Visa resultat för omröstning: Vad passar bäst fram givet fakta i första inlägget?

Antal röster
10. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Original fast slitsade skivor och bättre belägg än original.

    1 10,00%
  • Aero original med slitsade skivor

    2 20,00%
  • Aero med slitsade skivor och bättre belägg än original

    7 70,00%
  • Brembokitet från Speedparts

    0 0%
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uppgradering bromsar 9-5 2.0t M98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1

    Uppgradering bromsar 9-5 2.0t M98

    Har en 9-5 sedan med en 2.0t motor som i framtiden kommer bli iaf lite starkare än original.

    Bilen kommer dessutom innan sommaren få en dragkrok och tjäna som dragbil åt en stor husvagn i sommar. Troligtvis kommer den få dra tungt fler gånger...

    I dagsläget är jag inte nöjd med originalbromsarna utan vill ha bättre bromsverkan. Har motorväg (110km/h om man kör lagligt) med ett par nedbromsningar till 50/70km/h vid av- och på-farter på väg till och från jobbet. Dessutom blir det en hel del körningar på mindre vägar med mycket vilt både dag- och nattetid.

    Har tittat en del på Speedparts uppgraderingskit med brembo 4-kolvs ok och 314mm skiva men undrar vilka saaboriginalfälgar som passar till kitet.
    Att det måste vara mer än 25mm från originaloket och ut till ekrarna vet jag då oket är bredare men vad är minsta tumstorleken? dvs innerdiametern.

    Dessutom blev jag rådd till att även titta på aerons bromsar då dessa är lite större skivor på.

    Ett krav är att jag ska slippa byta bromsar när jag slänger på mina dubbade vinterdäck som helst inte är allt för dyra. Vill helst klara mig 16 på vinterdäcken, klarar man det med kitet från Speedparts?

    En annan fundering är vad man sätter i bak? Kommer iaf att byta till slitsade men bör man byta ok och/eller belägg också? Finns det ngt alt som gör att man slipper trumbroms i bak för handbromsen?

    Kostnaden för själv bromsdetaljerna är ett sekundärt bekymmer jämfört med kostnaden för vinterdäcken.

    Har ni några råd?

    Det är mycket jag undrar men om ni har ngt råd för ngn detalj är jag tacksam för det. Har tittat en del i det andra trådarna men nästan inga nämner minsta fälgdimensioner och vilka orgiginalfälgar som passar till vad.

    Mvh
    Björn

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 573
    aero orginal fram och aero 02- orginal bak kommer jag att köra på min och det räcker för vardaskörning om man nu inte skall åka mycket i bana då kankse det är önskvärt med andra belägg
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 438
    Min röst faller på 3:e alternativet.

    Att uppgradera mer än så utan att köra på bana är väl lite overkill.

    Jag kör själv en 9-5 Aero -02 med för närvarande originalbromsar som är lite halvslitna. Vid nästa byte så blir det bättre doningar. Troligtvis slitsade sportskivor runt om som är värmebehandlade samt bättre belägg. Skulle tro att jag satsar på Ferodo DS2500 fram och något annat bak, kanske Black Diamond, Tar-Ox eller liknande. Detta är nog en vettig uppgradering pris kontra bromsprestanda.

    Skulle jag haft råd så hade det varit trevligt med tex AP Racing 4-kolvsok fram med 330mm skivor.

    Lycka till!
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 438
    Om du vill ha en originalfälg som passar med Speedparts Brembo 4-kolvsok så passar 9-5 Aero -04/-05 fälgen som är 5-ekrad och 17". Tror även att alla 9-3 SS 17" passar. "Problemet" med detta kit är att det bygger ut i sidled. Därför passar tex inte 9-5 Aero -02/-03 fälgar.

    16" fälgar passar som regel inte med detta kittet. Möjligtvis med spacers som får ses som en nödlösning.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 757
    Hej !

    Som jag ser det finns det två varianter, antingen en "acceptabel o billig" eller en "löpa hela lina ut".

    a) Std. Aerobromsar, inga slitsningar eller annan skit.
    b) 330 mm skivor fram med rejäla bromskaliprar.

    Att montera 314 mm skivor med hel-å-hå kaliprar känns lite som att slänga pengar i sjön, visst, lär bli bättre, men nja...?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Som jag ser det finns det två varianter, antingen en "acceptabel o billig" eller en "löpa hela lina ut".

    a) Std. Aerobromsar, inga slitsningar eller annan skit.
    b) 330 mm skivor fram med rejäla bromskaliprar.

    Att montera 314 mm skivor med hel-å-hå kaliprar känns lite som att slänga pengar i sjön, visst, lär bli bättre, men nja...?
    Varför inte slittningar?

    Hade själv tänkt köpa "riktigta" bromsar ihop med slittsade skivor och bättre belägg men du menar det inte är bra alltså?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Köp ett par bättre belägg först kanske? Det skulle jag prova med iallafall, kanske något från Ferrodo, PFC, Pagid eller liknande?

    Känns lite dyrt (kanske onödigt?) att gå på Aerobromsar direkt. Prova med ett par kvalitetsbelägg innan iallafall.

    Angående slitsar så finns ju denna tråd... http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=124133
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. Uppgradering bromsar 9-5 04
    Av MrStcs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 17:25
  2. [LÖST] Uppgradering bromsar fram o bak OG9-5 -01 till Aero bromsar
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:56
  3. Uppgradering av bromsar 9-3SC
    Av Barra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 07:34
  4. Uppgradering bromsar og9-3
    Av Peppe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 23:56
  5. uppgradering av bromsar.
    Av wiellen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •