Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: motorproblem på 9-3 sportsedan 2.0t

  1. #1

    motorproblem på 9-3 sportsedan 2.0t

    Saab 9-3ss 2005, snart gått 1500 mil. 2.0t

    Jag har varit i kontakt med saab om detta problem tidigare men då sa dom att det är bara ett tillfälligt fel, inget att bry sig om, Fine! Då fortsatte jag att köra men.....

    När jag startar bilen så händer det att han går igång men bluddrar, låter som om han bara går på tre cylindrar alt. får en fruktansvärt feldimensionerad bränsle/luft blandning. Har hänt kanske 6-10 gånger på dom 7 månader som vi ägt bilen (köpte den ny)

    När jag startade bilen igår, gick han bluddrigt, körde den 100 meter stannade och startade om den (hjälper inte att starta om den direkt). Då gick han riktigt MEN varningslampan för motor fel lyser konstant och motorn låter lite olustigt... liksom rasslar i den...

    Har inte fått tag i ansvariga på Saab än men är det någo nmer som överhuvudtaget hört om detta fel?

    MYCKET tacksam för svar
    /Martin Johansson
    Saab 900, 2.3 -94 => Saab 9-5, 2.0t -99 (-såld) i förmån till: Saab 9-3ss, 2.0t -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    310
    Medlem#
    6073
    låter oroveckande
    självklart är det något fel, förstår inte hur dom kan lägga fram att det är något "tillfälligt".. låter som om det är någon telefontjänst eller något "tillfälligt fel var god försöök igen senare", känns inte som detta "tillfälliga fel" är något som löser sig av sig själv så stå på dig, så fort check engine lampan lyser så är det något som är fel. nu är jag långt ifrån en motorexpert men som du beskriver det på hur den beter sig så är det inte normalt.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 757
    Hej !

    "En gång är ingen gång, utom då man mister huvudet....."

    Men, händer det mer än engång, nja, då är det nog dags att ta saker o tig på allvar. I ditt fall så kan man bara gissa, vilket inte ger dig nå'n vettig info. Låt din Saabverkstad läsa ut felkoder. Passa på att påpeka att de varit lite dumma....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Återkom gärna om hur det gick samt vad som var fel.
    Oerhört korkat av verkstan att säga på det sättet. Hur ska dom någonsin kunna vinna någons förtroende om man säger att ett sånt "stort" fel är "normalt"
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Tack för hjälpen så länge, har fått tag i dom på saab och skall ta in den för kontroll.
    Så det blev till att ringa saab accistance så dom får komma och hämta upp den.....
    Jag återkommer så fort jag har fått diagnosen
    /Martin
    Saab 900, 2.3 -94 => Saab 9-5, 2.0t -99 (-såld) i förmån till: Saab 9-3ss, 2.0t -05

  6. #6
    Jaha då trodde saab att dom hade hittat felet på bilen, dom hade läst av felkoden som tänt varningslampan, och dom "trodde" att felet låg i tändspolarna.
    Dom har ny bytt dom och tyckte att jag skulle ta bilen över helgen och provköra då dom inte var helt säkra på att det var där felet låg. Varav jag blev lite grinig och sade till dom att dom jävlar i mig fick se till att bilen fungerar innan jag hämtar ut den, den har varit inne några gånger förut för strunt saker som inte skall krångla på en bil som har gått 1500 mil oavsett märke......

    Så vi får se om dom har fixat den till början på nästa vecka........
    Saab 900, 2.3 -94 => Saab 9-5, 2.0t -99 (-såld) i förmån till: Saab 9-3ss, 2.0t -05

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Det är inte så enkelt att det varit fukt vid tändstiften sen tvätten när bilen var ny. Mycket vanligt på NG9-3, brukar går bra när dom blir varma, för att gå på 2 eller 3 cylindrar kalla, och det värsta är att fukten aldrig försvinner, konstig kan tyckas eftersom den tagit sig dit en gång.
    Dom är även väldigt känsliga på många kallstarter, kan i bland räcka med att man startar om bilen 2 ggr i följd så är stiften kalkade.

  8. #8
    Kan det verkligen vara det som är problemet då felet bara uppstår ibland, iochför sig bara då den är kall men....??
    Saab 900, 2.3 -94 => Saab 9-5, 2.0t -99 (-såld) i förmån till: Saab 9-3ss, 2.0t -05

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 191
    Hej,

    I såna här lägen tycker jag att följande gäller när det handlar om en bil man köpt ny och som har garanti kvar:

    1. Var stenhård. Du har rätten på din sida.

    2. Kräv att få lånebil (av likvärdig storlek/skick) gratis tills felet är löst.

    3. Hämta inte ut bilen förrän verkstaden garanterar att den är åtgärdad.

    4. Jiddrar verkstaden med dig, kontakta först Platschefen på verkstaden och "prata allvar" med honom. Jiddrar han med dig, kontakta Saab (och nöj dig inte med att få tala med nåt ALU-jon utan kräv att få tala med någon som är ansvarig för den här typen av fel/reklamationer).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    3
    Hej !
    Har precis samma problem med min Vectra 2,0 turbo 2004.
    Har haft in den på verkstad för koll men de hittar inte något fel på den.

    Felet uppstår oftas då jag kör motorvärmaren över natten, utetemp 0 till -10 grader .
    Då jag startar bilen går den dåligt!!! varvtalet pendlar mellan 700-1300 varv
    och det låter som den går på 3 cylindrar.
    Skilnaden för mig är att min varningslampa för motorn alldrig har tänts.

    (Har hänt en annan gång fast utan inblandning av MV)

    Hände senast i morse då jag skulle hem från jobbet!

    Jag väntar nu på att verkstan ska ta in bilen och ha den över natten med motorvärmaren inkopplad samt starta upp den med TEC II inkopplad, hoppas att det hjälper till att hitta felet.

    MVH // Ise

  11. #11
    ISE -> Min varningslampa tände sig inte till en början heller och felet kom och gick, men bara när den var kall.

    Nu har jag hämtat ut bilen och åtgärden som dom har gjort enligt kvitto (krävde att få svart på vitt vad dom har åtgärdat):
    * Åtgärd elektriskt fel i anslutande kablage till tändspolar, felsökning enligt WIS
    * Tändstift byte.

    Och nu går han riktigt igen, får vi se om felet återkommer...
    Tack allehopa!
    MVH:Martin Johansson
    Saab 900, 2.3 -94 => Saab 9-5, 2.0t -99 (-såld) i förmån till: Saab 9-3ss, 2.0t -05

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    3
    Ok
    En liten fundering bara använde du någon gång motorvärmare då det hände?

    Som läget är just nu kopplar jag bara in motorvärmaren 1 eller 2 timmar innan jag ska använda bilen (eller inte alls). Då startar den klockrent.

    (Jag har innan jag läste denna tråd misstänkt att det var motorvärmaren "motortempen" som lurade motorstyrningen på något vis)

    MVH Ise

  13. #13
    Nej, har dessvärre inte motorvärmare än. Och bilen står ute me så kall blir han!


    Lycka till med din bil Ise
    Saab 900, 2.3 -94 => Saab 9-5, 2.0t -99 (-såld) i förmån till: Saab 9-3ss, 2.0t -05

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    3
    Efter åtta sorger och tiobedrövelser är felet på min bil hittat ;-)

    Tydligen finns det en svaghet på 2,0 turbo med trionic 8.
    Tomgångs motorn kan tydligen hamna i någon sorts självsvängning då vissa vilkor uppfylls, i mitt fall >1 mils körning och sedan motorvärmare
    i mer en 4 timmar. (Då man startade gick motorn dåligt läs ovan)

    Nu hoppas jag bara att dom lyckas få in rätt parametrar i styrsystemet så det inte uppstår i fortsättningen.

Liknande ämnen

  1. Fälgar 9-3 sportsedan
    Av EmilSS i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 20:39
  2. Tester av 9-3ng (SportSedan)
    Av mortimer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 21:15
  3. sportsedan 1,8T / 2,0T ??
    Av Nolis_cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 00:01
  4. Avlastningsventil Sportsedan?
    Av jympa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 22:36
  5. BSR PPC 9-3 SportSedan 1.8t
    Av Tommy 2453 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •