Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 6CD in dash växlare i SS, problem vid kyla.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    6CD in dash växlare i SS, problem vid kyla.

    Någon mer än jag som blir fruktansvärt irriterad över att CDX6 växlaren inte kan läsa skivor så fort tempen sjunker under nollan, skivorna klipper och hoppar, men när man fått upp kupévärmen funkar den bra igen.

    Nån mer än jag som har problem med detta?

    Finns det nån lösning?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Nä, aldrig märkt det. Just cd-cpelaren är den enda del av min stereo som faktiskt funkat som den ska. Min bil är inne på service idag för att försöka få ordning på en glappande radio-funktion.

  3. #3
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Var en del problem med det i min förra SS.
    Det sägs ju att hembrända skivor ger ökat slitage på cd-spelare. Om jag minns rätt så uppkom eller i vart fall ökade problemen efter att jag börjat använda hembrända skivor i bilen.
    Det kanske har något samband.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Orsaker:
    1. CD-r - sämre läs yta = känsligare.
    2. Kyla + värme = kan ge imma på skivorna (+ 1 = än värre )
    3. Kyla + värme = kan ge imma på laserlinsen (+ 1 + 2 = än värre )
    4.försämrad mekanisk rörelse vid kyla

    Min är likadan, väldigt känslig vid kyla. Dock kör jag med CD-r och det märks stor skillnad mellan olika fabrikat.
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Hörde nån som fick sin utbytt med gott reslutat, men jag menar hur kommer man ifrån imma?

    Men å andra sidan så funkar ju cd-n i de flesta andra bilar i kyla, så lite ska man väl kunna begära?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Vilka märken använder ni på skivor. Påverkar bränningshastigheten läsbarheten i skivan?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Har hört folk som fått sin växlare utbytt på garantin och då har den funkat sen..

    Hur bra koll har Saab vad deras bilar är utrustade med?, har ju eftermonterat min CDX6, kan man ändå begära att få den utbytt på nybilsgarantin?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    De facto verkar gamla systemet med växlaren i bakluckan vara bättre. Indaschen e mer "öppen" i sin konstruktion och all annan fukt i kupén lägger sig lite här och där. När de e -10 eller mer segar sig frugans original enkelcd oxå. Inget att göra åt.
    Som den familj rockfanatiker vi är, finns det iaf 2 riktigt bra radiokanaler i länet. Som en del tycker;" fan konkurrerar t.o.m ut cd-spelaren ". Så vi använder inte den så ofta. Bara när älsklingen får sina återkommande Whitney Houston-återfall. Skåpet har bakmonterad växlare. Guns ´n Roses, Judas, Metallica och Iron Maiden e den fylld med f.n. Skönt å ha då man ibland hamnar utanför täckningsområdet på mina favvokanaler.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    582
    Jag har samma problem med min... Jag tror, som sagts, att det beror på temepraturväxlingarna i bilen, kyla vs. värme. Det uppstår imma/fukt på skivan. När kupén blivit varm och ev. fukt torkat upp så funkar den felfritt igen... Jag har hittills bara haft problemet vintertid, vilket borde tala för att det just e temperaturväxlingarna som e problemet? Irriterande e det hursomhelst!

    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har hört folk som fått sin växlare utbytt på garantin och då har den funkat sen..

    Hur bra koll har Saab vad deras bilar är utrustade med?, har ju eftermonterat min CDX6, kan man ändå begära att få den utbytt på nybilsgarantin?
    Saab Sverige som handlägger garantier har stenkoll på utrustningen i varje bil, godkänner ej garanti på en pryl som ej stämmer med utrustningen på bilen.

    Men du har väl kvitto på växlaren och det är ju 2 års garanti även då.
    För du försöker väl inte "blåsa" SAAB på något som det ej är garanti på?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har hört folk som fått sin växlare utbytt på garantin och då har den funkat sen..

    Hur bra koll har Saab vad deras bilar är utrustade med?, har ju eftermonterat min CDX6, kan man ändå begära att få den utbytt på nybilsgarantin?
    Saab Sverige som handlägger garantier har stenkoll på utrustningen i varje bil, godkänner ej garanti på en pryl som ej stämmer med utrustningen på bilen.

    Men du har väl kvitto på växlaren och det är ju 2 års garanti även då.
    För du försöker väl inte "blåsa" SAAB på något som det ej är garanti på?

    Nej jag köpte ju växlaren begagnad så på den är det ingen garanti, men man kan tycka att den borde fungera precis som min förra CD1 som hade precis samma problem, så om de byter en CD1 eller en CDX6 borde spela mindre roll .. grejerna ska ju funka.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Ny köpte du ju växlaren begagnad men hade du köpt den ny av Saab-handlaren (eller haft kvittot kvar från den som gjorde det) så gäller 2 års garanti mot fel även på växlaren. Precis som på bilen.
    Fredrik J

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Jag fick min bytt på nybilsgarantin och har inte haft några som helst problem senaste året
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

Liknande ämnen

  1. Värme/kyla-problem i kupé. 9000cs '92
    Av helvetes i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 14:07
  2. in-dash i 900ng
    Av porsche944 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •