Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Turbotrycksmätaren på instrumentpanelen!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157

    Turbotrycksmätaren på instrumentpanelen!

    Hej
    Jag har lite problem med den interna Turbotryckspanelen, ofta när jag startar bilen så går den i mitten, sen som hänger den sig, rör sig bara pytte pytte lite fram eller tillbaka, 1 av 10 gr så fungerar den som vanligt.

    Vad kan detta bero på?

    Sen en annan fråga, vad har ni för tomgångsvarv ni som har ng900 turbo ?

    HA det bra gubbar.
    Saab ng900 SE 2.0T -97

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    682
    Tomgångvarvet ligger runt 1k rpm tror jag, ev lite lägre.

    mvh.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Slangen till mätaren läcker såklart.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157
    Hej
    Men hur kommer det sig att när motorn är varm, så vips fungerar den.
    Det är skumt, är det is i slangen eller?
    Saab ng900 SE 2.0T -97

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Njae.
    Om du nu har en 900ng, så är den mätaren elektrisk. Inte sant ?

    Vill minnas det iallafall. Så troligvis har du glappkontakt i den, eller liknande... *gissar vilt*
    Eller så är ditt instrument helt enkelt pajko.

    Angående tomgången: Skulle vilja säga att det beror på. Startar man bilen direkt på morgonen, så 1100-1200rpm. Stannar du vid ett rödlyse, 1100-1200rpm dem första 5-10 sekunderna. Sen sjunker den till strax under 1000rpm.
    Så mellan 950-1150 rpm då ? *tycker*

    //Mike.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157
    Var kan den lilla kontakten sitta någonstans då?
    Saab ng900 SE 2.0T -97

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Njae.
    Om du nu har en 900ng, så är den mätaren elektrisk. Inte sant ?

    Vill minnas det iallafall. Så troligvis har du glappkontakt i den, eller liknande... *gissar vilt*
    Eller så är ditt instrument helt enkelt pajko.

    Angående tomgången: Skulle vilja säga att det beror på. Startar man bilen direkt på morgonen, så 1100-1200rpm. Stannar du vid ett rödlyse, 1100-1200rpm dem första 5-10 sekunderna. Sen sjunker den till strax under 1000rpm.
    Så mellan 950-1150 rpm då ? *tycker*

    //Mike.


    Håller med på det mesta jag...

    Elektriskt styrd mätare via T5. Inga slangar och jox, åtminstonde inte till mätaren. Förvisso kan väl nån slang under huven gått av, men då borde det ju resultera i att bilen går sunkigt också och inte bara en missvisande mätare. Dessutom borde ju mätaren då ställa sig på normalt atmosfäriskt tryck mellan vitt och gult och inte uppe på gult som jag förstod att nu var fallet?

    Därför benägen att tro på MagicMikes teori om strulande huvudinstrument... (Som inte är särskillt ovanligt.)

    Hur blir det om du t ex trycker på night panel då den dummar sig? stängs den av som den ska då eller? Eller om du kanske bankar lite lagom uppe på instrumentpanelen? kan ju som sagt va nått som glappar bara.

    ------

    Instruktionsboken säger 900rpm, men det är nog situationsberoende som MagicMike säger. Vid rödljus och kallstart är tomgången högre, åtminstonde på min bil också...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157
    Tack för snabba svar gubbar. Ska testa nightpanelen imorgon bitti, och kanske en och annan dunk

    Har ju haft en 9000 förut, då gick det ju en sladd dittan vetty. Men nu var det då väldiga modernligheter med T5
    Saab ng900 SE 2.0T -97

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av sondell
    Men nu var det då väldiga modernligheter med T5




    Lycka till med felsökandet och meddela oss vad du kommer fram till.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 177
    Ba fråga! E tomgången så hög som 900 rpm? Runt 800 ska mina va. Fast de kanske e lägre ställt på Automater.

    Efter byte av samtliga slangar funkar mätaren i ungarnas 9000 som den ska igen. Plus att tomgången e stabil. Verkar som den tomgångsmotor som finns på gamla 2,3-långmotorn e bättre än den va på min gamla 9000 2,3ltt från -95. Den fick ja smörja upp 2 ggr/år.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157
    Ja då har man felsökt då..
    När den hänger sig(står stilla) och jag trcyker på night mode, så går den ner till början av det gula för att sen gå till mitten av det gula då jag stänger av night mode.

    Kontentan borde ju vara glapp i kontakt eller? Detta är skumt då oftast jag haft motorvärmare på, då verkar det fungera mest. Finns det nån kontakt som man kanske kan smörja upp eller?

    på förhand
    Saab ng900 SE 2.0T -97

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av sondell
    Ja då har man felsökt då..
    När den hänger sig(står stilla) och jag trcyker på night mode, så går den ner till början av det gula för att sen gå till mitten av det gula då jag stänger av night mode.

    Kontentan borde ju vara glapp i kontakt eller? Detta är skumt då oftast jag haft motorvärmare på, då verkar det fungera mest. Finns det nån kontakt som man kanske kan smörja upp eller?

    på förhand

    Happ. Då måste det (?) nästan vara nån form av glapp. Eftersom mätaren ska gå till botten när du trycker på blackpanel så verkar ju nånting vara skumt med mätaren i alla fall.

    Antagligen sitter väl glappet inne i själva mätarhuset eller i elkontakten på baksidan av huvudinstrumentet.

    Tror inte smörja hjälper, utan det är väl någon kabel som fått brott på sig, någon lödning på nått kretskort som släppt, kontakten på baksidan, eller någonting liknande.

    Det skulle vara om det är så att det är kontakten på baksidan att det hjälper med lite kontaktspray, men annars är det nog nya mätare som gäller. (Alternativt att du öppnar huvudinstrumentet och kikar om du kan se nått fel i närheten av TT-mätaren.)

    Hittar du bara felet så går det nog att laga, men det brukar vara det som är det svåra.

    Du kan ju börja med att skruva ur mätaren och kolla kontakten på baksidan. Sen kan du ju alltid prova att öppna den och till exempel löda om de lödpunkter som ser krassliga ut på kretskortet eller titta om du hittar nått annat fel.

    Att skruva ur huvudinstrumentet är inte särskillt krångligt, men du måste bort med framsidan på instrumentpanelen för att få ut den. Låter som ett jätte-jobb, men så krångligt är det inte.

    Guide på hur man gör finns här:
    http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... insert.htm


    Instrumentet sitter sen bara med ett par skruvar.


    Får du inte till det så har kanske SDCC.se nån bättre begagnad panel du kan köpa.



    EDIT: Däremot tycker jag guiden gör det något onödigt krångligt. Du behöver inte ta bort underdelen på instrumentpanelen och handskfacket, utan plockar du bara ur en blindknapp så kan du få ut resten av knapparna också. Eller så tar du en skruvmejsel och bryter ut dem försiktigt (akta brytmärken på plasten). Efter att stereon är borta så får du lätt bort sidden, bältesvarningen och varningsblinkersen. Sen är det bara skruvarna kvar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Ba fråga! E tomgången så hög som 900 rpm? Runt 800 ska mina va. Fast de kanske e lägre ställt på Automater.
    Ingen aning om det skiljer mellan manuell eller automat.

    Såhär står det i instruktionsboken i alla fall:




    Så här stod min tomgång efter start och en kortare färd på uppskattningsvis 500 meter, idag. Tomgången är något högre precis vid kallstart och något lägre om den är uppvärmd och få stå en liten stund. Rätt eller inte vette fan, men så funkar min då iaf.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Belysning instrumentpanelen 93 SS -04
    Av Pestu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 23:16
  2. dekorera instrumentpanelen
    Av mpennala i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 23:20
  3. Nya 9-5, instrumentpanelen, kan man byta?
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •