Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: 900 "Viggen" -97 # Med portad topp :) #

  1. #1

    900 "Viggen" -97 # Med portad topp :) #

    Tänkte det var dags att starta en projekt tråd nu när det har blivigt dags för en liten uppgradering av bilen!

    Lite bakgrunds information först kanske ....

    För cirka 5månder sen så införskaffade jag mig en Saab 900 talladega 2.0t 97:a. Den hade då gått 13800mil. Det som ingick i köpet förutom den utrustning som Talladega har i grunden var viggen paket runt om & Usa blinkers samt 3tum avgas från turbon. (dock enbart med en dämpare).

    Jag insåg snart att det var mycket som jag var sugen på att göra så jag började lite smått på en gång, och gjorde lite småfix såsom att införskaffa mig :

    * Viggens instegslister
    * Viggen Vinge
    * Bättre högtalare samt baslåda
    * "7 skärm med touchscreen (Multimedia enhet)
    * Öppet luftfilter med avskilningsplåt
    * Tog bort elantenn samt lackade igen hålet och passade på att spackla igen två bucklor på den skärmen innan lackering.
    * Lackade reflexrampen ...
    * Med Mera ..........

    Och ganska mycket småfix och service såsom olja,tändstift etc.

    Så här såg bilen ut samma dag som jag köpte den ->


    Sen så tog jag det lungt med att fixa med bilen och började samla på mig prylar under hösten och första halvåret på vintern.

    Mitt mål ibörjan var bra väghållning och 300 stabila hästar!

    .... Och nu är skruvningen i fullgång och tänkte börja lägga upp lite information och bilder ifrån de senaste dagarnas mek! Håll till godo.

    Jag började med att skruva i bakvagnen för att byta bussningar till powerflex i bakvagnen & byta fjädrar samt stötdämpare.


    Koni nya i kartong

    Bakaxeln nedplockad på en sida samt orginal bussning urpressad!

    Powerflex vs Orginal

    De nya Koni dämparna & HR-fjädrarna på plats i bakvagnen!

    Passade även på att byta handbroms vajer och har även nya bromsbackar inhandlade funderar på om jag ska orka byta dessa också.

    Har även också demonterat hela avgassysmet för att komma åt saker lättare och ska byta en del rostiga rör och sätta dit en 2:a dämpare. Samt plocka "katten"

    Sen var det dags att börja riva mer.
    för att byta och modifera ...
    * Koppling till hydralisk samt viggen tryckplatta/lamell
    * Broms skivor & belägg
    * Turbo
    * Spridare
    * Bussningar framvagn
    * Stötdämpare framvagn
    * Fjädrar framvagn
    * Spridare
    * Programvara (Maptun)
    * Dump (Evo6 mest troligt)
    * Diverse slangar
    * Intercooler
    * Plocka Värmeplattor
    * Plocka balansaxelkedja
    * Byta kamkedja
    * Byta oljekyl
    * Montera extraktorgrenrör
    * Mapsensor
    * Mittarmstöd
    * Lacka panel (alu)
    * Diverse mätare
    * Modfiera Astople för mätare

    Samt fixa krysstag fjäderbenstag och eventuellt 2.5tryckrör!

    & Mycket annat!

  2. #2
    Så då var man klar för ikväll, fortsätter med en uppdatering av vad som hänt de senaste dagarna.

    .........


    Överblick över de bussningar som jag har investerat i.

    Har lite problem att få den att passa in, så har börjat att modifiera fläkten lite om detta inte skulle hjälpa så blir det nog att köpa Maptun's slim variant.

    Själva fläkten utan dess hållare.

    Har kapat ur en del av hållaren så det kommer förhoppningsvis att få plats.

    Hoppas att det går att pressa ner någolunda!

    Äntligen ute ur motorn !

    Den nya KKK-K24 turbon. Viss skillnad i storlek

    Provmontering av extraktorgrenrör.

    Detta ska också monteras så småning om på grenröret.

    Satsen med de nya handbroms backarna.

    Provmontering utav Powerflex bussningen i länkarmen.

    krängbussningen på plats .....

    De nya HR fjädrarna

    Passade även på att ge Svängarmarna & länkarmarna lite färg!

    Motorstaget på golvet ... ganska enkelt att byta bussningen då :!) Gemfört med om det sitter fast på bilen.

    Fjäderbenet i skruvstädet... gissa om det behövdes kraft för att få loss stötdämparen, tur att det finns stora skiftnycklar ... :P

    Kraft!

    Godis

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    210
    Detta ser intressant ut! Lycka till! Vilka spridare hade du tänkt dig? Ska du byta bränlse pump oxå? Har för mig att den börjar kämpa vid 300hk.


    /Mikkel
    Saab ng900T -95 - Nordic steg 3+
    Saab 9000 2,3T -92 - Vinter/ Dragbil

  4. #4
    Ja det är planerat att byta soppapump, men vet inte om jag byter den direkt. Hoppas att den håller (orginal alltså). Kommer köra med Gröna R spridare.

  5. #5
    Tråden blir en aning konstig eftersom jag summerar det som hänt, men ska försöka sammanfatta vars någonstans i projektet vi är så det är lättare att följa.

    Det som hänt är förutom det jag nämt ovan är att nästan allting är nedemonterad. Oljekyl,IC,växellåda,Koppling,front,bak-kjol,avgas,turbo,slangar,lysen etc är nedplockat och ligger på verkstads golvet.

    Och inatt hann vi även med att börja lacka panelen, får se hur många fler lager färg vi behöver innnan vi kan vräka på med klarlack.

    Det som vi upptäckte idag är att jag förmodligen kommer behöva ett nytt svänghjul ... och då passar jag även på att köpa ett nytt utrampningslager. Jag står fortfarande osäker inför vilken koppling jag ska införskaffa. Hellst skulle det sitta fint med en tryckplatta ev (viggen) & Carbon lamell. Men det blir lite dyrare än att bara köpa viggen koppling rakt av. Hur som hellst så tillkommer ju en del pengar på hydralsatsen också och om jag behöver köpa nytt svänghjul. Men måste bestämma mig nu innan lönen kommer för den kommer ryka på koppling

    Annars har det gått relatift smidigt förutom några små problem såsom att vi råkade ha sönder en bromsslang & gängjesus på en oljeslang. Och ett trasigt fäste på en ABS-Givare.

    Så det som finns kvar att göra innan nya delar kommer är följande :

    * Byte av kamkedja
    * Demontering pedalset
    * Byta Bränslefilter
    * Fortsätta lacka panelen
    * Plocka Balansaxelkedja
    * Plocka Värmeplattor

    Samt en del jobb med konstruktionen av Större IC det som fattas på den fronten är kapning av cellpaket & svetsning. Och säkert en hel hög med saker som jag glömt vid detta sena klockslag.

    Imorgon kommer jag också att förmodligen få bromslangar(stålomspunna) gjorda



    Mer bildern på nattens mek kommer imorgon om någon är intresserad.

    Hur som hellst ett stort tack till BjörnR här på forumet som är min Main mechanic

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    210
    låter som de bara e karossen kvar
    Kommer nog gå bra!

    /Mikkel
    Saab ng900T -95 - Nordic steg 3+
    Saab 9000 2,3T -92 - Vinter/ Dragbil

  7. #7
    Några fler bilder sen inatt.

    Växellådan ur bilen, samt lamell & tryckplatta ur.

    Så ser panelen ut i nuläget, fattas ett par varv klarlack!

  8. #8
    Riktigt fint projekt!

    Fortsatt lycka till!

    Mvh//
    Cruise
    Besök vår hemsida: www.teamgre.tk
    Innehåller: -filmer-bilder-forum-

  9. #9
    Då var det dags för en liten uppdatering igen.
    Det har hänt en del sen sist! Och lite nya planer är smidda

    Dagen började med att vi åkte till staden för att införskaffa lite delar, det första som införskaffades var blästersand & nacknafta samt ett munstycke till kompressorn. Sen var det dags att åka till Saab för att köpa diverse packningar och lite bultar. Samt även två abs-fästen (variant nya i plast) de som sitter på fjäderbenen.


    Sen blev det dags att blästra fjäderbenen,oken,och motorstaget. Sen måla med färgspruta .. :!)


    Sen började vi med att lyfta upp motorn ur bilen för att byta kamkedja & topplockspackning. Men vi fick problem att få upp motorn pga plastbrist så vi fick plocka bort motorhuven.


    När motorn var ute ur bilen och på plats i motorstativet så började vi riva för att byta lite delar det var då vi insåg att vi lika gärna kunde renovera motorn så vi beställde samtliga lager ifrån Saab! Balansaxel kedjan plockade vi också bort och gjorde en hemmatillverkad "platta" för att sätta dit istället för spännaren.


    Vi plockade också ner tråget och rengjorde silen. Sen så började vi med att demontera värmeplattorna i insuget.


    Vi passade också på att kolla oljepumpen och dess Drev mm. Och insåg att vi nog är tvungen att byta lite delar där också :/
    Sista vi gjorde var att också lacka blocket rött.



    Så detta är statusen på projektet just nu! Väntar på lite delar ... hydralset,tryckplatta,lamell ... transmissions kåpa och lite drev. Åkerkommer med rapport när jag hunnit skruva mer.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Sticker in lite... Ser bra ut de där!

    men du, Är det en 5kw Frico byggfläkt du har ? Funkar den bra? Effektiv?

    Mvh
    Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej!

    Eftersom det är jag som är med och skruvar, så kan jag säga följande om fläkten.

    Det blir värme, dock så tar det en stund. Garaget är hyffsat stort så det har ju en del inverkan, men startar man fläkten nån timme eller 2 innan man skruvar så har man en mkt bra temperatur.

    Mvh

    Björn

    Edit, Keeso, vi får nog lägga på ett varv till med färg på blocket

  12. #12
    Igår så hände det lite små saker igen.

    Vi hann med att montera de nya lagren i motorn. Vi lackade lite mer delar samt hämtade en svets för att kunna byta två pinnbultar. Även så köptes det mindre skruvar som vi ska ha för att återmontera insuget utan värmeplattorna. Och bundband av metall hämtades på posten (de från speedparts) som ska fästa värmebandaget på extraktorgrenröret.



    Uppstod också lite problem med turbon eftersom vi måste vrida den, och i och med det så måste det göras nya fästen till wg stången. Och till det roliga Volvo har ju byggt in dumpen i agget, så det måste svetsas igen också före montering.
    Såg också att grillen inte var i bästa skick så har bestämt mig att modda den lite alt lacka den svart. Men det är ett senare projekt.

    Vidare så skickade jag en beställning idag till speedparts på diverse godis! Och väntar en hög med delar som bör komma med posten till veckan Det kommer nog också att hända någonting ikväll återkommer kanske senare med en uppdatering.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Keeso
    Ja det är planerat att byta soppapump, men vet inte om jag byter den direkt. Hoppas att den håller (orginal alltså). Kommer köra med Gröna R spridare.
    Originalpumpen håller för mycket mer än 300hk så det är nog lugnt..
    När du passerat 350 skulle jag byta den iaf...
    Gröna spridarna är väl bäst optimerade för 3.8 bar? Men dom ger väl runt ~430 med standard btr tror jag..


    F.ö. är du tät eller? du har köpt in ganska mycket saker under 1 veckas tid? Eller har du lagt ihop alla bilder och så från förut?
    f.d. saabare

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Citat Ursprungligen postat av Keeso
    Ja det är planerat att byta soppapump, men vet inte om jag byter den direkt. Hoppas att den håller (orginal alltså). Kommer köra med Gröna R spridare.
    Originalpumpen håller för mycket mer än 300hk så det är nog lugnt..
    När du passerat 350 skulle jag byta den iaf...
    Gröna spridarna är väl bäst optimerade för 3.8 bar? Men dom ger väl runt ~430 med standard btr tror jag..


    F.ö. är du tät eller? du har köpt in ganska mycket saker under 1 veckas tid? Eller har du lagt ihop alla bilder och så från förut?
    Om original bränslepump hänger med över 300hk låter jag vara osagt då jag inte har så god erfarenehet av ng900, men Wallbro pumparna är inte överdimensionerade iaf..

    Grönisarna däremot hänger absolut inte med över 400hk med 4 bars tryck.! Fråga Robert@

    350-370 är väl gränsen tror jag..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    F.ö. är du tät eller? du har köpt in ganska mycket saker under 1 veckas tid? Eller har du lagt ihop alla bilder och så från förut?
    Det har gått rätt så mycket pengar den senaste månaden ... :P Men innan jag började skruva så hade jag ju samlat på mig en del grejor såsom Koni,Powerflex,Extraktorgrenrör,Programvara. Men resterande har köpts in de gångna 6veckorna. Ack så dyr hobby ....

  16. #16
    Inatt så hände det en del också! Min kära kollega BjörnR har tampats med att linda bandaget på extraktorgrenröret vilket inte var det roligaste jobbet :P Så det är inte klart! Dock så har vi konstaterat att ett bandage från speedparts inte räcker till mitt grenrör

    Men annars så har vi hunnit en del, såsom att montera den Nya transmissionskåpan som kom idag Och hunnit montera allt klart i motorn ... alla nya lager på plats och allt tillbaka skruvat och inställt! Så nu är det mesta jobb med motorn klart. Men väntar med att lyfta tillbaka den ... ska först få klart allting med kopplingen och ombyggnaden till hydralisk koppling.
    Orkar tyvärr inte lägga in de bilder vi knäppte, dom kommer nog imorgon eller i helgen.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Citat Ursprungligen postat av Keeso
    Ja det är planerat att byta soppapump, men vet inte om jag byter den direkt. Hoppas att den håller (orginal alltså). Kommer köra med Gröna R spridare.
    Originalpumpen håller för mycket mer än 300hk så det är nog lugnt..
    När du passerat 350 skulle jag byta den iaf...
    Gröna spridarna är väl bäst optimerade för 3.8 bar? Men dom ger väl runt ~430 med standard btr tror jag..


    F.ö. är du tät eller? du har köpt in ganska mycket saker under 1 veckas tid? Eller har du lagt ihop alla bilder och så från förut?
    Om original bränslepump hänger med över 300hk låter jag vara osagt då jag inte har så god erfarenehet av ng900, men Wallbro pumparna är inte överdimensionerade iaf..

    Grönisarna däremot hänger absolut inte med över 400hk med 4 bars tryck.! Fråga Robert@

    350-370 är väl gränsen tror jag..
    Över 400hk har väl ingen sagt?
    Jag menade att med standard btr så ger dom väl runt 430cc istället för 465 med 3.8bars btr..
    f.d. saabare

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Tack för maten inatt Keeso

  19. #19

  20. #20
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Ser ju kanon ut!

Liknande ämnen

  1. Åsikter om portad T5 topp (bilder)
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 23:35
  2. Vad krävs utöver vassare kammar och portad topp OG9-3 B205R
    Av ZigenarTomek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 02:06
  3. Vart lämna toppen för att få den portad av "mike"
    Av MikkePikke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •