Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Gjutning egna bromsar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av Raskens
    Hade du inte köpt sådanna skivor?? Har för mig jag läste det på garaget...
    Stämmer.... Kasserade dock dom.... ville ha nya grejer..
    Ofan...

    Ska lämna iväg mina skivor tänkte jag till en modellsnickare så man kan få en gjutmodell på dem.. Och sedan gjuta dem i SS2343 Rostfritt / Syrafast..

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    Citat Ursprungligen postat av Raskens
    Ska lämna iväg mina skivor tänkte jag till en modellsnickare så man kan få en gjutmodell på dem.. Och sedan gjuta dem i SS2343 Rostfritt / Syrafast..
    Men dina är 340mm va?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av Raskens
    Ska lämna iväg mina skivor tänkte jag till en modellsnickare så man kan få en gjutmodell på dem.. Och sedan gjuta dem i SS2343 Rostfritt / Syrafast..
    Men dina är 340mm va?
    Nopp 362mm

    En jobbar kompis gjöt egna skivor i SS2343
    Gått 7000 mil nu... ser ut som nya...

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 068
    Hur får man till ventileringen på skivorna när man gjuter egna?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    Hur får man till ventileringen på skivorna när man gjuter egna?
    För det första går det ju åt en lösmodell eller ett brätt, för just skivan...

    Sen för å få till ventileringen får man ju göra en kärnlåda så man kan tillverka kärnor som skall likna ventileringskanalerna...

    Lite pilligt med kärnorna om man inte kan blåsa in sanden men det går

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Törs man gjuta egna bromsskivor ? Det lär ju inte vara nån sketenkel process och en viss utrustning och processkontroll kan ju vara bra ? Hur kontrollerar man efter sprickor osv ?

    Coolt att komma i slutet på Mantorprakan i 200blås och en bromsskiva splittras, då skulle iaf jag bli skitnödig

    /R

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Törs man gjuta egna bromsskivor ? Det lär ju inte vara nån sketenkel process och en viss utrustning och processkontroll kan ju vara bra ? Hur kontrollerar man efter sprickor osv ?

    Coolt att komma i slutet på Mantorprakan i 200blås och en bromsskiva splittras, då skulle iaf jag bli skitnödig

    /R
    Det är ett långt o snällt fält efter långa rakan på Mantorp..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804


    Man lär ju stanna nånstans ungefär där min taxi vände i lördagsnatt då

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Hej...

    Finns väll avåkningsfält

    Nä då.. Men givetvis får man ju först å främst köra analys på stålet man blandat ihopp och efter det en given röntgen...

    Legeringen ska ju helst tåla en del värme osv goda korrissonsegenskaper mm... Kan jag tänka mej.. Likaså ska det nog inte vara alldeles för hårt stål heller..

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av Raskens
    Hej...

    Finns väll avåkningsfält

    Nä då.. Men givetvis får man ju först å främst köra analys på stålet man blandat ihopp och efter det en given röntgen...

    Legeringen ska ju helst tåla en del värme osv goda korrissonsegenskaper mm... Kan jag tänka mej.. Likaså ska det nog inte vara alldeles för hårt stål heller..
    Hur häftigt det än låter med detta att göra egna skivor så har jag svårt att tro att "vanligt folk" skulle tjäna speciellt mycket på detta isåfall. Enda anledningen lär ju bli att man får en skiva i exakt rätt diameter, men då borde det finnas betydligt smidigare sätt att få vettiga bromsar faktiskt

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    Uj, känns som man behöver jobba med sånt dära och ha resurser på jobbet för att kunna guta eget?

    Mike, se till att starta upp blåslampan och få lite fart på Robban samt kameran.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Raskens
    Hej...

    Finns väll avåkningsfält

    Nä då.. Men givetvis får man ju först å främst köra analys på stålet man blandat ihopp och efter det en given röntgen...

    Legeringen ska ju helst tåla en del värme osv goda korrissonsegenskaper mm... Kan jag tänka mej.. Likaså ska det nog inte vara alldeles för hårt stål heller..
    Hur häftigt det än låter med detta att göra egna skivor så har jag svårt att tro att "vanligt folk" skulle tjäna speciellt mycket på detta isåfall. Enda anledningen lär ju bli att man får en skiva i exakt rätt diameter, men då borde det finnas betydligt smidigare sätt att få vettiga bromsar faktiskt
    Nja beror ju på lite... Med en liten specialgjutning håller ju skivorna bevisligen betydligt mer..

    Sen om man inte vågar sej på någon specialare kan man ju gjuta med samma legering som orginal tillverkaren..

    Vad kostar en typ Porsche skiva?? Och vad väger den?? Kan tänka mej att stålet kostar 40-50:- / Kg

    Sen beror det ju på om man orkar krabba... Tror det är så du menar

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Javisst är det lite så jag menar, självklart..

    Men stål, utrustning och efterkontroll, vips så har jag nog tjänat ett par kronor helt plötsligt på att bara köpa ett par färdiga ?

    Skulle jag lämna iväg en ritning och få dem gjutna så tror inte jag det skulle bli så stor priseffektivitet på att gjuta 2skivor.

    Visst, nån kanske har utrustning/kunskap på jobbet tex, det förändrar en del, ganska snabbt.

    Sen är ju frågan om det inte finns massa annat att fundera över i bromsväg än storleken på skivorna såsom belägg, kylning, slangar, bromsvätska som gör att det kommer bli ganska onödigt att gå upp så fruktansvärt mycket i skivstorlek så man måste gjuta egna mastodantskivor för att få stopp på ekipaget.. Bara lite frågeteckan/synpunkter/åsikter

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Javisst är det lite så jag menar, självklart..

    Men stål, utrustning och efterkontroll, vips så har jag nog tjänat ett par kronor helt plötsligt på att bara köpa ett par färdiga ?

    Skulle jag lämna iväg en ritning och få dem gjutna så tror inte jag det skulle bli så stor priseffektivitet på att gjuta 2skivor.

    Visst, nån kanske har utrustning/kunskap på jobbet tex, det förändrar en del, ganska snabbt.

    Sen är ju frågan om det inte finns massa annat att fundera över i bromsväg än storleken på skivorna såsom belägg, kylning, slangar, bromsvätska som gör att det kommer bli ganska onödigt att gå upp så fruktansvärt mycket i skivstorlek så man måste gjuta egna mastodantskivor för att få stopp på ekipaget.. Bara lite frågeteckan/synpunkter/åsikter
    Man kan se det så här..

    Skulle du tex skicka en ritning till ett gjuteri så ska dem först ta fram en modell, en kostnad där på ca 5-6k sek.. kärnlåda 2-3k sek.. detta är ju en engångskostnad som är väldigt hög tyvär..

    Men gör man av med lite skivor per säsong så :d
    Men om nu skivorna håller så bra som det sägs med denna legering så
    kvittar det ju.. Blir ju bara en gjutning då Om man inte börjar kränga prylarna.

    Sen kommer ju det tråkiga, bearbetningen av skivorna.. lär nog inte vara billigt, svarva fräsa å krabba...

    Själv ska jag prova mest för en kul grej då jag jobbar på gjuteri... nått ska man ju göra på fikarasterna..

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av Raskens
    Själv ska jag prova mest för en kul grej då jag jobbar på gjuteri... nått ska man ju göra på fikarasterna..
    Exakt, hammaren på spiken där tror jag

    Man bör nog som du säger tillverka en hel del skivor för att det ska bli nån större lönsamhet på det, och förmodligen sälja överskottet då de håller så bra som du säger, frågan är vad utpriset till kund kan bli på en hemmagjord skiva

    I mitt fall så skulle jag banga på köp just pga säkerheten, skulle kännas lite otäckt med en skiva som jag inte kommer lita på

    Men det kanske är lättare att tillverka och mäta/kontrollera eventuella defekter än vad jag tror ?

    En spricka kan ju uppstå inuti mtrl också och behöver inte synas, detta kanske är enkelt att kontrollera dock ?

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    At gjuta bromsskivor själv = BIG NO NO

    De få som arbetar på ett gjuteri kan väl prova sig fram men för oss andra så är det nog katalogbeställning som gäller...

    Apropå ingenting, hur kom ni fram till att SS2343 vore bra? Värmeledningsförmågan är ju som en rulle dasspapper som det heter i sverige
    "Utan tvivel är man inte klok"

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Absolut ingen anning varför just den legeringen...

    Folk som testat sej fram antagligen, de har gjutits bromsskivor där i många år innan jag började...

    Rostfritt och syrafast.. Hyffsat värmebeständigt.. Lätt att bearbeta...
    Detta är bara tankar från min sida..

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Raskens
    Själv ska jag prova mest för en kul grej då jag jobbar på gjuteri... nått ska man ju göra på fikarasterna..
    Exakt, hammaren på spiken där tror jag

    Man bör nog som du säger tillverka en hel del skivor för att det ska bli nån större lönsamhet på det, och förmodligen sälja överskottet då de håller så bra som du säger, frågan är vad utpriset till kund kan bli på en hemmagjord skiva

    I mitt fall så skulle jag banga på köp just pga säkerheten, skulle kännas lite otäckt med en skiva som jag inte kommer lita på

    Men det kanske är lättare att tillverka och mäta/kontrollera eventuella defekter än vad jag tror ?

    En spricka kan ju uppstå inuti mtrl också och behöver inte synas, detta kanske är enkelt att kontrollera dock ?
    Hammarn på spiken ja...

    Kontrolleringen är hyffsat enkel om du jobbar på gjuteri..
    Spectrometer lab, röntgen, värmebehandlig mm..

    Framförallt kunnigt folk..

    MVH Johan

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157
    Har för mig att RF- skivor har lägre friktion än gjutjärn.
    Möjligen krävs det andra belägg...

    På hojjar har det sedan länge varit standard med skivor i rostfritt.
    Där borde det finnas lite erfarenhet att hämta hem..

    När du ändå håller på och gjuter, fixa en uppsättning rostfria lagerstöd och bakbromskivor till min gamla 9000 tack

    /M
    Par i Aero

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Calleberg
    Har för mig att RF- skivor har lägre friktion än gjutjärn.
    Möjligen krävs det andra belägg...

    På hojjar har det sedan länge varit standard med skivor i rostfritt.
    Där borde det finnas lite erfarenhet att hämta hem..

    När du ändå håller på och gjuter, fixa en uppsättning rostfria lagerstöd och bakbromskivor till min gamla 9000 tack

    /M
    Bakbromsskivor är i princip hur lätt som helst att forma med tanke på att det inte är någon ventilering

    Hur ser lagerstöden ut? Invecklade??

Liknande ämnen

  1. Saab's egna 5w-40
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 13:47
  2. Göra egna bussningar ?
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 00:01
  3. Gjutning av huv!?!?!?!
    Av Myggan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 15:49
  4. Var kan man göra egna skivor?
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 14:04
  5. Allmänt om gjutning och formar
    Av Trancemaster i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 02:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •