Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Rasslar balansaxelkedjan?!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233

    Rasslar balansaxelkedjan?!

    Hej!

    Min 9000 kortmotor 2,3t -94 med 16000 mil rasslar från kamkedjesidan på varv mellan tomgång...ca 2000 rpm. Det märks också på acceleration vid moderat gaspådrag att det "släpper" och börjar dra betydligt bättre just vid ca 2000 rpm. Rasslet och "släppet" verkar definitivt ha ett samband. Börjar nu undra över om balansaxeldrivningen kan vara boven i dramat... Nån som har idéer??

    M@s

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 311
    Oj låter ju som nu blir det dyrt precis vilken sekund som helst och jag kommer få ta bussen hem
    Min direkta take och råd.. kör ej bilen!! föränn du ställt en hundra diagnos.

    Jag kan tänka mej att: Sträckaren till kamkjedjan som är tryckstryrd från oljan är kass. Håller alltså inte trycket och gör att kamaxlarna "släpar efter".. Kamtiderna blir alltså helt fel och vid varv kan jag tänka mej att sträckaren liksom spänner upp och därigenom rättar till kamtiderna vilket innebär maskin får igen orken.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Nja, riktigt så orolig är jag inte själv, då detta hållit på rätt länge nu (flera månader) och dessutom har ju kamkedjespännaren hack som låser den från att släppa efter. Dvs, har den en gång tryckt till, så spärras den rent mekanist från att gå tillbaka. Det låter inte heller typiskt kamkedjeslammer, utan mera som om det kommer lägre ifrån (ungefär i turbotrakten).
    Orsaken varför jag undrar om balansaxeldrivningen är att den skall ha nån gräns vid runt 1800...2000varv; om den sen börjar eller slutar motverka vibrationer vid det varvalet är lite oklart för mig...

    Förresten, har balansaxelkedjan nån form av spännare den med, eller??

    M@s

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 311
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats

    Förresten, har balansaxelkedjan nån form av spännare den med, eller??

    M@s
    Jopp visst har den det (om jag inte minns fel) men du hör aldrig slammer/rassel från den. Rasslar det på sidan på motorn så är det till 99% kass kamdrivning och kedjan kan vara så dålig att sträckaren är max ute och då spelar "hacken" ingen roll.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Ja, det har den såg jag ju själv på 5 sek på Speedparts... Nåväl, kan det månne vara DEN som är kass då, och är DEN oljetrycksdriven utan mekanisk låsning á la kamkedjespännaren??

    M@s

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    OK, ska ta loss den och mäta hur långt ut den är; har för mig att max tillåtet utstick finns nämnt någonstans här på forumet.

    M@s

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    KAMkedjespännaren alltså...

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Om den sticker ut 15 mm är det dags att byta kamkedjan.

    Jag tyckte inte min rasslade nå speciellt innan, men sen tog jag bort b-kedjan och bytte kamkedja - och jäklar vad tyst det blev!

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    150
    Vore jag dig skulle jag kolla upp det nu!!Om det nu är balansaxelkedjan kan en kraftig acceleration få den ur kuggarna.Då kan ett och annat få sig en törn.Precis det som hände mig för några år sedan,det blev dyrt.Nybeg motor fick inhandlas.
    Pilot igen....
    Saab og 9-3 Steg 2

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 311
    Citat Ursprungligen postat av Roll-a-Dice
    Vore jag dig skulle jag kolla upp det nu!!Om det nu är balansaxelkedjan kan en kraftig acceleration få den ur kuggarna.Då kan ett och annat få sig en törn.Precis det som hände mig för några år sedan,det blev dyrt.Nybeg motor fick inhandlas.
    Håller med, vad jag inte förstår är när folk håller på och jiddrar och spekulerar fram och tillbaka, funderar och överlägger. Det låter illa från motorn!!.. kör ej bilen och kolla upp vad det är som e fel. Så många ras man fått tagit hand om bara på grund av folks aningslöshet och jamen jag skulle ju bara åka...
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Jo, jag förstår er oro, och håller med, ska köra lugnt och kolla kamkedjespännaren så fort det finns möjlighet. Är den under 15mm så blir det att boka tid för att knipsa balansaxelkedjan. Är den ute 15mm eller mer ställer jag bilen tills kamkedjan är bytt.

    MEN, tillbaka till balansaxlarna; är tanken att dom ska motverka vibrationer UNDER ca 1800rpm, eller ÖVER ca 1800rpm?

    M@s

Liknande ämnen

  1. Hur spänd skall balansaxelkedjan vara?
    Av wetter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 14:44
  2. Var sitter balansaxelkedjan? (bild)
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:35
  3. Att tänka på vid borttagning av Balansaxelkedjan?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 15:40
  4. Borttagning av balansaxelkedjan på og9-3
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 22:53
  5. Kan jag ta bort balansaxelkedjan 9-5 2,0
    Av scotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •