Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Hur få bort startmotorn på en 9000 T -87?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Hur få bort startmotorn på en 9000 T -87?

    Min starmotor verkar ha gått och dött helt nu, försökte skruva ner den förut men lyckades bara få loss en bult, den sitter ungefär klockan 12 från startmotorn sett. Problemet var att jag inte hittade den andra bulten, vart sitter den egentligen?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Ingen som haft bort den?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Jag har för mig att det sitter en mutter kl 7 från andra hållet dvs under startmotorn men jag kan minnas fel.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag har för mig att det sitter en mutter kl 7 från andra hållet dvs under startmotorn men jag kan minnas fel.

    Lycka till!
    Den som är överjävlig att komma åt? Misstänkte att det var den. Lite småmeckigt att byta startmotor i -15 grader när man knappt kommer under bilen. Men den ska bort
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    gaa snaka oma t dee jobigt

    de enklast e väl å ta den åvanifrån ? under insuget man får i bland lossa lite på lastskenan till kabhlhärvan som går där ( jag hade sönder min i ren ilksa ) )
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    gaa snaka oma t dee jobigt

    de enklast e väl å ta den åvanifrån ? under insuget man får i bland lossa lite på lastskenan till kabhlhärvan som går där ( jag hade sönder min i ren ilksa ) )
    Men då måste väl insuget bort innan antar jag?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Du tar bägge bultarna (två st. mitt emot varann) uppifrån utan att ta bort nåt annat än just själva starten. Långa armar och hylsa med förlängare och led, jävligt trångt å trist men det går. Elakast är när den skall tebax. Hålla i samtidigt som man skall skruva dit första bulten=inge kul alls...
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Precis, ovanifrån är melodin och du behöver inte ta bort något annat, men man blir lite repig på underarmarna..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Jag tog också bort min ovanifrån.. Försökte ta bort den underifrån men det gick inte...Men det var trångt som sagt när man skulle ta bort den när insuget var kvar..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Jag tog också bort min ovanifrån.. Försökte ta bort den underifrån men det gick inte...Men det var trångt som sagt när man skulle ta bort den när insuget var kvar..
    Men det går alltså? Fattar inte hur, men har å andra sidan inte kollat så noga.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  11. #11
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Jag bytte startmotor på en 9000i-88 och jag tog bort insuget för jag tyckte det var enklast. Men det var bökigt ändå...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Har för mig att man kan tjäna lite på att såga av en blocknyckel här.
    Sedan är mitt tips att man låter den lättaste sitta kvar medan man skruvar bort den svåra så att man slipper hålla upp startmotorn när man gör den svåra.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    752
    Rätt längd på förlängaren å en vinkelmaskin så är de rätt enkelt.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Meen... *suck* skruva bort insuget för att byta start Det är ju inga probs alls förutom att det är trångt att komma åt. Byta startmotor på en 9000 gör man ju på en 30 minuter...
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Jag brukar plocka bort tryckrör, och sådant tjafs som är i vägen, sen är det rätt enkelt att komma åt!

    mvh
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Jag fattar inte vad ni har för små block i era 9000, jag får ju knappt ner handen mellan insug och torped. Men om man ska ha bort den uppifrån, då måste ju allt kring insuget bort väl? Som det sitter går ju bara inte, blir tokig. Någon får gärna skriva en guide innan jag brännre upp aset till bil.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    jag satte mig helt sonika på knä vid kylarbalken.. En två långa förlängare, ett spärrdrag från ena sidan(motsatta sidan där startmotorn sitter, dvs höger i färdriktning..) under insuget , den andra styrandes på andra sidan, vid startmotorn. Tog inte bort något men lossade på fästet för oljestickeröret. Hade kopplat bort +polen innan.. Sen när den var lös var det smidigt att dra ut den och sedan vinkla den med anslutningarna uppåt och demontera..
    Ja det är ju inte som att byta till vinterdäck men tog lika lång tid (om man är själv och kör med handjagad orginaldomkraft..)

    Hoppas du ser möjligheten, blir större chans om du har bra ljus med
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    jag satte mig helt sonika på knä vid kylarbalken.. En två långa förlängare, ett spärrdrag från ena sidan(motsatta sidan där startmotorn sitter, dvs höger i färdriktning..) under insuget , den andra styrandes på andra sidan, vid startmotorn. Tog inte bort något men lossade på fästet för oljestickeröret. Hade kopplat bort +polen innan.. Sen när den var lös var det smidigt att dra ut den och sedan vinkla den med anslutningarna uppåt och demontera..
    Ja det är ju inte som att byta till vinterdäck men tog lika lång tid (om man är själv och kör med handjagad orginaldomkraft..)

    Hoppas du ser möjligheten, blir större chans om du har bra ljus med
    Verkar ju inte så svårt det där, men det ser ut som ett jävla helvete, visserligen är det svinkallt och becksvar, men ändå.
    Ska ta och titta på det i dagsljus, och förhoppningsvis få bort den samtidigt.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    jag satte mig helt sonika på knä vid kylarbalken.. En två långa förlängare, ett spärrdrag från ena sidan(motsatta sidan där startmotorn sitter, dvs höger i färdriktning..) under insuget , den andra styrandes på andra sidan, vid startmotorn. Tog inte bort något men lossade på fästet för oljestickeröret. Hade kopplat bort +polen innan.. Sen när den var lös var det smidigt att dra ut den och sedan vinkla den med anslutningarna uppåt och demontera..
    Ja det är ju inte som att byta till vinterdäck men tog lika lång tid (om man är själv och kör med handjagad orginaldomkraft..)

    Hoppas du ser möjligheten, blir större chans om du har bra ljus med
    Verkar ju inte så svårt det där, men det ser ut som ett jävla helvete, visserligen är det svinkallt och becksvar, men ändå.
    Ska ta och titta på det i dagsljus, och förhoppningsvis få bort den samtidigt.
    Från sidan där batteriet sitter, ta dän det så får du lite bättre svängrum men visst går det.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Har vart ute i nästan fyra timmar nu idag och försökt få bort den men det vill sig verkligen inte!

    Jag har tröttnat rejält nu och det verkar luta åt att lämna in den, mot min vilja dock.
    Men jag har två frågor då, hade tänkt köpa en beg. startmotor och undrar hur jag kan ta reda på vilken jag ska ha till min bil, ringde till en skrot och dom hade fem olika till 9000.
    Sen fråga nummer två, vad kan ett byte kosta i arbete?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)
    Av jockessaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 23:17
  2. 9000 -96, tändningsfel eller startmotorn som krånglar?
    Av liinuzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 08:33
  3. [LÖST] Startmotorn är stendöd på nyrenoverad motor 9000 2,3t
    Av Jocke.T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •