Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 3" vs original

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131

    3" vs original

    om jag redan chippat min bil 9000 cse 2,0ltt till steg 1 227hk eller vad dom angivit.
    och sedan sätter på 3" hela vägen utan katt blir det stor skillnad på effekt så man känner av det eller bara låter det och vrålar mest?

    tänkte köpa speedparts helsats eller skall man ha nått annat jag antar JT är detsamma som dom säljer från speedparts?
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    279
    Kolla även in http://www.a-alt-avgassystem.se/ dom gör avgasystem i rostfritt klart mer prisvärt än JT´s system
    Medlems Nr :4325
    SAAB 9-5 AERO 2001

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Viss skillnad lär du känna.

    Men eftersom du har steg 1 programvara nu och det är inställt för originalavgasystem så blir det inte lika stor skillnad som om du hade haft steg 3 programvara.

    Skillnaden mellan steg 1 och steg 3 är ju egentligen bara avgasröret, så helt klart gör det skillnad, om du har matchande programvara...


    Är det enbart en busbil som ska köras på bana, eller tänker du köra den dagligen?

    Är det en bil du tänker använda så tycker jag nämligen att om du inte har råd att skaffa race-katt så bör du låta bli. Spara pengarna tills du kan trimma på ett vettigt sätt istället för att förpesta naturen alldeles i onödan.

    Sen måste det väl vara jobbigt att byta avgassystem varje gång bilen ska igenom besiktningen??
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    Kolla även in http://www.a-alt-avgassystem.se/ dom gör avgasystem i rostfritt klart mer prisvärt än JT´s system
    Hur funkar deras system ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  5. #5
    jo det känns verkligen bra när man kör omkring och ett par tusen har kat bilar så kommer det nån bojsänka till järnspis kommer o spyyyr ut det ,helt lagligt, som så många håller in.nä,lite off topic men solidaritet i katfrågor.annars skit i 't

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    286
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    Kolla även in http://www.a-alt-avgassystem.se/ dom gör avgasystem i rostfritt klart mer prisvärt än JT´s system
    Hur funkar deras system ?
    Deras sytem är jättebra verkligen rostfritt o det menar jag det glänser om dem precis som en diskbänk.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    96
    Jag har JTsystem under bilen från Turbo o bak..
    fick ökat ladd med 0,3b. går mycket bättre..
    så skillnaden kommer du att känna..
    Saab 900 2,0t

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    310
    Medlem#
    6073
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Sen måste det väl vara jobbigt att byta avgassystem varje gång bilen ska igenom besiktningen??
    Går en bil med racekat inte genom besiktningen?
    gäller det sportkat med?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 190
    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    Sen måste det väl vara jobbigt att byta avgassystem varje gång bilen ska igenom besiktningen??
    Varför skulle man behöva gör det ?
    Sunshine

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 404
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Sen måste det väl vara jobbigt att byta avgassystem varje gång bilen ska igenom besiktningen??
    Går en bil med racekat inte genom besiktningen?
    gäller det sportkat med?
    Jo dom går igenom men nu gällde det ju att skippa katten helt på en bil som ska ha kat. Då lär den inte gå igenom.
    Dessutom är väl dom böter man kan få om man blir stoppad av polisen rätt saftiga också.
    /Henrik

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Sen måste det väl vara jobbigt att byta avgassystem varje gång bilen ska igenom besiktningen??
    Går en bil med racekat inte genom besiktningen?
    gäller det sportkat med?
    Jo dom går igenom men nu gällde det ju att skippa katten helt på en bil som ska ha kat. Då lär den inte gå igenom.
    Dessutom är väl dom böter man kan få om man blir stoppad av polisen rätt saftiga också.
    Dagsböter för miljöbrott kan man bara få om uppsåt kan bevisas, så om man inte erkänner att man tagit bort katalysatorn medvetet blir det sannolikt inte mer än ombesiktning.

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    Sen måste det väl vara jobbigt att byta avgassystem varje gång bilen ska igenom besiktningen??
    Varför skulle man behöva gör det ?
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Sen måste det väl vara jobbigt att byta avgassystem varje gång bilen ska igenom besiktningen??
    Går en bil med racekat inte genom besiktningen?
    gäller det sportkat med?

    Jo, en race-katt går säkert igenom besiktningen. Men om ni läser vad trådskaparen skriver så tänker han köra
    3" hela vägen utan katt
    Och UTAN katalysator kommer man knappast igenom besiktningen med en CSE i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131

    utan katt

    klart att det inte är bra för miljön men jag orkar tänka som en miljönisse
    och jag har all tid i värden att byta en gång per år om det vore så.
    men jag har hört att man inte behöver mappa om den om man byter avgas koppling vet jag men den är bytt eller lär man mappa boxen?
    tack för alla svar hittils
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

Liknande ämnen

  1. Original radio "glömmer" inställda stationer
    Av Tompsan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 18:31
  2. "Regbesikt. eller återställ till original" på besiktningen
    Av HELLracing i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 11:41
  3. ng900 Projekt "lite roligare än original"
    Av Turbo_Mikee i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 09:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •