Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: 35mm sänkning och 17” 225/45

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 214

    35mm sänkning och 17” 225/45

    som det ser ut kommer jag att sänka min ng900 35mm. undrar om jag köra med 17x7” (5–spoke Vector ET?) 225/45 utan att det tar i?

  2. #2
    Det tog i för mig när jag körde med mina orginal dämpare eller körde i ett gupp. + det var omöljigt att ha folk i baksätet.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 214
    Citat Ursprungligen postat av Keeso
    Det tog i för mig när jag körde med mina orginal dämpare eller körde i ett gupp. + det var omöljigt att ha folk i baksätet.
    låter inge bra. tog det i hela tiden och vart tog det i? är det nya dämpare eller däck som gäller för att kunna köra med 35mm säkning?

  4. #4
    Hejsan


    Det tog i för mig när det åkte med fler än jag och min flickvän !
    Då var det lesjöforsfjädrar + original dämpare , nu sitter det Nordic/Eibach så vi får väl se hur det går med 18 " till sommarn

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 214
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Det tog i för mig när det åkte med fler än jag och min flickvän !
    Vart tog det i?

  6. #6
    Bak i skärmkanterna. Men nu har jag bytt till Koni & nya Hr-fjädrar. Så ska bli intressant till sommaren att se om det fortfarande tar i.

    Men jag tror inte det ska ta i, eftersom det enbart tog i när jag skjutsade eller körde snabbt i "gupp"!. Och när jag bytte så var min orginal dämpare helt slut d.v.s dom låg i botten hela tiden.

    /Mvh

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    Skulle tippa på att det där har ganska mycket med ET på fälgen att göra! Det är väl lite olika ET på SS fälgar gentemot ng 900:a fälgar?
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    459
    Medlem#
    6131
    ja körde me 225/45/17" på min ng900 me sänkning på utan några som helst problem... har varken hört, känt eller sett nåt som verkat underligt me islagning eller så

    Frå nog hålla me Freeboo, det hänger en del på inpressningen!!
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

  9. #9
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Körde med H&R sänkning och 17" ss fälgar på min og9-3 utan att det tog i nånstans dock med gula Konidämpare.

  10. #10
    Hejsan Alla

    Körde med original dämpare och lesjöfors sänkning 30 mm , så det kan vara en bidragande faktor till att det tog i !

    Nu kör jag med Koni ställbara och Nordic/Eibach fjädrar som sänker 35 mm och 18 " BBS CH så vi får hoppas att det ej tar i

  11. #11
    Problemet som ni har med 17" har jag märkt är att det är fel dimension på däcken.

    Det ska INTE vara 225/45

    Det SKA vara 215/45 i så fall, då tar det inte i och givetvis har det med ET att göra på fälg och även bredd.

    900 T -95
    290 hk på hjulen 340 hk i motorn
    räcker ett tag.....

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 789
    eller så har ni väldigt pissiga dämpare har aldrig tagit i för mig inte ens med 19"

  13. #13
    Hejsan

    Jag körde med viggen fälgar och 215 45 17 och det tog i ! Har bytt dämpare för våren och nu är det Koni med Eibach så det blir nog bättre

    Mvh Andreas

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    218
    körde med viggen fälgar 215*45*17 tog inte i,
    bilen är sänkt med sachs gas dämpare och Nordic/eibach fjädrar...
    No Real Power!!
    Just Turbo Shit!!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    Jaja alla har olika erfarenheter. Undra hur ni själva ser ut? Verkar va en blandning av 150kilos kolosser med lika stort sällskap blandat med 60 kilos trådar med samma storlek på sällskap. Olika last ger olika fjädringsegenskaper. Eller e den gamla Vectrakarossen helt enkelt för vek?

    SS-fälg har ET 41 mens ng900/og9-3 o 9-5 har ET 49. Om ja inte läst alldeles tokigt. Va ett halvår sen jag läste på. Och i min ålder börjar man bli lite senil. Sen beror det på fälgens bredd. Kan inte se varför 17X7 skulle va nåt probblem med 225or på en icke sänkt bil. Fast enligt saabkällor rekommenderas endast 215/45 på 7X17-fälg med ET 49.
    Så, vem ska man lita på. Pröva måste man ju men det finns ju lite gränser. Om man äventyrar sin egen och andras säkerhet med hjul och däck som tar i karossdelar, tycker jag man e ute och cyklar. I motvind dessutom. Alla bilar får oftast positiva vägegenskaper med en måttlig spårviddsförändring utåt. Men offseten påverkas och kan orsaka onödig förslitning på både fram och bakvagn. Eller däck. Oxå.

    Sluta tjabbla däckbredder. Tar det i är man en potentiell trafikfara.
    Anser jag.

    Bara ta en sån sak som ungarnas bil. En originalsänkt 9000. förra ägaren la på 205/55-16. Framdäcken tar i hjulhusens insida vid fullt rattutslag. Fast hjulhuset e lite trängre fram på CC-karossen. CS får det plats marginellt mer i. Har bytt ut de utnötta framdäcken mot 205/50-16, som inte tar i, med minsta marginal runt 5 mm. Och det är den dimensionen som ger bästa offset på den modellen. detta vet jag och många andra. Vectrasaabarna verkar olika från ett exemplar till ett annat. Alla har ju olika erfarenheter med samma utrustning så nåt knas e de. Är glad att jag hoppade över denna mellanmodell.

    Ät mer glass!
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 214
    Citat Ursprungligen postat av Ekis!
    körde med viggen fälgar 215*45*17 tog inte i,
    bilen är sänkt med sachs gas dämpare och Nordic/eibach fjädrar...
    Vilka är det som säljer sachs?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av Ekis!
    körde med viggen fälgar 215*45*17 tog inte i,
    bilen är sänkt med sachs gas dämpare och Nordic/eibach fjädrar...
    Vilka är det som säljer sachs?
    Meckomomen fixar fram dom åt dig...
    No Real Power!!
    Just Turbo Shit!!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    187
    En sak som folk glömmer när de säger att det tar i. Vart tar det i? Det skiljer mellan 3- och 5-dörrars bilar. 3-dörrars har mer plats i de bakre hjulhusen. På femdörrars så är det en kant i främre delen av hjulhuset som brukar ta i. Det är inte för inte som Saab tog och modifierade denna kant vid införandet av 17" som originalmontering. Kolla på en 9-3 AERO femdörrars, dessa har inte denna kant. Finns flera trådar om detta, sök.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 190
    225/45/17 H/R+Koni tar inte i det enda som är störande är att stänkskydden skrapar i alla gupp.
    Sunshine

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av kungmackan
    En sak som folk glömmer när de säger att det tar i. Vart tar det i? Det skiljer mellan 3- och 5-dörrars bilar. 3-dörrars har mer plats i de bakre hjulhusen. På femdörrars så är det en kant i främre delen av hjulhuset som brukar ta i. Det är inte för inte som Saab tog och modifierade denna kant vid införandet av 17" som originalmontering. Kolla på en 9-3 AERO femdörrars, dessa har inte denna kant. Finns flera trådar om detta, sök.
    ok lika bra att säga att min är 3 dörrars då
    No Real Power!!
    Just Turbo Shit!!

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 20:41
  2. Hirsch 19" med 35mm sänkning?
    Av MrSlook i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 02:33
  3. Konidämpare + H&R 35mm sänkning?
    Av Boman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 23:35
  4. 18" och 35mm sänkning?
    Av Tobbe-9,3 aero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 16:50
  5. Tips på sänkning till 9000? 35mm fram 20mm bak.
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •