Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Varning om en 9-3 Aero i malmö som sägs vara ett fynd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    11

    Varning om en 9-3 Aero i malmö som sägs vara ett fynd

    Hej!

    Jag va och kollade på denna bilen http://www.blocket.se/vi/7572933.htm?ca=18_s

    Det va december förra året. Åkte ca 80 mil totalt för att titta på den.

    Som det står i annonsen så bör bilen verkligen ses!

    Pratade flera gånger samt hade mycket kontakt via mail med killen som säljer bilen och fråga om skick flera gånger eftersom jag inte ville åka 80 mil i onödan. Och det va ju inge fel på bilen enligt honom.

    När jag kom ner o kollade på bilen så var fronten spräckt på två ställen, ena blinkersglaset va spräckt, buckla i en bakdörr, skrapmärken på flera ställen på bakre kofångaren samt 1 eller 2 på den främre. Skinnet på förarstolen totalt nernött på en yta av ca 8x8cm, bältesvarnarlampan var intryckt i panelen. Bilen var i allmänt dåligt skick inuti.

    Alla servicar är gjorda men den ena är missad med flera hundra mil så ingen förlängd motorgaranti gäller.

    Skriver detta för att folk ska slippa va med om samma sak som mig.

    Ha det gott!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till Allmänt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Finns inte säljaren till den bilen här på forumet?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516
    Posted: Fri Mar 17, 2006 08:15 Post subject:

    --------------------------------------------------------------------------------

    Finns inte säljaren till den bilen här på forumet?
    Jo jag tror det, känner igen bilen på nåt sätt i alla fall.
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy2626
    Posted: Fri Mar 17, 2006 08:15 Post subject:

    --------------------------------------------------------------------------------

    Finns inte säljaren till den bilen här på forumet?
    Jo jag tror det, känner igen bilen på nåt sätt i alla fall.
    Vet vem användaren är nu, har för att han varit/är moderator här men ja kan ha fel...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    257
    Vad var priset på bilen då?

    Skicket kan vara sämre på en bil men där efter ett pris

    Tycker inte alls om när folk ska prata skit om andra bilar som är på annons för vi alla har en olika upfatning.

    Inte för jag tror att du har det men vissa är extremt gnälliga och tänker inte på att bilen är 6år gammal.

    Simon

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Lägg till fel färg på kjolpaket till listan.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Calsonic
    Vad var priset på bilen då?

    Skicket kan vara sämre på en bil men där efter ett pris
    Håller med.

    Svårt att klaga på skicket utan att veta priset. Finns väl många här som kör runt med sunkigare bilar....
    Fredrik J

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    193
    Alltså den är 6 år gammal, grejerna du skrev är ju "skitsaker" enligt mig.
    "Jag tittade in å inuti satt en inuit å tittade ut"

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Jo, men åker någon 80 mil får man ju säga allt!
    Väldigt dåligt.
    Har man undanhållt info en gång kan man göra det igen.
    Sen om det kan tyckas vara småsaker kan du diskuteras, men dom påverkar ju vekligen och bör därför nämnas.. speciellt om man åker 80mil
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    att inte berätta sånt när någon ska åka så mycket som 80 mil tycker jag ju är lite dumt.. det är dumt i vilket fall men lite medkänsla måste man ju ha. man lär ju inte dirket få någon positiv inställning till bilen... sedan så kan den ju ha varit tokbillig också och då får man ju ränka med lite skavanker och sånt...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Va med om nått liknade dock bara 60 mil...man blir så jävla less och arg.

    Bättre å va ärlig från början..står ju att blien är i fint sick?
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Exakt...
    Skall man sälja en bil bör man om möjligt upplysa köparna via telefon eller annonsen i vilket skick bilen är i...

    ¤ Säljaren i detta fallet har inte upplyst om att bilen är importerad!
    ¤ Säljaren har via samtal på telefon uppgivit att bilen är i betydligt bättre skick än vad den är i. Lögn?!

    Om man utgår i från skicket och miltalet kan man på goda grunder säga att bristerna "INTE" ÄR NÅGRA SKITSAKER som någon annan påstod...
    Det är högst anmärkningsvärt att bilen är i det skicket efter endast 8000 mil. Det visar också hur ägaren har skött bilen i övrigt. (Och enligt trådskaparen var inredningen i dåligt skick och förarstolen sliten... Finns ju en liten risk att någon, inte nödvändigtvis säljaren har fifflat med mätarställningen.)

    JAG TYCKER ALLA GÅNGER MAN KAN GÅ UT OCH VARNA DÅ DET FINNS MYCKET GODA GRUNDER FÖR DETTA...!!!
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Jorm
    Alltså den är 6 år gammal, grejerna du skrev är ju "skitsaker" enligt mig.

    Shit... då borde min som är 8 år vara ett riktigt jävla lik.. en stor surhög helt enkelt.. men min har ingen av dom bristerna som nämnts här....

    Vad är det för åsikt liksom...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Jorm
    Alltså den är 6 år gammal, grejerna du skrev är ju "skitsaker" enligt mig.
    Uhm.. Jag har två '00or, en 9-3 och en 9-5. Kolla signaturen. Ingenting av ovanstående nämnda felaktigheter finns, inte ens smårepor förutom vissa enstaka stenskott framtill.

    Skulle jag köpa en begagnad bil så skulle dessa "skitsaker" innebära jag köpte bilen till ett väldigt väldigt lågt pris, detta eftersom jag garanterat skulle vilja åtgärda dem - och det är inte gratis.

    Frågan är då - skulle jag inte hellre leta efter ett annat objekt? Garanterat.

    Grejen här är dock "myglet" som beskrivs, nämligen att en potentiell köpare har åkt 80 mil för att titta på bilen som enligt säljaren ska vara i fint skick och dessutom "fullservad med servicebok". Fullservad med servicebok innebär för mig att servicen har skötts korrekt, och således att motorgarantin ska gälla. Att efter en resa på 80 mil upptäcka att så inte är fallet ... å, jösses vad jag skulle ha varit arg.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Jorm
    Alltså den är 6 år gammal, grejerna du skrev är ju "skitsaker" enligt mig.
    Uhm.. Jag har två '00or, en 9-3 och en 9-5. Kolla signaturen. Ingenting av ovanstående nämnda felaktigheter finns, inte ens smårepor förutom vissa enstaka stenskott framtill.

    Skulle jag köpa en begagnad bil så skulle dessa "skitsaker" innebära jag köpte bilen till ett väldigt väldigt lågt pris, detta eftersom jag garanterat skulle vilja åtgärda dem - och det är inte gratis.

    Frågan är då - skulle jag inte hellre leta efter ett annat objekt? Garanterat.

    Grejen här är dock "myglet" som beskrivs, nämligen att en potentiell köpare har åkt 80 mil för att titta på bilen som enligt säljaren ska vara i fint skick och dessutom "fullservad med servicebok". Fullservad med servicebok innebär för mig att servicen har skötts korrekt, och således att motorgarantin ska gälla. Att efter en resa på 80 mil upptäcka att så inte är fallet ... å, jösses vad jag skulle ha varit arg.

    Arg är väl bara förnamnet,som sagt åkte en bit för att kolla på en 9k aero innan ajg köpte min,och bilen va helt annorlunda gentom va säljaren påstod...att sitta och va grinig/arg i flera tim efteråt och inse att resan kosta dryga 1000lappen för att nån ljugit mig upp i ansiktet, nej tacl. bra att trådskapren gått ut och varnat.

    PGA just en sån här tråd blev jag varnad ang en 9k aero som nån här på stcs redan hade varit och kollat på,mao efter hans PM kunde jag sålla bort den.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    Eftersom det är min bil så ska ni få den RÄTTA faktan!!

    1. Jag försöker inte lura någon , jag upplyser om det jag vet om bilen när dom frågar .

    2. skicket i bilen är bra ,det är en liten skylt som ska sitta ovanför stereon som trillat ner när jag kopplat bort slutsteg och som jag inte hittat. kostar ca 10 :- på Saab

    3. förarsätet har som sagt ett ställe som är slitet på en liten bit , se bild

    http://img123.imageshack.us/my.php?imag ... 7291tp.jpg

    4.När jag pratade med Efraimbarkbit så sa jag att där var lite och fixas på bilen så att han kört 80 mil i onödan är ren lögn !! sen att han tycker att det är mycket är hans sak men för det priset han skulle få den för så är den ett Fynd .

    5. blinkersen är en skit sak att byta

    6. bucklan i dörren är sten skott som ska fixas av försäkringsbolaget.

    7. Ang servicarna så enligt Efraimbarkbit så har jag inte motorgaranti Men i mars/april så byte Saab avgassystemt gratis till mig

    8. Det Efraimbarkbit inte heller berättat är att där nya bromsksivor och klossar , nytt avgassystem hela vägen , att jag har bytat olja och filter ungefär 500 mil mellan ordinarie service.

    9. Enda skälet att vi säljer bilen är pga husköp!

    10.
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Lägg till fel färg på kjolpaket till listan.
    Om det är så att det är fel färg så är det förra ägaren som gjort det för att det är han fått den lackad , och om det är fel färg så är även detta nytt för mig. Sen har inte Johan W inte sett bilen i verklighet


    11.
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93

    ¤ Säljaren i detta fallet har inte upplyst om att bilen är importerad!
    ¤ Säljaren har via samtal på telefon uppgivit att bilen är i betydligt bättre skick än vad den är i.

    För det första så får man fråga om den är import eller Sv såld , sen så har jag skrivit 21 punkter om bilen i annonsen , ska man skriva en hel j*vla bok om bilen för att man ska sälja den. Att jag tycker att den är i bra skick i övrigt är min uppfattning , Bilen är 6år gammal inte ny och det vet förhoppningsvis alla dom som kan läsa en annons.


    Efraimbarkbit ,varför står inte ditt riktiga namn? det är ditt första inlägg här på forumet!!


    Sen till er som inte har alla fakta så knip igen ....
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Varför står det då "Fullservad med servicebok" i annonsen om det nu inte är så?

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    är full servad på Saab verkstad vad jag vet , vad menar du ? föklara bättre
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Jag bryr mig inte om annonsen/försäljningen som sådan, men jag undrar vad du menar med punkten om motorgaranti och byte avgassystem.

    Vad har bytet av avgassystem med motorgarantin att göra?

Liknande ämnen

  1. Dagens fynd
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-09-26, 12:31
  2. VARNING! Kraftigare eftermarknadspumpar i våra saabar..
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-11-15, 02:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •