Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Växellåds-/kopplingsproblem 9000. hjälp!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    The Peoples Republic of Jamtland
    Inlägg
    24

    Växellåds-/kopplingsproblem 9000. hjälp!

    Så här ligger det till:
    Bilen är en 9kT -85.

    Tidigare var det väldigt svårt att växla mellan samtliga växlar, med ev undantag till 5:an, vilket jag misstänkte hade att göra med kassa motorfästen och motorns inneboende önskan att slita sig under hård acceleration...
    Bytte därför båda bussningarna i momentstaget(?) - uppe till höger - till hårdare diton samt växellådsfästet, detta byttes dock till en standardbussning.
    Det som hände efter denna operation var att växlarna löper i något smidigare vid hård belastning, dock är det fortfarande ganska trögväxlat.
    Framförallt uppkommer en högst otrevlig vibration när man växlar ner från 4:an till 3:an, främst vid inbromsning. Det "hugger" till precis när man får i växeln och medans kopplingen är nedtryckt känns en hel del vibrationer.
    Och slutligen... När man rullar (bakåt) med backen ilagd och kopplingen nertryckt händer det ibland att bilen rycker till, och tar ett litet skutt bakåt , precis som om växeln kuggar i helt och hållet. Rycket brukar oftast komma om man rullar över ett guppp eller utför en knölig utfart.
    Efter att bilen har tagit detta lilla skutt och man har lagt i friläge är det TOTALT omöjligt att få i en enda växel. Det man måste göra då är att stänga av motorn, lägga i backen som nu går i utan problem, vrida om nyckeln och starta och därefter går växlarna i som vanligt igen...

    Det blev mycket att läsa här men jag hoppas att någon/några orkar göra det och komma med några bra tips till en som inte är någon hejjare på transmissionsproblem .
    Jag kan tilläga att vätskenivån för kopplings/bromsvätskan är bra samt att det känns som att bilen kopplar ur ordentligt vid normal körning.
    //simoN

    9000i -tar mig dit jag ska...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    The Peoples Republic of Jamtland
    Inlägg
    24
    Ingen som vill komma med en gissning?
    Snälla.
    //simoN

    9000i -tar mig dit jag ska...

  3. #3

    Re: Växellåds-/kopplingsproblem 9000. hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av simon_ösd
    Framförallt uppkommer en högst otrevlig vibration när man växlar ner från 4:an till 3:an, främst vid inbromsning. Det "hugger" till precis när man får i växeln och medans kopplingen är nedtryckt känns en hel del vibrationer.
    Och slutligen... När man rullar (bakåt) med backen ilagd och kopplingen nertryckt händer det ibland att bilen rycker till, och tar ett litet skutt bakåt , precis som om växeln kuggar i helt och hållet.

    Ett konstigt fel du har men här kommer några "långskott" :
    Att det hugger till precis när du växlar ner till 3an kan bero på att kopplingen inte frikopplar ordentligt och att du märker det därför att synkningen till 3an växel kanske är sämre än dom andra (mer känslig).
    Att bilen hoppar till när du backar med kopplingen nedtryckt betyder nog inte att växeln kuggar i för det har den gjort när du lagt i backen. Däremot verkar det som att kopplingen inte frikopplar lådan ordentligt från motorn när det guppar, kanske någon läcka i hydrauliken och när motorn rör på sig så läcker lite vätska ut och kopplingen "kopplar". Både vid motorbroms och backning så vickar ju motorn åt samma håll så en spricka tex på ena sidan hydraulslangen borde öppna sig lite då. Du kanske kan kolla slangen genom att hålla kopplingen nedtryckt med en växel i samtidigt som någon böjer på den, med lite tur så sticker bilen iväg då slangen tappar trycket vid ett läckage ....långskott som sagt!

    Mvh /Micke

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    The Peoples Republic of Jamtland
    Inlägg
    24
    Tack för tipset, Micke P.
    Håller för tillfället på att lufta av hydraulsystemet för att sen om det kan ge något.
    Exakt vilken slang är det du tänker på? Misstänker att det finns mer än en hydraulslang... eller? Jag har ingen aning.
    //simoN

    9000i -tar mig dit jag ska...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    The Peoples Republic of Jamtland
    Inlägg
    24
    Att lådan sen är ganska trögväxlad i övrigt kanske beror på att gummi"bussningen" vid växellänkaget är kass... bilen har ju några mil på mätaren ? aller kan det vara nåt annat? Ska ta o kolla oljenivån i lådan. Ska väl finnas oljesticka på 9000 långmotor, eller?
    Hittar dock ingen...
    //simoN

    9000i -tar mig dit jag ska...

  6. #6
    Den slang jag tänkte på är den som går från huvudcylindern vid kopplingspedalen till slavcylindern som manövrerar kopplingen. Tydligen ett vanligt fel att det blir läckage på vägen mellan huvud och slavcylinder. Sen finns det väl en slang eller rör som går från vätskebehållaren för att ge huvudcylindern olja.

    Jag har en sprängskiss över systemet så om du har någon email kan jag ta en screenshot och maila. Verkar som det är ganska många rör och slangar på -85.

    Edit: Nu har jag mailat skissen om den nu är till nån nytta!

    /Micke

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    The Peoples Republic of Jamtland
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Micke P
    Edit: Nu har jag mailat skissen om den nu är till nån nytta!
    /Micke
    Tack så jäkla mycket!
    Kan nog komma till bra användning. Ska ta o kika på det imorrn så får vi se vad det ger.
    //simoN

    9000i -tar mig dit jag ska...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av simon_ösd
    Att lådan sen är ganska trögväxlad i övrigt kanske beror på att gummi"bussningen" vid växellänkaget är kass... bilen har ju några mil på mätaren ? aller kan det vara nåt annat? Ska ta o kolla oljenivån i lådan. Ska väl finnas oljesticka på 9000 långmotor, eller?
    Hittar dock ingen...
    er gummi"bussningen" vid växellänkaget är kass kan det give konstge fel

    der findes inge oljesticka, er samme som motorojle.
    Saab 9000 2,0T http://community.webshots.com/user/kyyhn
    MB Unimog S404 + liite andet godt i garagen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    The Peoples Republic of Jamtland
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av kyhn
    er gummi"bussningen" vid växellänkaget är kass kan det give konstge fel

    der findes inge oljesticka, er samme som motorojle.
    ok... samma som motorolja, hur menar du då? att det från början är vanlig motorolja i dessa lådor vet jag. Men det måste väl gå och kolla nivån i lådan på nåt vis, och vad jag förstått skall det finnas oljesticka på gammla 9000 lådan.
    eller är jag ute o cyklar?
    //simoN

    9000i -tar mig dit jag ska...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    266
    I´ll try in english

    It is at the rear of the gear box, right next to where the gear selector
    shaft enters the box. You need socket set with lots of extensions to get
    down the back onto it. You then use the engine dip-stick, which is also
    engraved for the gear box on the reverse. Put it into the hole until the
    "Step" cut in the dip-stick rests on the edge of the bolt hole to get
    the level.
    Saab 9000 2,0T http://community.webshots.com/user/kyyhn
    MB Unimog S404 + liite andet godt i garagen

Liknande ämnen

  1. Växellåds/kopplingsproblem 9000 2,3 -92
    Av simon_ösd i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 18:53
  2. Märkligt kopplingsproblem - hjälp!
    Av Johan R. i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 10:13
  3. HJÄLP! Växellåds problem 9000 turbo -85! *FIXAT*
    Av Krille_Krille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •