Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: hej undrar varför man inte jordkabel till batteriet +grovlek

  1. #1

    hej undrar varför man inte jordkabel till batteriet +grovlek

    hej undrar varför man inte drar en jordkabel till batteriet ? när man har slutsteg. blir det inte bättre jord då ?? så slippper man leta bra jord??? OBS ändrat !! hur stor kabel bör man ha för ett http://www.webshop.bertilssonautoelectr ... ductid=550 + http://www.webshop.bertilssonautoelectr ... ductid=549 ???
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Re: hej undrar varför man inte drar en jordkabel till batter

    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    hej undrar varför man inte drar en jordkabel till batteriet ? när man har slutsteg. blir det inte bättre jord då ?? så slippper man leta bra jord???
    Det är väl ändå att gå över ån efter vatten.
    Varför dra en jordkabel modell stor 2-3meter när man kan utnyttja hela karossen som kabel...Nää, nog e det värt att hitta bra jordställen istället. Brukar vara lättare än att knirkla kablar genom möjliga och omöjliga ställen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Ifall du inte har riktigt dålig jord eller alu. kaross finns det ingen mening som sagt. Men pröva att dra en provosorisk och se om du märker någon skillnad.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: hej undrar varför man inte drar en jordkabel till batter

    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    hej undrar varför man inte drar en jordkabel till batteriet ? när man har slutsteg. blir det inte bättre jord då ?? så slippper man leta bra jord???
    Därför det är en överhängande risk att du får in allehanda elektriska knäpp/störningar/brum mm. Bilstereoanläggningars olika delar slutsteg/eq´s/filter osv. skall egentligen ha en gemensam jordpunkt just eftersom det kan uppstå variationer på olika ställen i karossen.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    men vilken grovlek på kabel ska jag ha ?? 21mm2 ? med 80a säkring för dom stegen ?
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 432
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    men vilken grovlek på kabel ska jag ha ?? 21mm2 ? med 80a säkring för dom stegen ?
    Samma som pluskabeln.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    men vilken grovlek på kabel ska jag ha ?? 21mm2 ? med 80a säkring för dom stegen ?
    Om jag nu räknat rätt ( ) så:


    Om vi förutsätter att du ska ha stegen i bagaget, alltså en runda slängar 6 meter kabel, så bör du ha 30-35 mm2 kabel. (Då i åtanke att du inte ska få mer än 0.5V i spänningsfall).

    Den största säkring som är ok för till exempel 33m2 brukar vara runt 160A.
    Drar du 21mm2 är 100A max.

    Antagligen klarar du dig bra med 21mm2 men med risk för att du stundvis kan få spänningsfall över 0.5 volt.

    Beror lite på hur petig du är att alltid få ut maximalt av ljudet...


    Jordkabeln ska naturligtvis vara lika stor som pluskabeln och dras till närmsta möjliga jordpunkt. I bagaget brukar till exempel infästningarna för bälteshållarna vara bra ställen att skruva fast jorden i, förutsatt att man vågar lita på att man skruvat tillbaka grejorna rätt, om man nu skulle krocka och ha folk i baksätet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    ok ska se hur grov kabel pappa kan ta från jobbet är ganska dyrt att köpa 35mm2 när man bara är 17 år
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Hos Nårdik så kostar 33mm² 75:-/m. Finns annars kabelpaket med 5.5m lång 33mm² för 690:-
    Inte så jätte dyrt ändå. Är ju värt att kolla upp iaf

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Kan också tipsa om att Biltemas strömkablar är av helt ok kvalitet, och deras 30mm2 kabel kostar 45:-/metern. (269:- för 6 meter mer exakt).

    Är ett fullgott alternativ i alla fall om plånboken inte är så fet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kan också tipsa om att Biltemas strömkablar är av helt ok kvalitet, och deras 30mm2 kabel kostar 45:-/metern. (269:- för 6 meter mer exakt).

    Är ett fullgott alternativ i alla fall om plånboken inte är så fet.


    Funkar säkerligen lika bra som vilken annan kabel av samma storlek, fast inköpt i en "audiobutik" för dubbla priset.

  12. #12
    funderar på att dra 2 gånger 21mm2 från biltema vad tror ni om det? med 60a säkring på vardera ! omm man då vill så kan man ju sätta in 2 gånger 80 a och sedan splitta upp kablarna till 2 gånger 10mm2 med en 50a säkring till varje steg ? då har jag ju 42mm2 fram till skuffen och 20mm2 til stegen [en 10mm2 till varje inkomande kabel så att det blir jämn belastning]. och sedan en en lika fet jord som inkomade kabel
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    funderar på att dra 2 gånger 21mm2 från biltema vad tror ni om det? med 60a säkring på vardera ! omm man då vill så kan man ju sätta in 2 gånger 80 a och sedan splitta upp kablarna till 2 gånger 10mm2 med en 50a säkring till varje steg ? då har jag ju 42mm2 fram till skuffen och 20mm2 til stegen [en 10mm2 till varje inkomande kabel så att det blir jämn belastning]. och sedan en en lika fet jord som inkomade kabel
    Känns spontant som lite overkill med så stor kabel till de stegen...

    Men visst kan du ju dra 2 stycken 21mm2 som du tänkt också, absolut.
    Det blir ju åtminstonde rejält då i alla fall.

    Sen, som jag fattar det, så tänker du sätta 4 säkringar i så fall??

    Det är helt onödigt om du inte tänker använda säkringshållaren som nån slags snabbkoppling för att snabbt kunna lyfta ur baslådan?

    Drar du två kablar, så sätt en säkring på varje kabel så nära batteriet som möjligt. Sen sätter du ett strömfördelningsblock i bagaget istället för fler säkringar (om det som sagt inte finns nån praktisk anledning till att sätta fler säkringar).

    Skulle sen försöka dra 2 stycken 8-10mm2, med varsinna gaffelkabelskor från strömfördelningsblocket till varje steg, om det nu skulle vara trångt att få dit någon större kabel direkt på anslutningen till slutsteget.

    Alltså att stegen får 16-20 mm2 totalt var hela vägen. Ingen mening att snåla på den sista lilla biten om du dragit 40mm2 resterande vägen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    men om man går ner i dimention ska man inte säkra om då till midre säkring för på 10 mm2 så är 50a max ? hadde tänkt köpa ett strömfördelningsblock som du sa! hmm tror att jag kan få in 4 gånger 10mm2 om jag använder dubla kabelskor men det borde inte bli så mycket späningfall om man bara kör 2gånger 10mm2 typ 20cm kabel ? ska ju ha 2 steg så då blir det ju 20mm2 till båda ! tror det får bil så om inte någon tror att det blir några större förluster. för förlusterna ökar väl ju längre kabel man har ? för att i från början var det ju tängt att jag skulle dra 20mm2 hela vägen
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Jo, egentligen så är väl det det bästa, antar jag.
    Även om jag tror att 80A säkringen skulle gå innan 10mm2 kabeln brinner upp.

    En annan lösning vore ju att göra som jag föreslog och dra 2 st 8-10 mm, till vardera steg vilket då gör huvudsäkringen lagom för ändamålet.

    Men om du framför allt inte gör kabeln från fördelningsblocket till slutsteget onödigt lång utan t ex sätter blocket i närheten av steget och dessutom tänker dig för hur du drar kablarna och isolerar kabelskorna bra så ska det rätt mycket till för att det över huvud taget ska bli nån kortis.


    Vill du vara helt säker kan du väl testa att kortsluta en 8mm2 kabel och en 80A säkring under kontrollerade former och se vad som händer.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2019-09-04, 21:27
  2. vart man kan köpa plus och jordkabel till batteri?
    Av Gyllis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 16:39
  3. Varför läcker batteriet?
    Av benny900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 12:51
  4. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  5. Grovlek på rör till IC, og900 m 9kic
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •