Bilen ble født i Trollhättan i 1994![]()
Litt info om hva jeg har gjort med bilen:
STEREO:
En JVC Mp3 spiller ble montert, samt nye JVC 4" foran og 6*9" bak. Etterhvert ble basskasse og forsterker innkjøpt. (JBL 12" bass og 400W forsterker).
Dette ble montert slik:
Etterhvert som tiden gikk, monterte jeg en 7" indash-skjerm og Playstation 2 i bilen.
-----
JVC frontsettet ble byttet ut mot et sett Focal høyttalere i høst.
Nå er PS2'n tatt ut, og en Panasonic Dvd-unit er montert.
CHASSI:
Bilen var høy og stygg , så et H&R senkesett 40mm ble montert.
Resultatet ble slik:
Kilometerene begynte å rase på, og foringene begynte å synge på sine siste vers. Powerflex foringer ble montert i forstillinga.
I løpet av vinteren ble nye dempere montert foran, og valget falt på Bilstein Sport.
EKSTERIØR:
Det første jeg gjorde utvendig var å fjerne emblene bak. Videre kom grillen på 'operasjonsbordet' og netting ble 'sydd' på.
Deretter ble orginale felger av typen kjedelig byttet ut med et sett 16" Aero, og de tråkige stålfelgene byttet ut med et sett 15" Mangels Indiana.
Så holdt SDCC festutsalg, og jeg handlet inn et helt nytt Airflow-kit til under tusenlappen. Dette ble montert i sommer. Lakkering vil finne sted utover våren.
Puslespill ved montering av front:
Prøvemontering av sideskjørt og skjermbreddere:
USA-blinkers foran er innkoblet, samt fjernlys i frontspoileren.
Montert sølv-netting i grill og front, og ekstralys:
"www.saabturboclub.net" skiltholder bak, klistremerke i frontruta + "Speedparts" skiltholder foran og "www.speedpartsnorway.no" klistremerke på panseret.![]()
Hvite blinkers montert.
INTERIØR:
En vakker dag dukket det opp en svart skinninredning her på STCS, og jeg ringte på den. Noen dager senere dro jeg til Stockholm og hentet den. El. just.bare seter i grei stand, til latterlige 1500 SEK!Disse ble montert et par dager senere.
I det siste har inredningen blitt komplettert med mørke dørsider. Ellers har jeg satt inn nytt vindusbryterpanel med de nye bryterne (-95 og oppover), samt skinnkule og mansjett på girspaken.
ENGINE:
Her er det meste orginalt! En 2,0i 130hkDet er montert sportseksos fra kat. og bakover med en søt endestuss.
Litt mer power er innhandlet!
2,3T Aero motor med Hirsch Performance (ca 285-290hk) skal i bilen snart.
Dette skal monteres/byttes:
-Sotningssats
-Kamkjede
-Oljeplugg
-Grenrørsbolter
-Powerflex motor/girkasseoppheng
-Spennruller og rem
-3" JT fremre rør med racekat
-Turbotrykksmåler 1,5 bar
-A-stolpe holder
Et litt uklart bilde av bilen sånn den ser ut akkurat nå:
PLANER:
Bytte til 2,3T Aero motor i løpet av mars/april.
Lakkere Airflowkittet.