Sidan 3 av 21 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 411

Ämne: Saab 90T16 RWD 1986 - Lite bilder

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Trevligt!

    Alltid lika skönt när det börjar likna en bil igen.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  2. #42
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Se där, nu är det inte långt kvar
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    215
    Här går det undan!

    Härligt!

    Mvh Björn
    Avslutat projekt: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129961
    Nya galenskaper är dock på gång...

  4. #44
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    tumme upp!
    nu blev ja ju nästan sugen på å börja med 99an igen :-) fast ,den får nog vänta ett tag

    STILIGT BYGGE!!! fortsätt så :-)
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #45
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Tackar! Målet är att hinna provstarta aset innan jag åker till Elmia på söndag, och jag hoppas det går vägen.

    Imorgon bär det av in till stan för att köpa en massa saker jag såklart glömt att jag behöver.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  6. #46
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Pust!

    Det blev en lång sväng runt omkring i stan för att få tag på allt jag behövde, men till slut ordnade allt upp sig. Tyvärr blev det inte jättemycket gjort, men jag hann iallafall göra lite översyn på min kabelhärva som går framför motorn. En hel del massa onödig skit från 900 som jag inte använder på min 90 som kastades bort. Resultatet blev en ren och snygg kabelhärva som dessutom tvättades ren och fin.

    Hämtade också ut paketet med min nya elfläkt av märket Spal, för den stadiga summan av 300kr. Tack för det tipset Rickard!

    Hann sedan renovera slavcylindern och hänga i kopplingen igen. Tvättade rent alla slangar som skulle monteras, och kladdade på vinylshine på dem. Blev helt klart bra!

    Resultatet så länge:
    (Ner till höger syns även oljepumpen till växellådskylningen.)
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297
    Jo, det finns ju minst en bra detalj på Lada Niva har jag hört.

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Detta meddelande görs i alla projekttrådar som en påminnelse:
    Glöm inte bort våra regler!:http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77776

    Speciellt dessa rader:"Undvik onödigt jidder i trådarna, endast frågor och kommentarer ang den aktuella bilen. Chat kommer rensas stenhårt!"

    Rensning av de värsta trådarna kommer att göras fortlöpande, ha överseende med att det tar en del tid dock.

    MVh Lerne/Mod.
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  9. #49
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Dags för en mindre uppdatering igen.

    Motorn är ännu inte startad, mest på grund av att jag kände att jag ville ta ihopmonteringen i lugn och ro så att jag bli nöjd med resultatet. Därför valde jag att göra om kabelhärvan till LH-systemet som såg väldigt risig ut. När det är klart är det i princip bara lite vattenslangar,oljeslangar samt DI-härvan som ska på plats innan det är klart för start, så snart ska det vara startklart.

    Skickar med en bild på min nya fläkt samt en bild på den tråkiga kabelhärvan.







    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  10. #50
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Jäklar va nice det blir! Hinner du bli klar till Knutstorp?

  11. #51
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jäklar va nice det blir! Hinner du bli klar till Knutstorp?
    Tack!

    Som det ser ut nu blir det nog svårt, mest på grund av att jag inte har pengar nog. Sen väntar jag fortfarande på ett vattenrör som är på gulkromatering, men jag har inte hört något än. Både kabelhärvan till LH samt den till DI-systemet är så gott som färdiga och är monterade, men det är fortfarande lite smått som ska ordnas till.

    Sen har jag ju mitt nya luftfilter som jag måste fixa anslutningar till, samt oljekylen till motorn som jag ännu inte kommit på något bra sätt att montera.

    Oljekylen till växellådan börjar ta sig. Gjorde fästen och monterade oljepumpen ikväll. Sen började jag dra alla slangar och lite kablar som ska både till termostat i diffhuslocket och in till kupén för manuellt påslag.


    Imorgonbitti blir det nya friska tag.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  12. #52
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Pust!

    Verkar som jag gjort en liten feluppskattning på hur mycket det är kvar att göra på bilen innan den är klar att ta ut. Allting tar ju så lång tid att jag inte hinner med alls så mycket som jag skulle vilja. Hur som helstvar jag en sväng på skroten och köpte ett vattenrör samt ett nytt lämpligt expansionskärl eftersom jag numera använder og900-kylare. Letade runt lite på skroten och valde ett kärl från en nyare volvo, främst för storleken, att Saablocket passar rakt på och för att det ser nytt och fräscht ut.

    Har dock inte kunnat montera varesig oljesticka, expansionskärl eller slangar därikring eftersom jag fortfarande saknar adaptern som sitter mellan oljefilterhus och oljetrycksgivare på tidiga modeller, men det har löst sig nu, och jag hämtar en adapter imorgon. Tack för det Kenth "Scabben"!

    Det största som återstår att göra nu är att försöka fixa till fästen till min nya oljekyl, något som visade sig vara sådär roligt, och inte alls så lätt. Slangarna jag lät pressa är ganska överdimensionerade och därmed ganska svåra att böja dit jag vill ha dem. Slangarna bestämmer var oljekylen hamnar ungefär. Ska tackla det problemet så fort jag har tid i morgon. Sen är det bara kylarbalk, kylare samt kylfläkt som saknas, och de grejerna är redan inpassade, så det går snabbt.

    Bifogar en bild på hur motorrummet blev efter uppsnyggningen av kabelhärvorna. Vattenröret är bara där tillfälligt. Mitt andra är iväg på gulkromatering.



    Något Knutstorp blir det inte för mig, men nästa träff ska bilen vara i full gång och redo!

    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Slangarna jag lät pressa är ganska överdimensionerade och därmed ganska svåra att böja dit jag vill ha dem.
    Om du kör med AC-slangen så misstänkte jag att det skulle bli ett "styvt" jobb att få dom att sitta där dom ska.
    Du råkar inte veta vad det är för dim. på originalslangen?

    Kommer placeringen gå käpprätt nu eller?

    Förövrigt så ser det sjukt bra ut Jonka!
    Keep upp the good work!

    /Tim

  14. #54
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Slangarna jag lät pressa är ganska överdimensionerade och därmed ganska svåra att böja dit jag vill ha dem.
    Om du kör med AC-slangen så misstänkte jag att det skulle bli ett "styvt" jobb att få dom att sitta där dom ska.
    Du råkar inte veta vad det är för dim. på originalslangen?

    Kommer placeringen gå käpprätt nu eller?

    Förövrigt så ser det sjukt bra ut Jonka!
    Keep upp the good work!

    /Tim
    Jo det är den grove ac-slangen jag använder fortfarande, och den ska dit! Originalslangen är nog runt 8mm inv. och den här är 10mm, så en viss skillnad blir det. Ska tackla problemet så fort jag kommer hem idag.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    västerås
    Inlägg
    161
    hur mycket fick du betala för oljepumpen till växellådan?
    köpt på skroten eller?

  16. #56
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av NaitSirk
    hur mycket fick du betala för oljepumpen till växellådan?
    köpt på skroten eller?
    Min bror hade en extra till sin bil, så den var gratis, men de bör ju gå att hitta för skapliga pengar på skroten.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  17. #57
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Idag skulle det inte hända så mycket då jag var i skolan och jobbade med ett arbete, men jag kom hem skapligt och hann med en del ändå. Nu känns det ändå som motorskruvandet har ett slut någon gång.

    Fick dit adaptern till oljetrycksgivaren och kunde därmed montera oljetrycksgivaren också. När jag höll på med den kom jag på att oljetryckskontakten liksom oljepluggen till motoroljan har gängan M14*1,5 vilket gav mig en enkel och smidig lösning på mitt problem med läckande oljeplugg, eftersom jag har tempgivaren monterad där. Kapade av själva givardelen på en oljeplugg, borrade upp till runt 8,2mm hål och gängade därefter 1/8"*27 NPTF invändigt och kunde därefter montera oljetempgivaren i tråget utan att behöva riskera oljeläckage. Så nöjd jag blev med min enkla lösning.

    Därefter började jag klura på inkopplingen av ventilen som ska sitta vid värmepaketet, vilket inte var helt lätt då jag saknar slangarna som ventilen satt monterade med på givarbilen. Några slangar gick utan större problem att pussla dit, och med hjälp av brorsan och gassvetsen löstes även den nedre anslutningen mot värmepaketet på ett bra sätt.

    Tog också itu med inpassningen av det nya expansionskärlet, vilket inte var så lätt eftersom det är tänkt att sitta på högersidan av motorrummet, men det får bli en halvtaskig lösning tills vidare. Det kommer fylla sin funktion iallafall.




    För att kunna göra en vettig dragning av de jävligt styva oljekylsslangarna valde jag att hänga dit og900-vattenkylen för att se hur mycket utrymme jag har att spela med. Då var jag ju även tvungen att se hur den nya SPAL-fläkten passade. Rymligt och fint blev det! Skönt att inte ha intercoolern där uppe också.






    Nu återstår i princip upphängning av oljekylen till motorn samt dragning av slangarna till denna innan provstart! Förhoppningsvis sker detta imorgon eller på lördag. Återkommer...


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Snyggt blir det. Man blir lite sugen på att aktivera skruvandet igen. Tack för den inspirationen.

    Appropå oljekyld växellåda... vet du nåt om oljetempen ökar p.g.a. diffbroms (=friktionsvärme) eller bara sådär iallafall, p.g.a. inspirerad körning ??

    Keep up..... / Scabben
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  19. #59
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Tack Kenth!

    Sannolikt borde ju värmen bli högre pga diffbroms. Dock vet jag inte hur mycket, men som jag förstått det kommer jag ha nytta av pump och kyl redan nu. Alltid skönt att vara på den säkra sidan. Kommer ju ha tempgivare för växellådsoljan också, så jag kan se hur högt tempen går. Blir inte den inte tillfäcklig får man väl börja spara till diffbroms då.

    Idag SKA bilen startas upp!
    Fipplade med oljekylens och intercoolerns upphängningar igår, och till slut fick jag prylarna att passa. Oljekylen hamnade en aning snett, men det skiter jag i. Expansionskärlet är på plats, olja finns i både motor och låda. Dessutom har jag hunnit provköra kylningen till lådan som pumpar på riktigt bra! Slangarna till motoroljekylen var lite pilliga att få på plats, men till slut satt de där.

    Det är inte mycket kvar nu!


    Återkommer med bilder och kanske någon film.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  20. #60
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Hjääääääälp!

    Allt är klart för start, men bilen vägrar starta! Felet förefaller vara exakt samma som förra gången jag försökte starta med DI, trots att jag bytt boxen, di-kasetten och vevaxelgivaren. Kabelhärvan är kontrollerad ett antal gånger, men allting stämmer. Så fort jag kopplar in kontaktdonet till DI-systemet dras huvudbränslerelät, trots att tändningen är avslagen. DI-boxen ska väl få spänning från bränslerelät?

    Har dubbelkollat det mesta nu, men jag kan bara inte hitta nåt fel. Keeeenth!

    Idéer och tips mottages med glädje!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

Liknande ämnen

  1. SAAB-prototyp från 1986
    Av PeniX i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 11:23
  2. billigt trim 900T 1986
    Av montecarlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-14, 22:01
  3. Reportage om en udda 900 T16 Cab 1986.
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 23:40
  4. vart sitter bränslepumsrelä 900 t16 -1986
    Av retyu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •