Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Sportluftfilter OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    47

    Sportluftfilter OG9-3

    Tja!

    Har nyligen köpt en 9-3 Aero -02 och vill sätta dit ett sportluftfilter (öppet)... Har haft en 9-3 fast det var en -99:a och på den va det nästan bara att sätta dit filtret men så kolla jag lite på speedparts och fick då se att på -02:an så e det luftmassemätare o skit.... Måste man ha deras Optiflow kit med avskärmning för att få det att funka räcker det inte med att bara köpa ett öppet filter!?

    Hoppas ni förstod min "noob" fråga..

    Tacksam för svar!

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: Sportluftfilter....

    Avskämningen är för att luftfiltret inte ska ta in varmluften från motorn... Så det ska nog funka utan tror ja...
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: Sportluftfilter....

    Jo, de säljer säkert satserna med skärmplåtar för skojs skull...


    Ingen blir glad av varm luft in i motorn.....
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-24 klockan 23:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    47
    Jo efter att jag läst det jag skrev så insåg jag att jag skrev lite konstigt...

    Självklart fattar jag att man ska helst ha avskärmning men det jag mena va mer typ kan man bygga en egen eller är det något specielt med deras avskärmning eftersom det ska passa med luftmassemätaren....

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Pelle 230HK
    Självklart fattar jag att man ska helst ha avskärmning men det jag mena va mer typ kan man bygga en egen eller är det något specielt med deras avskärmning eftersom det ska passa med luftmassemätaren....
    Nu börjar vi snacka, givetvis kan du göra skärmen själv och köpa ett "universal"-filter....

    Kom bara ihåg, som sagt, varm luft vill vi inte suga i oss, eller?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    varför måsta man ha filtret in motor rummet, när det finns plats i annanstans ochså om man absolut vill ha ett öppet filter Detta på skoj, men du ser ideet
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-24 klockan 23:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: Sportluftfilter....

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Avskämningen är för att luftfiltret inte ska ta in varmluften från motorn... Så det ska nog funka utan tror ja...
    Jo, de säljer säkert satserna med skärmplåtar för skojs skull...


    Ingen blir glad av varm luft in i motorn.....
    hur många hästar gör det om luften är varm eller kall.. Luften går ju inte med en gång in i motorn utan in i intercoolern.. Visst du motorn går bättre med kall luft än varm...Men då frågar ja varför sprutar dom med kolsyresläckaren på intercooler vid vissa strippkörningar???
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589

    Re: Sportluftfilter....

    Dom sprutar det på intercoolern för att få ner tempen på luften och på intercoolern. Vad är det konstiga där?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-24 klockan 23:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Man märker det klart negativt på prestandan med öppet filter under huven på en 900/9-3. De bilarna har ju rätt stora problem med att det blir varmt under huven efter en del hårdkörning så det är inget positivt för insugstempen att ha öppet filter där. Bättre att leda ner det som Olde gjort isf.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: Sportluftfilter....

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Men då frågar ja varför sprutar dom med kolsyresläckaren på intercooler vid vissa strippkörningar???


    Just för att få så KALL luft som möjligt in i motorn!?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: Sportluftfilter....

    Ja vet det...Men ja skrev den frågan för ja vet ju redan svaret på den..Var en ironi fråga!! För om du inte skulle ha haft en intercooler så gör det en stor skillnad om det är kall eller varm luft... Men om du har ett laddluftkyl så kan det inte göra en så STOR skillnad om luften som går igenom luftfiltret är kall eller varm...Den kyls ju ner sen i intercoolern...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-24 klockan 23:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #12

    Sportluftfilter

    Hej!


    Kommer det här sportluftfiltret passa till min 9-3 2.0 T 01:a? http://www.maptunparts.se/motordelar...er-9-3-t7.html När jag anger reg numret ska det passa iaf. men bäst att dubbelkolla. Och är det ett bra filter för min bil i övrigt? Jag är ute efter pysljudet (väl medveten om att jag inte har någon riktig sportbil i mina 185 hästar, men en kul grej till en billig peng!).


    MVH

    Adam

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Du har ingen hänvisning till vad du avser. Men rent generellt så är sk. sportluftfilter inget att ha. Så skippa det & använd original filter för bästa rening & funktion.

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Kylning Visa inlägg
    men en kul grej till en billig peng!
    Nej, verkligen inte. Långt ifrån.

  15. #15
    Har uppdaterat nu! kolla länken

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Nej, verkligen inte. Långt ifrån.
    Ingen kul grej eller inte billigt? Eller kanske bägge? Tycker det ser bra ut, min ni som har erfarenhet av det här filtret eller liknande får gärna dela med er, isf. skiter jag i det om det inte fungerar bra!

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Varken billigt eller kul.

  18. #18
    Och mer specifikt är det väl minst tre saker som talar emot:

    - Original filtret flödar tillräckligt för över 300 hk
    - Sportfiltret renar sämre så det blir ökat slitage på turbo och motor
    - Filteroljan hamnar på luftmassemätaren och det mår den inte bra av

    Men det är väldigt snyggt
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Kylning Visa inlägg
    Jag är ute efter pysljudet (väl medveten om att jag inte har någon riktig sportbil i mina 185 hästar, men en kul grej till en billig peng!).
    Öppna en läsk istället? Pssscht!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Men rent generellt så är sk. sportluftfilter inget att ha. Så skippa det & använd original filter för bästa rening & funktion.
    Jag var hos Maptun i veckan och bytte lite pryttlar och bad dem även byta luftfiler då jag jag inte gjort det på bilen jag köpte i mars och det hade förmodligen inte förra ägaren heller sedan oktober 2010 då ett Sportluftfilter från Maptun stoppades i (K&N) och jag bad om ett original pappersfilter.
    Vi diskuterade lite och någon nackdel finns inte med sportfiltren så länge man tvättar och oljar in dem korrekt.
    Gör man fel kan LMM ta styk för den gillar inte olja. Har man full koll kan man använda dessa.

    Jag kör med pappersfiler sedan jag sköt en kolv, defekt LMM konstaterades och jag hade K&N från GIK Turboteknik.
    Jag hade inte tvättat och oljat in filtret innan detta inträffade!
    Med de låga effekter jag har i mina bilar tappar jag inte något jag märker men det känns tryggare att ha pappersfiler som jag byter ofta.

    Jag har 2st K&N till 9-5 till salu ;-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Borra några hål i luftburken istället. Så får du lite pysljud

Liknande ämnen

  1. sportluftfilter
    Av STEVE88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 12:58
  2. Sportluftfilter i 95a
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 19:57
  3. sportluftfilter
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •