Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: frågor angående om att lackera med färgspruta.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498

    frågor angående om att lackera med färgspruta.

    Hej!

    Har lite frågor angående att lackera med färgspruta till kompressor.

    Vad ska man ha för tryck på kompressorn när man lackerar?

    Många tunna lager?

    Hur varmt ska grejorna ligga för "bästa" resultat?

    Tänkte lackera stötfångare fram och bak till min og900. Så tänkte jag prova med kompressor själv tills vidare. Vattenavskiljare/ oljeavskiljare har jag så det är inga problem.

    Och färgen handlar jag av en billackerare, samt förtuning och klarlack. Så om någon hade kunnat ge "steg för steg" tips hade det varit super!

    MvH Niklasson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    154
    Jag brukar ha ca 4bar.

    först kör jag ett tunt lager o när de e börjat bli klibbigt så köra jag nästa, ett heltäckande lager, när de e klibbt kör jag ett till.

    ska jag ha klarlack på så ska den om du har målat metalic läggas på de 3:e lagret när de e klibbigt.

    om du har en solid lack så kan man vänta tills de e tort o våtslipa de med ett fint papper. sen på med klarlack, vänta till de e tort o på med ett lager till

    Jag e inte lackerare lr målare. bara självlärd men har lycket få bra resultat
    Mattias "ISBjörnen" Kristensen 5894

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av ISBjörnen
    Jag brukar ha ca 4bar.

    först kör jag ett tunt lager o när de e börjat bli klibbigt så köra jag nästa, ett heltäckande lager, när de e klibbt kör jag ett till.

    ska jag ha klarlack på så ska den om du har målat metalic läggas på de 3:e lagret när de e klibbigt.

    om du har en solid lack så kan man vänta tills de e tort o våtslipa de med ett fint papper. sen på med klarlack, vänta till de e tort o på med ett lager till

    Jag e inte lackerare lr målare. bara självlärd men har lycket få bra resultat
    Hej!

    Så man ska dra på nästa lager innan det är helt torrt om det är metallic färg?

    Tack för svaren.

    Ingen annan som har åsikter? (t.ex släggan, snabbe)

    MvH Niklasson

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Är oxå intresserad av tips angående lackering...

    Har ett olackat kjolpaket som jag hade tänkt få i samma färg som bilen, alltså mörkröd solid lack.

    Jag tycker det skulle vara asshysst om någon av er, mer eller mindre, "professionella" lackerare (med erfarenhet iaf ) kunde skriva ihop en liten lista på vad man lämpligen behöver för olika sorters färger, andra medel, färgsprutor etc. Samt en liten sammanfattning av tillvägagångssättet kanske??

    Är helt grön på billackering, så alla tips är hjärtligt välkomna!

    Har fått ett pris av en billackerare, men han skulle ha 3.000:- för det så om jag kan fixa det själv för hälften eller nått, så ska jag nog göra ett försök...

    Ja, jag vet att det kanske är bättre att lämna ifrån sig arbetet till de som kan, men det kostar ju därefter oxå
    Jag inbildar mig att man med rätt utrustning kan få ett hyffsat resultat själv oxå

    En fråga:
    Kan/ska man ha klarlack på kjolarna/det man lackar, även om det inte är klarlack på resten av bilen? Eller ser det konstigt ut då? Annan glans?

    Tack på förhand!

    mvh
    Tobbe

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    En bild jag hade liggande på datorn, i vilken ordning man ska lacka:



    Nu vet jag ju inte om den är rätt, har ju inte lackat själv ngn gång...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Har fått ett pris av en billackerare, men han skulle ha 3.000:- för det så om jag kan fixa det själv för hälften eller nått, så ska jag nog göra ett försök...
    mvh
    Tobbe
    Hej!

    Precis det jag tänkte! Det "får" duga så länge ,, Senare kommer jag lämna iväg till lackerare som får göra det. Och det är alltid kul att prova på saker man aldrig gjort

    Bra frågor du hade SAAB_POWER får vi hoppas någon ger oss bra svar med

    MvH Niklasson

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Har fått ett pris av en billackerare, men han skulle ha 3.000:- för det så om jag kan fixa det själv för hälften eller nått, så ska jag nog göra ett försök...
    mvh
    Tobbe
    Hej!

    Precis det jag tänkte! Det "får" duga så länge ,, Senare kommer jag lämna iväg till lackerare som får göra det. Och det är alltid kul att prova på saker man aldrig gjort

    Bra frågor du hade SAAB_POWER får vi hoppas någon ger oss bra svar med

    MvH Niklasson
    Ja det får vi hoppas

    / Tobbe

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    512
    Ingen annan som har åsikter? (t.ex släggan, snabbe)
    Egentligen inte. Inte efter förra tråden. Varken jag eller Snabbe vet ju vad vi håller på med...

    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hej!

    Har lite frågor angående att lackera med färgspruta till kompressor.

    Vad ska man ha för tryck på kompressorn när man lackerar?

    Många tunna lager?

    Hur varmt ska grejorna ligga för "bästa" resultat?

    Tänkte lackera stötfångare fram och bak till min og900. Så tänkte jag prova med kompressor själv tills vidare. Vattenavskiljare/ oljeavskiljare har jag så det är inga problem.

    Och färgen handlar jag av en billackerare, samt förtuning och klarlack. Så om någon hade kunnat ge "steg för steg" tips hade det varit super!

    MvH Niklasson
    Kompressorn kan du ha hur högt ställd du vill. Trycket ställer du på sprutan. Sen är det skillnad på tryck från spruta till spruta. De sprutor vi kör med, sk. HVLP (High Volume Low Pressure) ska ha 2bars tryck. Men egentligen kan man ha trycket hur man vill. Det är helt upp till hur man sprutar och hur man vill ha resultatet.

    Man lägger två lager färg. Antingen två lager solid färg eller två lager basfärg och sen två lager klarlack.

    Mellan 20-24 grader för bästa resultat och egensklap hos färgen.

    Steg för steg tips är det ingen ide att jag ger för du har ändå inte tillgång till 5% av vad grejor jag kommer skriva. Men hör med Pelle W eler vad han nu hette. Han har ju stenkoll på hur man som amatör ska få det 100%..

    /5451 Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Släggan

    Egentligen inte. Inte efter förra tråden. Varken jag eller Snabbe vet ju vad vi håller på med...

    Kompressorn kan du ha hur högt ställd du vill. Trycket ställer du på sprutan. Sen är det skillnad på tryck från spruta till spruta. De sprutor vi kör med, sk. HVLP (High Volume Low Pressure) ska ha 2bars tryck. Men egentligen kan man ha trycket hur man vill. Det är helt upp till hur man sprutar och hur man vill ha resultatet.

    Man lägger två lager färg. Antingen två lager solid färg eller två lager basfärg och sen två lager klarlack.

    Mellan 20-24 grader för bästa resultat och egensklap hos färgen.

    Steg för steg tips är det ingen ide att jag ger för du har ändå inte tillgång till 5% av vad grejor jag kommer skriva. Men hör med Pelle W eler vad han nu hette. Han har ju stenkoll på hur man som amatör ska få det 100%..

    /5451 Släggan
    Hej!

    Ja jag läste den tråden för ett tag sedan. Men tackar så mycket för dina tips ändå. Då jag sett bilder på vad du lackat och kan inget annat än säga det är grymt!

    Men iaf ,, okej har inte kollat på min spruta än om man kan ställa trycket på den. Men ca 3bar är okej för ett hyfsat resultat?

    Är mycket väl medveten om att det inte blir proffslack., men hellre samma färg på hela paketet än nån del svart och resten "rätt" färg.

    Men som Isbjörnen skrev, ska man lägga på nästa lager färg innan den första torkat helt?

    Efter de två lager basfärg och man ska lägga på klarlacken, ska man slipa ner basfärgen med våtslip och sen lägga på klarlack?

    MvH Niklasson

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 042

    Re: frågor angående om att lackera med färgspruta.

    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hej!

    Har lite frågor angående att lackera med färgspruta till kompressor.

    Vad ska man ha för tryck på kompressorn när man lackerar?
    Beror på vilken spruta du använder och hur lång slang du har, har inte det exakta tryckfallet i huvet men räkna med ca ½ bar på en 10 meters slang ungefär. Räkna med det å vad tillverkaren anger för sprutan.

    I jobbet kör jag med Anest Iwata W400 för bas och den ska ha 2,0 bar vid munstycket.

    För klarlack och 2k-färg använder jag en HVLP spruta (som jag för tillfället helt glömt namnet på) och den kör jag också 2,0 bar.

    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Många tunna lager?
    Nej, att helt beskriva hur man gör är omöjligt, det finns lika många sätt att lacka som det finns lackerare. Standarden i skolan är satt till 2 varv halvtäckt med 50% överlappning, men personligen lägger jag alltid två fulla (heltäckande varv. Allt är beronde på vilken kulör det är. Är det svart kör jag ett täckande och ett tunnare efter osv. Att sitta här å beskriva allt är en omöjlighet som du säkert förstår.

    För att va säker på att det är täckt kan du köra 2 heltäckade varv, med 5-10 minuters avluftning mellan varven. Du ska kunna ta på färgen utan att lämna märken, då är den torr.

    För klarlack och 2k-färg beror antalet varv till vilken typ av härdare du använder, detta finns angivet i produktbladet. Jag kör alltid med MS härdare vilken skall läggas i två varv.

    Ett tips är dock att som nybörjare först lägga ett "klibblager" (torrsprut) innan du lägger de(t) riktiga varven(t). Detta gör att lacken inte rinner lika lätt.

    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hur varmt ska grejorna ligga för "bästa" resultat?
    Antar att du menar lufttemperaturen på stället du tänkt lacka i, runt 20 grader är bra. Ju kallare desto längre avluftningstid/sättningstid, enligt min mening alltså bättre med en varmare box än en kallare. Vid för kall temepratur är risken för rinningar i klarlacken väldigt hög, eftersom det tar längre tid för lacken att starta sin härdningsprocess och hinner alltså börja rinan innan den "satt" sig.

    Satsa alltså hellre på en varmare plats när du ska lacka.

    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Tänkte lackera stötfångare fram och bak till min og900. Så tänkte jag prova med kompressor själv tills vidare. Vattenavskiljare/ oljeavskiljare har jag så det är inga problem.

    Och färgen handlar jag av en billackerare, samt förtuning och klarlack. Så om någon hade kunnat ge "steg för steg" tips hade det varit super!

    MvH Niklasson
    Gone country....

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498

    Re: frågor angående om att lackera med färgspruta.

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    räkna med ca ½ bar på en 10 meters slang ungefär. Räkna med det å vad tillverkaren anger för sprutan.
    okej , får kika mer på min spruta och räkna lite på det då!

    Att sitta här å beskriva allt är en omöjlighet som du säkert förstår.
    Absolut, men på ett ungefär hur man gör, sen är det ju en stötfångare och det är väl inte riktigt samma som t.ex en dörr?

    Jag kör alltid med MS härdare vilken skall läggas i två varv.
    Okej , får höra med "min" lackerare vad det är för härdare osv.

    Ett tips är dock att som nybörjare först lägga ett "klibblager" (torrsprut) innan du lägger de(t) riktiga varven(t). Detta gör att lacken inte rinner lika lätt.
    Då blir det troligen så jag kommer göra.

    Antar att du menar lufttemperaturen på stället du tänkt lacka i, runt 20 grader är bra.
    Kommer lackera i garaget och tvätta av / torka allt så det blir dammfritt och höja värmen till 20 grader då!


    MvH Niklasson

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    En fråga:
    Kan/ska man ha klarlack på kjolarna/det man lackar, även om det inte är klarlack på resten av bilen? Eller ser det konstigt ut då? Annan glans?
    Nån klipsk en som kan svara på den frågan? Borde inte vara nån större skillnad egentligen va?
    Vad tjänar man på att slänga ut de extra slantar det faktiskt innebär att lägga på klarlack? Bara att det blir ett extra skyddslager eller?

    Kan ni rekommendera någon spruta som man kan koppla till på kompressorn?? Eller hur man nu gör...
    Hur mycket färg går det åt till ett komplett kjolpaket?
    Hur mycket blir det enbart i färgkostnader? (ca)


    Jag ber om ursäkt för alla genomdumma frågor, hoppas ni står ut med dom iaf

    mvh
    Tobbe

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 654
    [quote=SAAB_POWER]
    Citat Ursprungligen postat av "SAAB_POWER":2mxtgilz
    En fråga:
    Kan/ska man ha klarlack på kjolarna/det man lackar, även om det inte är klarlack på resten av bilen? Eller ser det konstigt ut då? Annan glans?
    Nån klipsk en som kan svara på den frågan? Borde inte vara nån större skillnad egentligen va?
    Vad tjänar man på att slänga ut de extra slantar det faktiskt innebär att lägga på klarlack? Bara att det blir ett extra skyddslager eller?

    Kan ni rekommendera någon spruta som man kan koppla till på kompressorn?? Eller hur man nu gör...
    Hur mycket färg går det åt till ett komplett kjolpaket?
    Hur mycket blir det enbart i färgkostnader? (ca)


    Jag ber om ursäkt för alla genomdumma frågor, hoppas ni står ut med dom iaf

    mvh
    Tobbe[/quote:2mxtgilz]

    Du bör ha klarlack på sakerna för att få upp glansen på sakerna. Lackade mina kofångare och det utan klarlack en gång och det blev inte lika bra . Så på med klarlacken säger iaf jag. Men jag är ingen lackerare

    Jag gav 600kr/litern för lacken (färgkod 170). Det gick åt ungefär 2 liter till

    Kofångare bak och fram
    framspoiler
    sidokjolar
    speglar
    framskärmar
    grill

    Och då tyckte jag att jag överdrev lite med färgen så du klarar dig nog på 1-1½ liter

    //Marcus

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    512

    Re: frågor angående om att lackera med färgspruta.

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Jag kör alltid med MS härdare vilken skall läggas i två varv.
    HS härdare menar du väl Snabbe?? MS härdare tillhör ju stenåldern...

    /Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Du bör ha klarlack på sakerna för att få upp glansen på sakerna. Lackade mina kofångare och det utan klarlack en gång och det blev inte lika bra . Så på med klarlacken säger iaf jag. Men jag är ingen lackerare

    Jag gav 600kr/litern för lacken (färgkod 170). Det gick åt ungefär 2 liter till

    Kofångare bak och fram
    framspoiler
    sidokjolar
    speglar
    framskärmar
    grill

    Och då tyckte jag att jag överdrev lite med färgen så du klarar dig nog på 1-1½ liter

    //Marcus
    Ja, men de är ju ingen klarlack på bilen i övrigt ... men de blir nog bra

    Det jag har som ska lackas i samma röda färg är:
    Front-, bak- och sidokjolar, skärmbreddare och ev speglar

    Ska man börja med nån speciell primer/grundfärg för att få det att fästa, kanske?

    mvh
    Tobbe

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 042

    Re: frågor angående om att lackera med färgspruta.

    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Jag kör alltid med MS härdare vilken skall läggas i två varv.
    HS härdare menar du väl Snabbe?? MS härdare tillhör ju stenåldern...

    /Släggan
    Hehe... jadu, vi kör MS fortfarande. Stenålder? Javisst! Boxen e ju från 60-talet. Nya boxar påbörjas snart dock så då får man ju börja använda vattenbas också... bläää.
    Gone country....

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    512

    Re: frågor angående om att lackera med färgspruta.

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Jag kör alltid med MS härdare vilken skall läggas i två varv.
    HS härdare menar du väl Snabbe?? MS härdare tillhör ju stenåldern...

    /Släggan
    Hehe... jadu, vi kör MS fortfarande. Stenålder? Javisst! Boxen e ju från 60-talet. Nya boxar påbörjas snart dock så då får man ju börja använda vattenbas också... bläää.
    Du skämtar? Måste varit 6-7-8 år sen jag såg MS härdare..
    Våra boxar är i och för sig också jä_ligt gamla, men jag har jobbat med vatten alla mina 10 år i branschen.. Men faktum är att du kommer gilla vattnet. Allting blir mycket lättare.. Och saknar du thinnert så är det bara att ta fram trasselsudden ju...

    Vad kör ni för märke då? För det står Glasurit intatuerat i pannan på mig.. hehe..

    /Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 042

    Re: frågor angående om att lackera med färgspruta.

    [quote=Släggan]
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av "Släggan":1x3tj8vj
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Jag kör alltid med MS härdare vilken skall läggas i två varv.
    HS härdare menar du väl Snabbe?? MS härdare tillhör ju stenåldern...

    /Släggan
    Hehe... jadu, vi kör MS fortfarande. Stenålder? Javisst! Boxen e ju från 60-talet. Nya boxar påbörjas snart dock så då får man ju börja använda vattenbas också... bläää.
    Du skämtar? Måste varit 6-7-8 år sen jag såg MS härdare..
    Våra boxar är i och för sig också jä_ligt gamla, men jag har jobbat med vatten alla mina 10 år i branschen.. Men faktum är att du kommer gilla vattnet. Allting blir mycket lättare.. Och saknar du thinnert så är det bara att ta fram trasselsudden ju...

    Vad kör ni för märke då? För det står Glasurit intatuerat i pannan på mig.. hehe..

    /Släggan[/quote:1x3tj8vj]

    Vi kör med Spies Hecker. MS är så fint att jobba med ju, HS bara rinner ju, ja innan man lärt sig använda det.

    Bävar inför vattnet, det tar tråkigt lång tid å torka, speciellt på sommaren. Men så länge vi har gamla boxen kavr kan vi ju fortsätta med vårt thinnerbaserade ju.
    Gone country....

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    512
    Jag vet inte var alla som målar med thinnerbaserad färg får för sig att det tar sån himla lång tid för vattenbas att torka.

    Det går hur fort som helst.

    Och ännu fortare går det om man har blowjets. Dvs att man blåser basen torr med luft. Tar inte mer än nån minut så är färgen torr. Och man måste ju ändå hinna ut och rengöra sprutan och blanda klarlack och ta den andra sprutan ju.....

    /Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    640
    Hmm inte klarlackar man väll solida lacker?
    eller villket år började man göra det?
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

Liknande ämnen

  1. Frågor angående T5
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 12:25
  2. Lackera OG 9-3 Aero fälgar. Smakråd samt frågor.
    Av NicklasOlsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 19:53
  3. lackera med Färgspruta BX 2000??
    Av gosarn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 17:37
  4. Frågor angående automatlåda SS
    Av 900R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 01:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •