Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rattknappar till icke SAAB-stereo.

  1. #1

    Rattknappar till icke SAAB-stereo.

    Har haft en 9-3 -00 i ett tre/fyra år och hela tiden funderat på om knapparna i ratten skulle kunna användas till att styra den Sony-radio som sitter i. Köpte för ett drygt år sedan en adapter från Autoleads i england som dom påstod kunde greja det men den visade sig vara helt värdelös med 0 funktion. Har sedan dess funderat på att konstruera en egen och nu har jag en fungerande prototyp klar som kopplas till joystick ingången på radion. Undrar nu om fler kan vara intresserade av en sån tingest?
    /hal

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Jag har gjort en liknande lösning fast för IR-sändning då vissa stereo saknar stöd för styrning via kabel.

    Men som vanligt blev det aldrig färdig produkt. (finns vell fortfarande en liten chans att den kan bli klar någon gång )

    Det jobbigaste är att den måste anpassas för den stereo/märke som man vill styra.
    Oftast är dom ju ganska snälla och låter en fjärr fungera till tex. alla Pioneer maskiner.

    Hur har du löst det hela?
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122
    Jag har en Panasonic CQ-C7301N, som jag gärna skulle vilja kunna styra med knapparna på ratten i min 9-5 -99! Jag la upp en tråd om detta för nån vecka sedan med ingen har svarat.....

    Ni kanske vet nått???
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Det finns en firma i USA som säljer fjärr-adapters. Nån modell jobbar med IR och någon med "kabel".

    Man kan då välja att programmera ratt-knapparna tydligen och det ska funka med rätt många olika stereomodeller. Har inte testat dessa själv då jag kör original HU än så länge, men en kompis som har jobbat med denna produkt menar att den fungerar bättre än tex. Alpine´s original-adaptrar.

    Här är en länk till lite rattadaptrar..
    http://www.pac-audio.com/products/pr...el%20Interface
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122
    Matrix; Det är inte så att din kompis kan skaffa dessa prylar ifrån USA? Eller vet vad de kostar ungefär?
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  6. #6
    Intressant länk, när jag sökte för knappt ett par år sedan fanns inte så mycket (som jag hittade iaf). Om vi ska prata teknik så är det en PIC uC med A/D omvandlare som känner av spänningen direkt från motståndsdelarstegen i ratten och sen via en MUX kopplar in rätt motstånd till "joystick" ingången på HU. Detta är mitt första projekt med uC så jag är ganska nöjd att det fungerade, men det borde vara ganska enkelt att utveckla med fler funktioner (programmering av vilken knapp som gör vad etc och anpassa den för fler fabriket både vad gäller bilar och radio.). Kanske ett litet opensource projekt?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    En av dom är ju med IR funktion har jag för mig (Var ett tag sedan jag läste igenom beskrivningen) men jag fattar det som att man kan programmera den till lite vad man vill. Teoretiskt skall knapparna i ratten kunna styra TV´n i vardagsrummet hemma om man bara förlänger sladden till ir-dioden..

    Så då borde den fungera till snudd på allt som är trådlöst styrt via IR och att man kan välja precis VAD knapparna ska styra för funktioner. Dock är ju begränsningen 6 knappar (vet inte vad NXT knappen är för, har nog aldrig tryckt på den iofs, men 5 knappar fungerar ju hur som helst).


    Den kompis som jag skrev om har alltså installerat en sån i en bil, men han hade inte köpt den själv. Dock är det nog inte så svårt att beställa den direkt från USA, och priser borde gå att hitta. Sökte på modellen och hittade flera ÅF.. Tror dom ligger på runt 60-100u$ beroende på modell.. Och frakten är inte så hiskelig på en sån liten grej. Tull och moms tillkommer om man har otur och paketet "hittas" i tullen.
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

Liknande ämnen

  1. Rattknappar på en bil som såldes utan stereo?
    Av robber i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 19:17
  2. Ratt kontroll till icke-orginal stereo?
    Av nejo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 14:45
  3. Koppla in AS2-steget till Icke-original stereo
    Av The Duke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •