Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: T5 Magnetventilens funktion och uppbyggnad (Bilder tappade)

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    T5 Magnetventilens funktion och uppbyggnad (Bilder tappade)

    Hej.

    För ett tag sedan misstänkte jag att min MV inte fungerade som den skulle och jag började försöka förstå hur den funkar för att kunna felsöka.
    Tittade i FAQ och hittar följande text:
    4.1.12 Hur kontrollerar jag att magnetventilen fungerar?
    För att felsöka magnetventilproblem kan du själv göra några enkla tester:
    1. Du skall kunna blåsa och suga i "W" och "C" men inte i "R".


    Började felsöka och fick inte riktigt grepp om den var hel eller inte pga att blåsmetoden inte fungerade.
    Blev lite frusterad och rev isär en mv som jag trodde var kass och labbade lite med den.

    Kom fram till följande:
    Ventilen har 2 funktioner eller möjliga luftvägar.
    1. Luft från C till W, ström genom spole 1 brickan i nedre läge.
    2. Luft från W till R, ström genom spole 2 brickan i övre läge.

    DVS man skall visst kunna blåsa/suga i "R" och det beror helt på i vilket läge brickan ligger=vilken spole som är spänningssatt senast.
    Upptäckte oxo att man kan få brickan att byta läge (spole) genom att blåsa tillräckligt hårt eller att knacka på den så magnetismen avtar.

    Slutsats: T5ans magnetventil kan man ej felsöka genom att blåsa i den för det beror helt på hur brickan ligger.



    Vill ha medhåll / mothugg eller andra åsikter och en ändring i FAQ.

    MVH Jonas

    Edit: fixat till bilden
    Edit 2:igen.....
    Edit 3: pust..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    431
    Jag har gjort samma iaktagelse själv.
    Jag använde ett 9v batteri för att skifta brickan, set räckte.
    SAAB 9-5 Sportkombi -06, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 03, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 06, Pontiac Trans Am -75, Kawasaki ZX10 Ninja -90

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 577
    Funderar vidare...

    C-anslutningen kan vi kanske anta är under tryck? Den sitter ju på turbons-kompressorsida. Då trycker den alltså brickan åt något håll om spolarna är spänningslösa? Troligen är det tänkt så att om MV blir spänningslös så ska brickan automatiskt falla till läget så luften leds från C till W? Detta är ju som en gammal lätttryckare jobbar, direkt koppling från turbokompressor till WG?

    Om Trionic får jobba och spänningssätter MVn, så borde luft ledas från C till R. Wastegaten är alltså lyckligt ovetande om tryckökning och är stängd. tills Trionic har sitt inställda tryck och gör MVn spänningslös, vilket ger fallet ovan?

    Om brickan kletas fast i nåt mellanläge så kanske luft kan ledas lite hur-som-helst i MVn?

    Mvh
    Mangan
    ExMedlem 3351
    Från 9-3 TypeR till Porsche 924 till Alfa GTV 2000, hur ska det sluta...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av Magnus K
    Funderar vidare...

    C-anslutningen kan vi kanske anta är under tryck? Den sitter ju på turbons-kompressorsida. Då trycker den alltså brickan åt något håll om spolarna är spänningslösa? Troligen är det tänkt så att om MV blir spänningslös så ska brickan automatiskt falla till läget så luften leds från C till W? Detta är ju som en gammal lätttryckare jobbar, direkt koppling från turbokompressor till WG?
    C får alltid tryck från kompressorhuset ja, så vid spänningsfall i mv:n eller att en spole bränns faller brickan ned och luften går från C till W= grundtryck. Vart luften tar vägen i vanliga fall bestäms av pulsbredden på den. Som jag förstått ligger det +12v på mitten stiftet (2) och ECU:n jordar antingen spole 1 eller spole 2 tolv gg/sekund och styrningen på luften blir ganska exakt, allt efter rådande förhållanden.
    Citat Ursprungligen postat av Magnus K
    Om Trionic får jobba och spänningssätter MVn, så borde luft ledas från C till R. Wastegaten är alltså lyckligt ovetande om tryckökning och är stängd. tills Trionic har sitt inställda tryck och gör MVn spänningslös, vilket ger fallet ovan?
    Luften som kommer från "C" kan aldrig nå "R" utan att först ha varit i WG:n, studerar man delarna i mv:n förstår man att det är tekniskt omöjligt.
    Däremot.... som du skrev:
    Om brickan kletas fast i nåt mellanläge så kanske luft kan ledas lite hur-som-helst i MVn?
    Ja, om brickan lägger sig på kant mellan spolarna eller på något sätt inte håller tätt kan luften gå lite konstiga vägar och det är nog det som händer när de krånglar/går "sönder".

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Här är ytterligare en bild som kanske kan vara tydligare och visar luftens flöde beroende på vilken spole som är spänningssatt.




    Mer åsikter tack


    Edit: fixat bilden
    Edit 2:igen....
    Edit 3: pust....

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Var är den sista bilden?
    Kan du fixa den?
    Bra vore också om du kunde ordna bilder på exakt var de olika slangarna sitter (nere vid turbon alltså), så att man kan vara säker.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Var är den sista bilden?
    Kan du fixa den?
    Bra vore också om du kunde ordna bilder på exakt var de olika slangarna sitter (nere vid turbon alltså), så att man kan vara säker.
    Tryck på ordet "BILD" i mitt ovanstånde inlägg så får du fram den
    Har tyvärr ingen 9-3:a så bild på slangarnas placering får du leta efter själv.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    sedärja, tänk så enkelt det kan vara!

    Jag skyller på att den gröna länkfärgen kan vara svår att särskilja från den bruna bakgrunden.

    Tack för det, men som sagt, det verkar ju inte hjälpa mitt grundproblem att MVn är hel men den verkar inte användas...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    21
    Kan man återförsluta magnetventilen igen efter att ha brutit upp den, eller drar man av några tunna koppartrådar vid isärtagandet?

    Det hade varit skönt att kunna renovera sin magnetventil och på så sätt spara en massa pengar. Kanske en affärsidé?

    /Dick 0707991144
    9-5 Linearpol kombi -03 B235 aut, reservdelsbilen
    9-5 2.0 sedan man -00, hålla liv i-bilen
    9000 2.3 146hp, pendlarbilen

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Som du ser på mina bilder är den uppbyggd av en underdel och en överdel.
    Spolarna sitter nedstucken i överdelen (stora) och där är även trådarna fastlödda.
    Man kan alltså lossa underdelen som är limmad med någon typ av hårt vitt plastlim och sedan försiktigt lirka ur spolarna från överdelen utan att trådarna går av.
    Om den går att "renovera" vet jag ej men om funktionen är tveksam skadar det ju inte att göra ett försök att iaf rengöra den.

    Efter rengöringen skadar det inte att hänga ventilen med slangarna nedåt för att eventuell
    olja från VV skall ha en möjlighet att kunna rinna ur.
    Minns jag inte tokigt är den monterad "hängande" på 9-3:an.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Jag plockade isär en kamrats MV och konstaterade att brickan gått i flera delar, vilka sedan har skurit i mässingsbussningen mellan de två spolarna. Jag gjorde ny bussning i svarv och gjorde ny bricka av plåt från en tom sprayfärgburk. Olika spännigssättning av spolarna resulterade i funktion med "blåsmetoden".

    Skall höra efter helgen om det blev lyckat.

    Någon som har provat att göra något liknande förut som vet att det är en långvarig lösning. Plåten är mjuk och fin och kommer med största sannolikhet att inte spricka.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Funderingar kring magnetventilens funktion (T5)

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Hej.

    För ett tag sedan misstänkte jag att min MV inte fungerade som den skulle och jag började försöka förstå hur den funkar för att kunna felsöka.
    Tittade i FAQ och hittar följande text:
    4.1.12 Hur kontrollerar jag att magnetventilen fungerar?
    För att felsöka magnetventilproblem kan du själv göra några enkla tester:
    1. Du skall kunna blåsa och suga i "W" och "C" men inte i "R".


    Började felsöka och fick inte riktigt grepp om den var hel eller inte pga att blåsmetoden inte fungerade.
    Blev lite frusterad och rev isär en mv som jag trodde var kass och labbade lite med den.

    Kom fram till följande:
    Ventilen har 2 funktioner eller möjliga luftvägar.
    1. Luft från C till W, ström genom spole 1 brickan i nedre läge.
    2. Luft från W till R, ström genom spole 2 brickan i övre läge.

    DVS man skall visst kunna blåsa/suga i "R" och det beror helt på i vilket läge brickan ligger=vilken spole som är spänningssatt senast.
    Upptäckte oxo att man kan få brickan att byta läge (spole) genom att blåsa tillräckligt hårt eller att knacka på den så magnetismen avtar.

    Slutsats: T5ans magnetventil kan man ej felsöka genom att blåsa i den för det beror helt på hur brickan ligger.



    Vill ha medhåll / mothugg eller andra åsikter och en ändring i FAQ.

    MVH Jonas

    Edit: fixat till bilden
    Edit 2:igen.....
    Edit 3: pust..
    Jag är tämligen övertygad om att ovannämnda felsökningsmetod gäller den gamla magnetventilen. Den har nämligen bara en spole och en fjäderbelastad plunge. När ventilen blir strömlös kommer alltid plungen att återgå till samma läge, förutsatt att den fungerar som den ska såklart.
    Den äldre ventilen bör man även "provtrycka", dvs plugga "W" och "R" och blåsa/trycka i "C". Inte helt ovanligt att det pyser ut luft lite varstans på den ventilen


    För att kontrollera den nyare ventilen (T5) borde man kunna göra såhär:
    1. Provblås i "W". Luft kommer då i "C" eller "R" (notera vilken)
    2. Ändra läget på plungen mha strömkälla (9V batteri verkar räcka) Här borde det kompletteras med info om vilka stift man ska koppla på
    3. Problås i "W" igen. Luft ska då komma i den av "C" och"R" som det INTE kom luft ur i pkt 1.

    Självklart ska det även framgå hur många ohm det ska vara i spolarna på resp magnetventil.

    Vill ha medhåll / mothugg eller andra åsikter och en ändring i FAQ
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Intressant diskution, men vad kan man lämligen prova att rengöra den med, dvs vilken typ av vätska, verkar som min hänger sig i bland.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Intressant diskution, men vad kan man lämligen prova att rengöra den med, dvs vilken typ av vätska, verkar som min hänger sig i bland.

    Mvh Rickard 1965
    Någon typ av avfettning som inte lämnar några spår eller rester kvar. 5-56 är inte att rekomendera. WD40 skall vara bra.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Intressant diskution, men vad kan man lämligen prova att rengöra den med, dvs vilken typ av vätska, verkar som min hänger sig i bland.

    Mvh Rickard 1965
    Någon typ av avfettning som inte lämnar några spår eller rester kvar. 5-56 är inte att rekomendera. WD40 skall vara bra.
    Avfettning, hmm, bräkleen försvinner
    Isopropanol kanske kan fungera?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    Re: Funderingar kring magnetventilens funktion (T5)

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Jag är tämligen övertygad om att ovannämnda felsökningsmetod gäller den gamla magnetventilen. Den har nämligen bara en spole och en fjäderbelastad plunge. När ventilen blir strömlös kommer alltid plungen att återgå till samma läge, förutsatt att den fungerar som den ska såklart.
    Den äldre ventilen bör man även "provtrycka", dvs plugga "W" och "R" och blåsa/trycka i "C". Inte helt ovanligt att det pyser ut luft lite varstans på den ventilen
    Tror jag oxo, dock är det liiiite märkligt att samma felsökningsmetod står att läsa i tex Trionicboken 5.2.
    Kan ju iofs komma in "grodor" även där och så mycket som jag har trumpetat i min testventil är det enligt mig HELT omöjligt att texten stämmer med verkligheten.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    För att kontrollera den nyare ventilen (T5) borde man kunna göra såhär:
    1. Provblås i "W". Luft kommer då i "C" eller "R" (notera vilken)
    2. Ändra läget på plungen mha strömkälla (9V batteri verkar räcka) Här borde det kompletteras med info om vilka stift man ska koppla på
    3. Problås i "W" igen. Luft ska då komma i den av "C" och"R" som det INTE kom luft ur i pkt 1.
    Japp, instämmer även här att metoden går att använda tex för att döma ut en mekanskt låst ventil eller en som brickan är spräckt på.
    Dock finns det utrymme för misstolkningar då brickan inte är helt tät (eftersom den saknar tätningar) och blåser man i en pipa som skall vara stopp i får man igenom endel luft.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Vill ha medhåll / mothugg eller andra åsikter och en ändring i FAQ
    BRA! då är vi iaf 2
    Frågan är vem som har ansvar för den "döda" FAQ:n?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Jag funderar vidare på T5 ventilen...
    Felsökningen i Saabs böcker är skriven utifrån att man felsöker på komponenter som sitter i bilen.
    Jag kan tänka mig att Trionic alltid ställer ventilen i ett visst läge när motorn stoppas (t.ex. när varvtalet går under ett visst värde) och att ventilen därför i normalfallet alltid ska stå i samma läge, dvs öppet mellan "C" & "W".
    Rätt eller fel tänkt av mig?

    Ni som konstaterat att Saabs metod är fel, har ni haft en lös ventil eller har ni plockat ventilen från bilen ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Nu lyfter jag denhär gamla tråden - igen
    Har äntligen fått ur tummen och kollat Saabs beskrivning på felsökning.
    Detta är taget ur:
    Verkstadshandbok 9000
    2:7 Motorstyrsystem Saab Trionic 1993
    art nr: 346908










    Jag tolkar det som att det inte riktigt står samma sak i FAQ som det gör i verkstadshandboken - någon som håller med ?

    Vad står det i WIS om detta ?

    Klippt från FAQ:
    4.1.12 Hur kontrollerar jag att magnetventilen fungerar?
    För att felsöka magnetventilproblem kan du själv göra några enkla tester:
    1. Du skall kunna blåsa och suga i "W" och "C" men inte i "R".
    2. Mät resistansen mellan stiften i magnetventilens kontaktdon för att verifiera att spolarna i ventiler är ok:

    Stift 1 och 2 = 3 ohm +/- 1 ohm
    Stift 2 och 3 = 3 ohm +/- 1 ohm
    Är någon av spolarna trasiga finns det risk att även styrdonet är trasigt.

    3. Du kan också passa på att kontrollera att du har spänning fram till magnetventilen. Verifiera detta genom att mäta spänningen mellan mittenstiftet (2) och någon bra jordpunkt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag kan tänka mig att Trionic alltid ställer ventilen i ett visst läge när motorn stoppas (t.ex. när varvtalet går under ett visst värde) och att ventilen därför i normalfallet alltid ska stå i samma läge, dvs öppet mellan "C" & "W".
    Rätt eller fel tänkt av mig?
    Mycket möjligt och då är det ju riktigt att 1. Du skall kunna blåsa och suga i "W" och "C" men inte i "R".
    MEN så står det inte i boken utan där skall det finnas möjlighet att få "luftkontakt´" mellan "C" och "R" vilket jag hävdar är omöjligt OM nu inte brickan är trasig.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Ni som konstaterat att Saabs metod är fel, har ni haft en lös ventil eller har ni plockat ventilen från bilen ?
    Både och.

    Förresten, bilderna från boken är döda......

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107

    Re: Funderingar kring magnetventilens funktion (T5)

    tack för all denna info. mitt laddtryck plötsligt inge stopp på så mätte att det var 4 ohm mellan stiften o bilens spänning i mitten stiftet på kontakten gjorde att min brickan i mv måste fastnat i ett läget C ...tog vakum slang från AV på w ,c ,r tills det gick att få luft genom C & W när motorn gick på tomgång..
    nu funkar det igen hade gjort en "pys" för att få det till 1 bar iallafall
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-06-15, 13:54
  2. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-12-17, 12:35
  3. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34
  4. Emblemens uppbyggnad
    Av JAM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 20:24
  5. Magnetventilens funktion på saab 9000 2.3LTT
    Av shogo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •