Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad tänka på innan uppstart?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389

    Vad tänka på innan uppstart?

    Hej!

    Nu under vintern så har ju min B205R konverterat till en annan religion(T5 ) med nya kolvar,stakar lager och hela baletten. Ny snurra och en massa annan dyr skit har också hittat dit.

    Nu till min fundering: innan jag startar upp eländet, vad bör jag tänka på? Mina tanke var att ta ur DI´n och stiften, ur med säkringen för bränslepumpen och dra på starten så jag får fram olja till turbon(lossa oljereturen) och sedan starta den. Men jonTe här på forumet tyckte att det vore bättre att jag lossar på oljetryckröret, fyller lagerhuset med olja och sedan drar på starten så jag ser att jag får fram olja via tryckröret. Spelar det ngn roll hur jag gör? Har bestämt för mig att just oljetryckröret satt bökigt till för att uttrycka sig milt...

    Givetvis så ska ju motorn fyllas med olja och kylsystemet skall fyllas upp! Kan ju vara lätt hänt att glömma sådana enkla saker..

    Ngt mer jag bör jag i åtanke?

    Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228
    Vet inte hur mycket va det där som är helt nödvändigt! Men jag gjorde iaf så att jag tog loss kontakten till di och körde en stund på starten. Sen så startade ja upp åbäket, vart ing aproblem för mej iaf

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389
    Fler tankar och ideér?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 304
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Fler tankar och ideér?
    Har du du bara anoljat alla lager mm i maskin så kör upp oljetrycket med starten först utan tändning så ere bara veva eld i maskin sen. En liten tanke bara, gnugga en massa på starten är inte sådär jättebra om det sitter nya kammar i han som skall köras in.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    Tankar o idéer, HA HA HA, då är jag rätt person !

    På V12:an skall jag ha en elektrisk primerpump för att trycka ut olja innan start.

    Men, för att trilla tillbax till jorden igen, under förutsättning att normal anoljning vid montering gjorts så, "smäll i gång skiten".
    Du smorde väl TuRbon vid montering ?

    Ideliskt vorde att prima motorn med olja förstås, du avgör !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Fler tankar och ideér?
    Har du du bara anoljat alla lager mm i maskin så kör upp oljetrycket med starten först utan tändning så ere bara veva eld i maskin sen. En liten tanke bara, gnugga en massa på starten är inte sådär jättebra om det sitter nya kammar i han som skall köras in.
    Ja nya o nya...ddet e ju beggade kammar...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tankar o idéer, HA HA HA, då är jag rätt person !

    På V12:an skall jag ha en elektrisk primerpump för att trycka ut olja innan start.

    Men, för att trilla tillbax till jorden igen, under förutsättning att normal anoljning vid montering gjorts så, "smäll i gång skiten".
    Du smorde väl TuRbon vid montering ?

    Ideliskt vorde att prima motorn med olja förstås, du avgör !
    Hehe, jo att du e mkt för att fundera o klura har jag ju förstått

    Alla lager är anoljade vid montering. Har inte fyllt upp turbon med olja än men ska göra det då innan. Har varit o skaffat en ny smörjkanna för ändamålet Behöver jag kolla så att jag får fram olja hela vägen till oljereturen bara för att säkerställa att jag får fram oljan eller räcker det att fylla upp snurran bara?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    Betr. smörjning av TuRbo vid montering, man skall hälla olja I OLJERETUREN !
    Fyll upp, låt stå nå'n minut snurra lite på axeln då o då.
    Vänd rätt snurran, montera, INNAN du skruvar dit oljeröret, fyll i olja i OLJEINLOPPET. Kan du fylla tryckröret är det bra, men man kan leva utan det oxo... Inte röret men att fylla det....

    "Smörjkannor" köper jag på apoteket, små sprutor i storleken 5-10 ml samt de stora på 50 ml. Garanterat rena, kostar inte mycket. Helt enkelt jättebra ! (o klarar att ge skapligt höga tryck)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 182
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Vet inte hur mycket va det där som är helt nödvändigt! Men jag gjorde iaf så att jag tog loss kontakten till di och körde en stund på starten. Sen så startade ja upp åbäket, vart ing aproblem för mej iaf

    Mvh Fredrik
    ett tips till är att dra ut säkringen till bränslepumpen så att den inte fyller blocket med bensin.

Liknande ämnen

  1. Sökes: Tips och råd innan uppstart av bil som stått i 3år
    Av Rodder76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 14:28
  2. uppstart efter turbobyte, nåt att tänka på?
    Av natanoy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 14:23
  3. Att tänka på innan sänkning?
    Av Ex i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 17:07
  4. Oljefyllning innan uppstart (nyrenoverat) b202
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •