Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Får in avgaser i kupén....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41

    Får in avgaser i kupén....

    De är alltså såhär att de börjar lukta avgaser i bilen så fort jag stannar.

    Jag förstår/förmodar att de är avgassystemet som inte är tätt/helt någonstans.

    Men jag tänkte höra om de finns något "klassiskt" ställe där avgaserna brukar ta sig ut eller hur man ska gå till väga för att hitta problemet.

    Jag har provat att hålla för utblåset för att se om man bättre kunde höra var de pyser ut, men de hjälpte inte mycket.

    Tack på förhand
    9-5 Aero kombi -00

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    hissa upp bilen och starta den... håll händerna runt om avgassystemet så känner du direkt där det finns läcka stor nog att behöva åtgärdas...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    115
    Titta på downpipen om du kan se någon spricka..
    Saab 9-3 2.0t

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Frågan är om det verkligen är avgaser eller "oljelukt".
    Det är ju rätt vanligt med dåliga vevhusslangar i dessa tider.
    Oftast är det så enkelt att bussning/slang lossnat i ventilkåpan, kolla under plastavtäckningen så hittar du säkert felet.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Frågan är om det verkligen är avgaser eller "oljelukt".
    Det är ju rätt vanligt med dåliga vevhusslangar i dessa tider.
    Oftast är det så enkelt att bussning/slang lossnat i ventilkåpan, kolla under plastavtäckningen så hittar du säkert felet.
    Nope, de är avgaser. Om man nu skulle hitta ett hål någonstans...vad tätar man det bäst med då? För inte behöver man väl köpa ett nytt helt nytt system?
    9-5 Aero kombi -00

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41
    De är klart att helt 100% är jag ju inte, men de luktar onekligen avgaser...
    9-5 Aero kombi -00

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Jag hade samma fenomen på min för 2 veckor sedan.
    Så satt jag på nya bultar på turbon så blev det bra, var en rejäl läcka där bakom.
    Mvh Timmy

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Jag hade samma fenomen på min för 2 veckor sedan.
    Så satt jag på nya bultar på turbon så blev det bra, var en rejäl läcka där bakom.
    Ok, är de svårt att komma åt att dra dom bultarna? Måste man byta eller går de att dra åt dom befintliga?
    9-5 Aero kombi -00

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Går nog att dra åt dom som sitter där.
    Problemet hos mig var att det var icke original muttrar, så dom snurrade upp sig själv pga vibrationer.

    Köpte efter tips i den här tråden, vilka som man ska sätta dit. Köpte 3st och lämna bilen på verkstad bakom jobbet som fixade det medans jag var på jobb för 50kr
    Mvh Timmy

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41
    Ok, men blev de så billigt så förmodar jag att dom inte behövde lossa på massa prylar för att komma åt.

    Jag får försöka dra åt dom bultarna och se om de blir bättre.

    Tack för hjälpen
    9-5 Aero kombi -00

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Kolla här så att det inte läcker, det kan lukta avgaser om det läcker från vevhusventilationen!


  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Min lilla åsikt är, att om det luktar avgaser inne i bilen, då läcker det troligvis framtill, under motorhuven. Turbo, DP, eller liknande. För har man läcka i systemet under bilen, då brukar avgaserna aldrig leta sig in...

    Så har jag inbillat mig att det är.
    Hade en 9000, som läckte vid turbo'n. Dels hördes det, men också så luktade det i kupen. Tror det är fläkten som suger in avgaserna.
    Övrigt så har jag haft läcka på avgasröret, så det har hörts, pyst, eller brummat, men aldrig att det luktat in i bilen.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Kolla här så att det inte läcker, det kan lukta avgaser om det läcker från vevhusventilationen!

    Japp kolla där. Båda mina saabar har den tunna plastförgreningen på genomföringen gått av och vevhusgaser (som luktar avgaser) strömma ut under huven och det börjar lukta direkt när man stannar.

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41
    De där måste jag kolla!! Tack!

    Jag försökte komma åt turbon för att se om några bultar satt löst...men de va ju lättare sagt än gjort!

    Jag försökte skruva bort muttern som håller fast "värmeskyddet som de står HOT på"...men de ända som hände va att hela skiten snurrade, så jag hoppas jag inte förstört något nu...jag fick iaf inte bort den så jag kom inte åt att kolla ifall bultarna satt ordentligt.
    9-5 Aero kombi -00

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41
    Såhär ser de ut....

    http://i8.photobucket.com/albums/a28/Kr ... C00143.jpg

    och så lite närmre...

    http://i8.photobucket.com/albums/a28/Kr ... C00144.jpg

    De ser ju onekligen ut som något är fel...borde inte den där gummiprylen täta där eller är jag helt ute o cyklar? De ser "kletigare" ut där omkring så de verkar ju onekligen som problemet ligger där någonstans...

    Och om de nu är den där som är skyldig till att jag knappt kan andas vid rödlysen...hur fixar jag de?

    Ska jag trycka in den där på något sätt eller ska jag köpa nya grejer?

    Om jag ska köpa nytt så kommer ju nästa problem, vilket är att jag inte vet vad de där är...alltså vad ska jag köpa och är de lätt att fixa själv?

    Den där slangen som kommer ut...var tar den vägen?

    Ojojoj...som ni märker behöver jag lite hjälp av någon kunnig!!

    Tack på förhand
    9-5 Aero kombi -00

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Tätningen som sitter i ventilkåpan kostar inte så många tior, men när du ändå håller på så kolla slangarna, dom ska kännas fasta, inte svampiga!!

    Jag bytte alla tre som är anslutna i oljefällan som sitter en bit ner bakom motorn, följ slangarna så ser du den. Dom kostade c:a 500kr!

    Du undrade vad det heter...säg bara att du ska ha tätningen till vevhusventilationen som sitter i ventilkåpan, så ska du se att dom förstår dig

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Tätningen som sitter i ventilkåpan kostar inte så många tior, men när du ändå håller på så kolla slangarna, dom ska kännas fasta, inte svampiga!!

    Jag bytte alla tre som är anslutna i oljefällan som sitter en bit ner bakom motorn, följ slangarna så ser du den. Dom kostade c:a 500kr!

    Du undrade vad det heter...säg bara att du ska ha tätningen till vevhusventilationen som sitter i ventilkåpan, så ska du se att dom förstår dig
    Ok, så de är en tätning som jag har på fotot....som alltså ska tryckas in i hålet där slangen går in??

    Den tjocka slangen är svampig...så den borde jag alltså byta? Är den bara instucken i ventilkåpan eller måste jag skruva bort massor för att komma åt att byta?
    9-5 Aero kombi -00

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Det röda jag har markerat med här, så ser plasten ut innanför slangen och ventilkåpan...så du trär bara slangen över änden med hullingar och sätter i tätningen i ventilkåpan, sedan är det bara att stoppa in anslutningen. Du ser hur det ska vara om du tar bort och tittar, inget konstigt alls! Hoppas att min fina teckning kan vara till någon hjälp


  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Det röda jag har markerat med här, så ser plasten ut innanför slangen och ventilkåpan...så du trär bara slangen över änden med hullingar och sätter i tätningen i ventilkåpan, sedan är det bara att stoppa in anslutningen. Du ser hur det ska vara om du tar bort och tittar, inget konstigt alls! Hoppas att min fina teckning kan vara till någon hjälp

    Ser ju kalasfint ut de där!!

    Så bara jag får in den där tätningen där den ska sitta så kan jag stå på tomgång hur länge jag vill sen....JIPPI!
    9-5 Aero kombi -00

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Stick o köp en ny så kommer det att lösa sig...inget svårt alls!!!

    Lycka till

Liknande ämnen

  1. ?Avgaser? i kupén
    Av überfuzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 16:55
  2. spyr avgaser
    Av joskin7373 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 00:47
  3. trattar och avgaser
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •