och du har riktigt bra inställningsmöjligheter.

    Tidskomp, Separata Eq-kurvor för samtliga högtalare (32band per fronthögtalare, 27band för Subwoofer m.m)

    Riktigt bra grej alltså.

    Kommer fullständiga rapporter så fort jag fått in den m.m.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Skapligt
    Glömde också säga att du har riktigt bra inställningsmöjligheter med denna lilla apparat. Koppla din handdator med Palm OS via Bluetooth till denna apparat och du har riktigt bra inställningsmöjligheter.

    Tidskomp, Separata Eq-kurvor för samtliga högtalare (32band per fronthögtalare, 27band för Subwoofer m.m)

    Riktigt bra grej alltså.

    Kommer fullständiga rapporter så fort jag fått in den m.m.
    Då börjar vi snacka. Undrar vad som är bäst, lägga 5.000:- extra på bättre högtalare och slutsteg eller en sån där ljudprocessor? Vad tror ni som har koll?
    9-3 SC 1.9TiD -08

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av Skapligt
    Nu när jag fått min kärra så är det tänkt att jag ska börja bygga lite ljud.

    Dessa problem som ni alla pratar om här gällande lågnivåkablar hit och dit finns det en väldigt bra lösning på.

    Nämligen en ljudprocessor från Rockford Fosgate som gör om alla högnivåsignaler (alltså man sätter in alla högtalarkablar i bilen till denna) till lågnivå så du får ut 3st lågnivåutgångar. Front, Rear och Subwoofer.

    Enklare än så blir det inte. Skall testa denna i min bil så fort jag kan och återkommer med resultatet. Värt att nämnas är att den kostar ca. 5000kr.

    Problemet kvarstår dock, inga högnivåsignaler i SS är fullrange utan är skurna på ett eller annat sätt ..

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av Skapligt
    Nu när jag fått min kärra så är det tänkt att jag ska börja bygga lite ljud.

    Dessa problem som ni alla pratar om här gällande lågnivåkablar hit och dit finns det en väldigt bra lösning på.

    Nämligen en ljudprocessor från Rockford Fosgate som gör om alla högnivåsignaler (alltså man sätter in alla högtalarkablar i bilen till denna) till lågnivå så du får ut 3st lågnivåutgångar. Front, Rear och Subwoofer.

    Enklare än så blir det inte. Skall testa denna i min bil så fort jag kan och återkommer med resultatet. Värt att nämnas är att den kostar ca. 5000kr.
    Jo, men frågan är då om dom är skurna före slutsteget under förarsätet eller efter.

    Är dom skurna efter slutsteget så går det ju att kapa kablarna före så är det problemet borta.

    Det där kommer jag lösa i alla fall så fort jag vet vart dom är skurna.

    Skall kolla upp det under morgondagen. Återkommer.
    Problemet kvarstår dock, inga högnivåsignaler i SS är fullrange utan är skurna på ett eller annat sätt ..

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Mattssi
    Citat Ursprungligen postat av Skapligt
    Glömde också säga att du har riktigt bra inställningsmöjligheter med denna lilla apparat. Koppla din handdator med Palm OS via Bluetooth till denna apparat och du har riktigt bra inställningsmöjligheter.

    Tidskomp, Separata Eq-kurvor för samtliga högtalare (32band per fronthögtalare, 27band för Subwoofer m.m)

    Riktigt bra grej alltså.

    Kommer fullständiga rapporter så fort jag fått in den m.m.
    Då börjar vi snacka. Undrar vad som är bäst, lägga 5.000:- extra på bättre högtalare och slutsteg eller en sån där ljudprocessor? Vad tror ni som har koll?
    Köper du en ljudprocessor så påverkar ju inte det ljudet speciellt mycket i dagsläget utan då måste du komplettera med slutsteg och andra högtalare om du vill höra någon skillnad. Att bara sätta in en processor gör tyvärr inte så mycket mer än att du KAN sätta in slutsteg och göra alla inställningar via processorn.

    Men visst, ska man inte satsa allt för mycket på ljud utan bara vill ha lite bättre så är det nog en billigare lösning att köpa slutsteg och nån högtalare och sen börja fippla med att löda dit lågnivå m.m som du kan köra på.

    För mig som kommer bygga en ganska seriös (och dyr) anläggning så anser jag att jag behöver en processor. Mycket för tidskomp och alla inställningsmöjligheter.

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Är inte med på resonemanget riktigt, vad menar du med före och efter?

    Högnivå får du ju bara UT från en förstärkare, i fallet med AMP1 och AMP2 har du ju optisk "lågnivå" insignal, den tappar man nog inte in på i en handvändning är jag rädd..

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    172
    Själva syftet med denna processor är att du kapar alla högtalarkablar i bilen och kör in dom i processorn, den omvandlar sedan detta till 3 lågnivåutgångar som du sedan ansluter till slutsteg. Är du med?

    Bifogar en länk så får du se.

    http://www.rockfordfosgate.com/produ...7&locale=en_US

    Där kan du läsa mer hur den funkar

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Om det är så som Stoffe skriver i sin FAQ tråd så borde det fungera som många säger att löda på sig fån AMP1 till en sub om AMP1 skickar ut signal mellan 40-800Hz

    Men denna signal kan ju inte duga för att driva ett framsystem.
    Så är den enda lösning på detta att löda in sig på EHU??

  19. #39
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Finns ingenstans att löda in sig på EHU:n eftersom det är fiberbuss.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Vad jag förstår fungerar ECU som AMP1:an, optisk fiber till enheten och sedan efter DAC:en till en intern förstärkare och sedan till högtalaren.
    Så om man bara vet var så måste man kunna löda in sig i EHU precis som i AMP1:an

    Stoffe hade inte du ett eftermarknads steg till framsystemet, tog du högtalarkablarna till 4" i hatthyllan som insignal till det steget eller?

Liknande ämnen

  1. Lågnivå 9-3SS AMP1 (ingångskänslighet)
    Av Mattssi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •