Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: kullagrad vs. icke kullagrad turbo

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692

    kullagrad vs. icke kullagrad turbo

    hallå

    är i uppgraderingstankarna nu inför knutstorp o sommaren i allmänhet

    tänkte mig en sån här turbo till min b202a "T3/T4E, 60Trim Compressor, StageIII63A/R Turbine".


    Den finns i båda kullagrad o icke kullagrad version o prisskillnaden är ca 500 dollar. Enligt uppgift klarar T3/T4E, StageIII63A/R Turbine ca 400hästar och den T3/T4E, 60Trim Compressor, StageIII63A/R Turbine med kullagrad runt 550?

    Eftersom flödet i b202 är långt ifrån optimalt med det mesta original så tänkte jag att den första version skulle vara bäst för mina behov. Går det ens att ha en kullagrad turbo på en bil som gått 40 000mil? Är det värt de extra pengarna att ha en kullagrad turbo och vad skulle isf vara fördelarna med en sådan?

    mvh
    Lotus
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Det tråkiga svaret är nog att båda är "på tok för stora", förutsatt att du inte har effektmål i 400+ hk-klassen, men det låter inte så.

    Fundera noggrant igenom a) vad du skall använda bilen till, b) vad det får kosta och c) vilken prestanda/effekt du vill ha. Därefter "kokar man ihop" ett lämpligt recept, som passar ovanstående kriterier. Bland det sista man väljer i konceptet är ofta turbon. Delarna måste lira ihop för att skapa en bra helhet. För stor turbo i för dåligt flödande grundmotor är värdelöst. För liten turbo i en välflödande grundmotor kan också vara lite slöseri med pengar. "Lagom är bäst" är väl grundregeln helt enkelt, även om de flesta människor tycker att 150 hk är lagom...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    nja mitt effektmål ligger på över 300 hästar. Dock vill jag ha en turbo som kommer efter 3000varv. Korttopp o extractor kan så klart monteras ifall man tycker responsen är för dåligt Alt. andra kammare med längre lyft.

    Övriga settings är Kina IC 600*300*76 o gröna spridare. Har fullflödes avgassystem med batteriböj o utan kat = inga problem där. En TD04HL18T#7 är för liten o har för högt laddtryck på låga varv. Spolup vid växlingar för gärna vara kort på höga varv men ändå högt varv ska vara måste för att komma upp i maxladd.

    I framtiden kommer kanske trionic även vilket gör mappningen enklare. Har även planer på att ta og 9-3 subframe o b234 men då börjar det blir dyyrt på allvar..
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    OK, då är jag med. Satsa då på någonting som är specat runt 350-370 hk kanske, inte mer. Även om jag förstår varför du vill ha laddtryck relativt sent så blir det ju en avvägning mot alltför smalt och spetsigt register, i synnerhet om du kör med original topp och kammar.

    En annan variant är ju annars att köra ett aggregat som t ex en 18T #7 el. kanske en KKK K24 men med ett relativt lågt max laddtryck som istället hänger med långt upp i varv. Då kan man undvika det allra mest brutala vridet i mellanregistret som mosar lådan i småbitar och ändå plocka ut mycket effekt på topp och vara snabb vid acceleration genom växlarna.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    för att använda en fulterm så vill jag ha en BMW kruva på HK o vrid...

    * Är det bättre respons med kullagrad turbo?

    * vart hitta jag ett par kammar som matcha turbon bättre då?

    * vem gör extractorgrenrör model bra?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    för att använda en fulterm så vill jag ha en BMW kruva på HK o vrid...

    * Är det bättre respons med kullagrad turbo?

    * vart hitta jag ett par kammar som matcha turbon bättre då?

    * vem gör extractorgrenrör model bra?
    Generellt ja, bättre respons med kullagrat. Man kan dock inte "trolla med knäna" och ofta är kombination av turbinhus resp. kompressor viktigare för responsen än skillnaden mellan kullagrat och icke kullagrat. Kullagrat är bra, men det kan inte upphäva fysikens lagar...

    Kammar finns hos t ex Maptun, Enem osv. Vet ej om de oftast bara har till korttopp dock.

    Extraktorgrenrör gör väl bl a JK.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Hur stor skillnad kan kullagrat göra på spoolupvarvtal? Eller är det mest själva responsen som förbättras?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    en korttopp kan jag fixa fram lätt problem blir att få insuget att stämma då. Jk kanske har det oxå?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    276
    e väl inte bara insuget som inte kommer att passa om jag inte har helt fel?
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Hur stor skillnad kan kullagrat göra på spoolupvarvtal? Eller är det mest själva responsen som förbättras?
    Man ska vinna lite på båda. Sänkt friktion ska leda till något tidigare svar och något högre "tomgångsvarvtal" vilket innebär mindre varvtalsskillnad med/utan laddtryck och därmed snabbare svar. Skillnaderna ska dock vara väldigt små. Utgår då från en dubbelt kullagrad turbo (dubbla vinkelkontakslager), dvs inga hybridlagringar med flytlager och kullager..

Liknande ämnen

  1. Hur får en garret gt3071r (kullagrad) turbo glappa?
    Av m3l1n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •